۲۹ آبان ۱۳۹۷، ۷:۲۴
کد خبر: 83106051
T T
۰ نفر
220 میلیارد تسهیلات اشتغالزایی روستایی در هرمزگان پرداخت شد

بندرعباس- ایرنا- مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی هرمزگان از پرداخت 220 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی روستایی به طرح های متقاضی در روستاهای استان خبر داد.

محمدعلی سلیمی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تسهیلات مذكور از محل صندوق توسعه ملی با میانگین سود شش درصد پرداخت شده است.
وی افزود: با پرداخت این تسهیلات و اجرای طرح های اشتغالزایی روستایی، بیش از چهار هزار و 500 فرصت شغلی در هرمزگان ایجاد می شود.
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی هرمزگان خاطرنشان كرد: با اجرای طرح حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، دو هزار و 890 میلیارد ریال تسهیلات برای طرحهای اشتغال روستایی و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت در استان اختصاص داده شده است.
سلیمی ادامه داد: از ابتدای شروع طرح، استان هرمزگان همواره پیشرو و دارای رتبه اول در جذب اعتبارات اشتغالزایی روستایی بوده است.
وی خاطرنشان كرد: متقاضیان برای بهره مندی از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی باید در سامانه كارا به نشانی Kara.mcls.gov.ir ثبت نام كنند تا طرح آنها مورد بررسی و در صورت تایید نهایی، جهت دریافت تسهیلات به بانك معرفی شوند.
به گزارش ایرنا، بر اساس برنامه ششم توسعه، میانگین ایجاد اشتغال پایدار روستایی كشور باید به 384 هزار شغل در سال برسد و در همین راستا مجلس شورای اسلامی مرداد سال گذشته لایحه برداشت یك و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را جهت ایجاد اشتغال در مناطق روستایی تصویب و رییس جمهوری نیز 19 شهریور 96 آن را برای اجرا ابلاغ كرد.
دی ماه 96 وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی دستور العمل «آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه ایجاد اشتغال پایدار روستایی و عشایری با استفاده از صندوق توسعه ملی» را با هدف كاهش بیكاری و رونق اشتغال به استانداران سراسر كشور ابلاغ كرد.
براساس این آیین نامه معادل 1.5 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی نزد سه بانك توسعه تعاون، كشاورزی، پست بانك و صندوق كارآفرینی امید به عنوان موسسه های عامل سپرده گذاری تعیین شد تا با تلفیق منابع هریك برابر با سهم صندوق توسعه ملی در اختیار طرح های اشتغالزا و تایید شده قرار گرفته و به متقاضیان وام اشتغال روستایی پرداخت شود.
مجموع منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع هریك از بانك های عامل حدود 12 هزار میلیارد تومان است كه برای پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری اختصاص یافته است.
نرخ سود تسهیلات اشتغال روستایی با توجه به مناطق روستایی، مرزی و عشایری متفاوت و از چهار تا 6 درصد است كه مدیران دستگاه های اجرایی با ارائه طرح و مدیران عامل بانك ها باید تا پایان تیرماه امسال نسبت به جذب سهم استان خود اقدام می كردند اما مدت زمان تعیین شده حذف و مقرر شد تا پایان جذب كامل تسهیلات ابلاغی، تسهیلات جذب و پرداخت شود.
براساس نتایج اعلام شده از سرشماری عمومی نفوس و مسكن سال 95 هرمزگان دارای یك میلیون و 776 هزار و 415 نفر جمعیت بوده كه بیش از 800 هزار نفر آن در روستاها زندگی می كنند.
استان هرمزگان دارای یك هزار و 829 روستا است.
7198/6048