۲۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۲۱
کد خبر: 83106286
T T
۰ نفر

نوجوانی كه از رقابت با بزرگان جهان هراس ندارد

۲۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۲۱
کد خبر: 83106286
نوجوانی كه از رقابت با بزرگان جهان هراس ندارد

تهران – ایرنا - كم‌سن‌ترین شطرنج‌باز حاضر در اردوی تیم ملی زمانی كه از برنامه هایش برای آینده سخن می گوید دغدغه شكست بزرگان شطرنج جهان در ذهن دارد و از جایگاه كنونیش در ایران نگران نیست.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، شاید اگر كسی از نام و نشان این نوجوان بی خبر باشد هیچگاه تصور نكند كه وی زمانی كه در میز مسابقه شطرنج قرار می گیرد پیش روی خود نامدارانی از این رشته می بیند كه آوازه جهانی دارند؛ نامدارانی كه به گفته خودش چند نفر از دارندگان ریتینگ زیر صد شطرنج نیز مغلوب وی شده اند.
از شكست برابر «ایوان سوكولوف» هلندی سرمربی تیم ملی می پرسم، با خنده می گوید آن شكست مربوط به 2 سال پیش است و اكنون دانش شطرنجش بیش از گذشته شده است.
دغدغه درس و مدرسه ندارد زیرا معلم و مدیران با این نخبه عالم شطرنج مدارا می كنند و بیش از مدرسه در فدراسیون شطرنج و اردوهای تیم ملی حضور دارد. البته وی با استخدام معلم خصوصی تمام كاستی های حضور نیافتن در كلاس درس را جبران خواهد كرد.
علیرضا فیروزجاه نوجوانی است كه با وجود تحصیل در پایه سوم راهنمایی آوازه ای جهانی دارد.متن كامل گفت وگو وی با خبرنگار ایرنا به شرح زیر است:

** ایرنا: تا چند روز دیگر فیروزجاه با تیم زیر 16 سال شطرنج ایران عازم رقابت های تركیه می شود میزان آمادگی و سطح مسابقات این دوره را چگونه می بینید؟
- فیروزجاه: در این دوره از مسابقات بهترین های زیر 16 سال حضور دارند و ازبكستان تیم اصلی خود را كه خیلی جوان است و ریتینگ یك این دوره از المپیاد را دارد، به تركیه اعزام كرده است. تیم ایران در رده بندی اعلام شده بخت پنجم قهرمانی مسابقات به شمار می رود زیرا تیم های ازبكستان، روسیه و آذربایجان از لحاظ ریتینگ تیمی بالاتر از ایران قرار دارند.
هر چند كه نمی شود انتظار داشت كه تیم ایران بتواند افتخارات سال های 2014، 2015، 2016 و 2017 را تكرار كند اما تمام تلاش شطرنج بازان و اعضای كادر فنی بر آن است كه جز سه تیم برتر این دوره از مسابقات باشیم.

** ایرنا: شما با حضور در تمام رده های سنی تیم ملی شطرنج با تجربه ترین عضو اعزامی به تركیه به شمار می روید، از نفرات اعزامی دیگر تیم ها شناخت دارید؟
- فیروزجاه: در این دوره از مسابقات در میز یك با رقیبان مسابقه خواهم داد و بیشتر ورزشكاران تیم های دیگر در این میز را می شناسم. هر چند كه تاكنون با آنان مسابقه نداشتم اما شناخت كافی نسبت به حریفان دارم.

** ایرنا: در تمامی رده های سنی عضو تیم ملی بوده اید و بدون شك تا چند سال دیگر نیز عضو تیم ملی خواهید بود. با این حجم از مسابقه آیا سخت نیست كه با تمامی بزرگان شطرنج جهان در رده های سنی به مسابقه خواهید پرداخت؟
- فیروزجاه: تمام مسابقات سختی خاص خود را دارند اما در بین رده های سنی مسابقات المپیاد بزرگسالان خیلی سخت است چون بهترین ریتینگ های جهان در این مسابقات حضور دارند.
ریتینگ من 2600 است و جزء 300 شطرنج باز برتر هستم اما در میز مسابقه توانسته ام حریفانی با رده زیر صد را از پیش رو بردارم. تاكنون نیز در 2 المپیاد جهانی شطرنج بزرگسالان باكو و گرجستان شركت كرده ام. همچنین در مسابقات تیمی بزرگسالان قهرمانی آسیا كه در شهر همدان برگزار شد با تیم اصلی ایران در سه بخش سریع، رپید و استاندارد عنوان قهرمانی را به دست آوردیم.

** ایرنا: اگر مسابقه ای در سطح قهرمانی كشور برگزار شود فیروزجاه از كدام شطرنج باز ایرانی حساب می برد؟
- فیروزجاه: تیم اصلی ما كه متشكل از چهار نفر است در سطح بالایی قرار دارند و مسابقه با آنان سخت است. با پرهام مقصودلو در مسابقات قهرمانی جهان در تركیه به تساوی رسیدم و این تساوی تنها مسابقه ای بود كه مقصودلو پیش از كسب قهرمانی در آن امتیاز از دست داد.

** ایرنا: نمی ترسید كه نخبه ای از ایران بتواند جایگزین شما در این سطح باشد؟
- فیروزجاه: مسیر پشرفت خود را در مسابقات جهانی جستجو می كنم و به دنبال این هستم كه جای بزرگان شطرنج جهان را بگیرم. حتی دو سال پیش با ایوان سوكولوف هلندی سرمربی تیم ملی در جام ستارگان خزر مسابقه داشتم. هر چند كه از این شطرنج باز شناخته شده شكست خوردم اما آن شكست مال دو سال پیش است و شرایط كنونیم با آن زمان متفاوت است.

** ایرنا: با این حجم از مسابقه آیا مشكلی برای ادامه تحصیل ندارید؟
- فیروزجاه: باید تشكر كنم از مدیران و معلمانم زیرا من بیش از آنكه در كلاس درس باشم در فدراسیون حضور دارم و آنان با من مدارا می كنند. البته با وجود مسابقات و برنامه ریزی برای آینده از درس غافل نیستم بلكه با استخدام معلم خصوصی تمام كاستی ها تحصیلم را برطرف می كنم.

علیرضا فیروزجاه از نخبگان شطرنج ایران است كه در سال 1394 با شكست احسان قائم مقامی اولین استاد بزرگ شطرنج ایران، عنوان قهرمانی كشور را از آن خود كرد.
ریتینگ وی هم اكنون 2600 و بالاتر از ریتینگ «ماگنوس كارلسن» نابغه شطرنج نروژ در این سن است. او جوانترین استاد بزرگ شطرنج ایران به شمار می رود كه در چهار سال گذشته در تمامی رده های سنی برای تیم ملی به مسابقات جهانی اعزام شده است.
ورزشی ** 2052** 2024
۰ نفر