۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۵۱
کد خبر: 83105043
T T
۰ نفر
اردشیر كامكار پدر كمانچه‌نوازی معاصر است

تهران-ایرناپلاس- اردشیر كامكار یكی از نوازندگان مطرح و كم‌نظیر كمانچه، ویلون و قیچك است؛ كسی كه در نوازندگی كمانچه صاحب سبك است و سهم جدی در ارتقای این ساز دارد.

اردشیر كامكار كه از اعضای اصلی گروه كامكارها به شمار می‌رود، در 28 آبان 1341 در سنندج به دنیا آمده است. این نوازنده توانست قطعات ویولن ابوالحسن صبا را با كمانچه اجرا كند.

با شروین مهاجر یكی از شاگردان این هنرمند درباره ویژگی‌های حرفه‌ای و اخلاقی اردشیر كامكار به گفت‌وگو نشستیم.

** در زمینه آموزش، بیشترین تعداد شاگردان موفق را داشته‌اند

شروین مهاجر درباره جایگاه اردشیر كامكار و تأثیر وی در پیشرفت موسیقي كمانچه، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: ایشان بیشترین نقش را در آموزش كمانچه داشته‌اند و موفق‌ترین شخص در تدریس این ساز بوده‌اند. حتی شاگردان وی جزو هنرمندانی هستند كه در زمینه تولیدات موسیقیایی به بهترین شكل فعالیت می‌كنند. فراگیری كمانچه را از سال 1373 نزد ایشان آغاز كردم و از همان سال‌ها از استاد شناخت پیدا كردم. وي ازجمله استادان حوزه موسیقي است كه در زمینه آموزش، بیشترین تعداد شاگردان موفق را داشته‌است.

**اردشیر كامكار پدر كمانچه نوازی معاصر است

مهاجر با اعلام اینكه اردشیر كامكار بعد از استاد بهاری توانست نوازندگان بنامی را تربیت كند، بیان كرد: البته استاد كامكار هم سبك و سیاق استاد بهاری را دنبال كردند. اما در حقیقت می‌توانم بگویم اردشیر كامكار پدر كمانچه نوازی معاصر است كه برای اولین بار قطعات استاد صبا و قطعات بسیار مشكل ویلون و اركستر را با كمانچه اجرا كرد.

** منتقدانی كه به ساز زدن كامكار انتقاد دارند

برنده سی و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر درباره ویژگی‌های حرفه‌ای این هنرمند عنوان كرد: استاد كامكار در زمینه پیشرفت و ارتقای ساز كمانچه، استفاده از پوزیسیون‌ها و تسلط بر تكنیك‌های اجرایی كه قبلاً خیلی راحت روی ویلون اجرا می‌شده است را روي كمانچه پیاده كردند. به‌راحتی می‌توان گفت كامكار جزو نوازندگانی به‌شمار می‌آید كه در زمینه ضبط و آثار موسیقی تولید شده از نوازندگان استودیو بسیار خوب ماست. ازلحاظ تمیز و ریز ساز زدن، جنس و رنگ صدای كمانچه ایشان بسیار شفاف، رسا و متفاوت بوده است. اما خب ایشان منتقدانی داشته‌اند كه معتقد بودند استاد كامكار كمانچه را بیشتر مثل ویلون می‌نوازند، ولی در حقیقت این‌گونه نبود. چون بسیاری از نوازندگان ساز ویلون و ویلون ایرانی خودشان كمانچه می‌زنند و ویلون ایرانی را با شیوه كمانچه‌نوازی اجرا می‌كنند.

** هیچ كمانچه‌نواز معاصری نداشته‌ایم كه به‌اندازه كامكار تاثیرگذار باشد

این نوازنده مطرح با اعلام اینكه شاخص‌ترین ویژگی موسیقی اردشیر كامكار در زمینه آموزش ضبط‌های استودیویی و افزایش ارتقا به تكنیك ساز كمانچه بوده است، افزود: همنوازي ساز كمانچه با اركستر بزرگ كه اثر بسیار معروفي با عنوان «كنسرتینو برای كمانچه و اركستر» دارد، به همراه آثار بسیار شاخص وي در زمینه موسیقی كردی و موسیقی لرستان یا در بحث گروه نوازي، تجربه‌هاي بسیار موفقی را از ایشان به یادگار گذاشته‌اند. مجموع این آثار اردشیر كامكار را در بالاترین سطح موسیقي قرار داده بود. هیچ كمانچه نواز معاصری نداشته‌ایم كه بتواند به این اندازه تأثیر بگذارد و شاگردان موفقی را تربیت كند.

**ویژگی‌های اخلاقی منحصربه‌فرد

مهاجر در خاتمه بیان كرد: اردشیر كامكار از نظر اخلاقی بسیار خوش‌اخلاق و شوخ‌طبع هستند. در تدریس هم بسیار با حوصله بودند و جزو كسانی به‌شمار می‌روند كه هم سختگیری‌های خود را دارند و هم به‌موقع تشویق می‌كنند. از نظر ویژگی‌های اخلاقی هم منحصربه‌فرد و دوست‌داشتنی هستند و اكثریت شاگردان ایشان علاقه خاصی به وی دارند. من هم افتخار این را داشتم كه سال‌های بسیاری در خدمت ایشان باشم و با هم همكاری‌های بسیاری داشته باشیم و همیشه هم سپاسگزار ایشان هستیم.

مصاحبه از هنگامه ملكی

**اداره كل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**
۰ نفر