۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۵۶
کد خبر: 83105056
T T
۰ نفر
بیماری قلبی روزی 300 جان می گیرد

تهران- ایرنا- شیوه زندگی و تغذیه نادرست، باعث شده كه ایرانی ها حدود 10 سال زودتر از متوسط جهانی سن ابتلا، به بیماری های قلبی عروقی مبتلا شوند و روزانه 300 نفر در ایران جان خود را بر اثر ابتلا به این بیمای ها از دست بدهند.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، بر اساس گزارش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، ایران ركورددار بالاترین آمار مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی (روزانه 300 نفر) در دنیا است و 39 درصد مرگ ها در ایران ناشی از بیماری های قلبی و عروقی است.
در مجموع بیماری های قلبی و عروقی رتبه نخست علت مرگ و میر در جهان را به خود اختصاص داده است و بیشتر مردم دنیا هر ساله بیشتر از هر عامل دیگری جان خود را به علت این بیماری ها از دست می دهند؛ به طوری كه 17.5 میلیون نفر در جهان در سال 2012 به علت بیماری های قلبی و عروقی فوت كردند و این بیماری ها 31 درصد از كل موارد مرگ و میرها را شامل می شوند و از این مرگ ها حدود 7.4 میلیون به بیماری عروق كرونر قلب و 6.7 میلیون ناشی از سكته های قلبی و مغزی مرتبط بوده است.
بیش از سه چهارم مرگ و میر بیماری های قلبی و عروقی در كشورهای كم درآمد و با درآمد متوسط رخ می دهد.
برخی پزشكان بر این باورند كه می توان از بروز بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی با اصلاح عوامل خطر رفتاری مانند استعمال دخانیات، رژیم غذایی و كاهش وزن و چاقی و همچنین انجام فعالیت های جسمانی پیشگیری كرد. افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی یا افرادی كه در معرض خطر این بیماری با علایم فشار خون بالا، دیابت، افزایش چربی خون هستند نیاز به تشخیص زودهنگام و استفاده از مشاوره و خدمات پزشكی مناسب برای پیشگیری از این بیماری ها دارند.

* تصلب شرایین مهمترین علت بروز بیماری قلبی
میرمحمد انوری استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: مهمترین علت بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، تصلب شرایین است. تصلب شرایین سبب می شود سرخرگ‌های گوناگونی كه به بخش‌های مختلف بدن خون می‏رسانند، به تدریج سخت و تنگ شوند و توانایی آنها برای انتقال اكسیژن و مواد غذایی به سلول های بدن كاهش یابد.
وی تصریح می كند: گرفتگی عروق كرونر قلبی باعث بروز سكته قلبی می‌شود كه این عارضه بر اثر رسوب چربی در درازمدت در دیواره‌های عروق به وجود می‌آید.
انوری اضافه می كند: رسوب بافت چربی در رگ‌ها بر اثر عواملی همچون فشار خون بالا، دیابت، كشیدن سیگار و داشتن سابقه خانوادگی در زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی و چربی بالا موجب می شود تا رسوب بافت چربی در درون رگ‌ها تشكیل شود.

* ایرانی ها 10 سال زودتر بیماری قلبی می گیرند
این پزشك می گوید: درحال حاضر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در ایران حدود 10 سال پایین تر از متوسط جهانی بوده است و این به معنی آن است كه ما 10 سال زودتر نسبت به متوسط جهانی دچار این بیماری می شویم.
وی اظهار می دارد: آمار مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی در كشورمان بالاتر از كشورهای پیشرفته بوده و پیشگیری از این بیماری ضروری است.
انوری با هشدار به افراد چاق كه به دلیل نوع شیوه زندگی و استفاده از غذاهای پرچرب، آماده و سرخ كرده و عدم فعالیت بدنی، بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند، ادامه می دهد: مجموع این عوامل سبب می‌شود تا افراد چاق كلسترول بالاتر داشته و به ‌دنبال آن خطر ابتلا به افزایش فشارخون و بیماری‌های قلبی، عروقی در آنها افزایش یابد.

* هزینه پیشگیری كمتر از مصرف سالانه غذاهای آماده
این پزشك تصریح می كند: كلسترول بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد، در حالی كه هزینه پیشگیری از بیماری های قلبی كمتر از مصرف سالیانه غذاهای آماده در یك خانواده است.
انوری می گوید: 50 درصد جامعه شهری كشورمان اضافه وزن دارند، این در حالی است كه تحقیقات نشان می دهد چاقی شدید به تنهایی می تواند خطر نارسایی قلبی و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی را افزایش دهد.
این متخصص قلب و عروق می افزاید: ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در سنین پایین نیز در حال افزایش است و وقتی فرد رژیم غذایی درست و فعالیت بدنی نداشته باشد، عملكرد قلب ضعیف‌تر و دیواره‌های قلب ضخیم‌تر شده، قدرت پمپ كردن قلب كمتر می‌شود و دیواره‌های سرخرگ‌ها ممكن است سفت و باریك‌تر شوند. علاوه بر سفت و سخت شدن سرخرگ‌ها، ابتلا به سایر بیماری‌ها مانند فشارخون بالا نیز ممكن است مشكل را تشدید كنند.

* درد قفسه سینه را جدی بگیرید
محبوبه ساداتی متخصص قلب وعروق نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: درد یا ناراحتی در قفسه سینه، درد یا ناراحتی در بازوها، شانه چپ، آرنج، فك یا پشت از علائم بیماری قلبی به ویژه سكته بوده و فرد ممكن است دچار تنگی نفس، احساس استفراغ، سرگیجه و ضعف، عرق سرد و رنگ پریده شود.
وی توضیح می دهد: سیاست‌های جامع كنترل دخانیات، اطلاع رسانی وسیع برای كاهش مصرف غذاهایی كه چربی، نمك و شكر بالا دارند، فراهم آوردن تسهیلات مناسب برای افزایش فعالیت جسمانی منظم و انجام اقدامات برای پیروی از تغذیه سالم و درست و نهادینه كردن فرهنگ مصرف میوه و سبزیجات در سبد خانوارهای ایرانی از مهمترین مداخلات برای پیشگیری از مشكلات قلبی و عروقی است كه از 75 درصد موارد ابتلا به این بیماری جلوگیری می كند.

* قند خون كنترل شود
ساداتی می افزاید: مردم باید بیاموزند كه رژیم غذایی حاوی نمك و روغن های اشباع شده كمتر مصرف كنند و كنترل دقیق قند خون، هم به طور مستقیم و هم غیرمستقیم، نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های عروقی می تواند داشته باشد.
وی خاطرنشان می كند: پیاده‏روی، دوچرخه سواری، دویدن آرام و فعالیت‌های بدنی اثر مفیدی بر سلامت قلب می گذارند و توصیه می شود كه روزانه 30 دقیقه این فعالیت ها انجام شود.
اجتمام**9022*1834
۰ نفر