۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۰۰
کد خبر: 83107782
T T
۰ نفر
توليد 35 محصول درماني و تحقيقاتي در حوزه سلول‌هاي بنيادي

تهران - ايرنا -دبيرستاد توسعه علوم و فناوري‌هاي سلول‌هاي بنيادي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، از طراحي و توليد 35 طرح درماني و تحقيقاتي به عنوان دستاوردهاي مصوب اين ستاد خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمي ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، اميرعلي حميديه از آخرين دستاوردهاي محصولات درماني اين حوزه خبر داد و گفت: اين ستاد طرح‌هايي را مصوب كرده است كه از ميان آنها 7 طرح داراي گواهي پتنت، 7 محصول تحقيقاتي در آستانه ورود به بازار، 10 محصول تحقيقاتي تجاري شده، 7 محصول درماني در مرحله صدور مجوز از سوي سازمان غذا و داروي براي ارائه مجوز درمان و همچنين 4 محصول درماني داراي مجوز فروش از سازمان غذا و دارو است.
وي با بيان اينكه، طرح‌هاي متعددي با وجود دارا بودن پتانسيل توليد، هنوز در مرحله اخذ مجوز آر مراجع ذي‌صلاح از جمله سازمان غذا و داروي كشور و نيز اداره كل تجهيزات پزشكي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي ورود به بازار هستند، افزود: ستاد توسعه علوم و فناوري‌هاي سلول‌هاي بنيادي معاونت علمي نيز براي تسهيل و كوتاه كردن فرآيند مذكور در حال رايزني با مقامات مسئول و همين‌طور تدارك آيين‌نامه‌هاي لازم است.
بر اساس اين گزارش، هر يك از اين محصولات ارزش خاص خود را در حوزه درمان دارند كه نشان از توانمندي نيروي انساني و خلاقيت دارد.
محصولاتي درماني موفق به دريافت مجوز فروش از سازمان غذا و دارو شده اند شامل محصول توليد آمينوسين و بدون سلول (Amniosin™) است كه اين دستاورد يك زخم پوست بيولوژيك طبيعي آسلولار براي پانسمان چشم است و توانسته مجوز فروش بيمارستاني را از سازمان غذا و داروي كشور اخذ كند.
محصول درماني سل آمينوسين (Cell-Amniosin™) براي درمان زخم پوستي سلولار حاوي سلول هاي فيبروبلاست و داراي كاربردهايي براي درمان زخم هاي سوختگي، زخم بيماران ديابتي و زخم بستر است و اين دستاورد نيز موفق به اخذ مجوز فروش از سازمان غذا و داروي كشور شد.
همچنين توليد و تجاري‌سازي فيبروبلاست پوستي (RenuDermCell) كه اين محصول نيز در درمان اسكارهاي پوستي و چين و چروك نازولبيال كاربرد دارد و تاييديه‌هاي سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي را دريافت كرده است.
محصول چهارم كه توليد و تجاريسازي شده است، سلول هاي بنيادي مزانشيمي اتولوگ از مغز استخوان مزستروسل (MesestroCell) در درمان استئوآرتريت مفصل زانو است كه در حال حاضر خدمات باليني با اخذ تاييديه هاي سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اين حوزه به بيماران ارائه مي شود.
همچنين در اين ليست، 7 محصول درماني در پروسه دريافت مجوز كارآزمايي باليني از سازمان غذا و دارو قرار دارد كه توليد سلول هاي بنيادي مزانشيمي اتولوگ از مغز استخوان (StemSin™) يكي از محصولاتي است كه در اين پروسه قرار دارد. اين محصول در درمان بيماري مالتيپل اسكلروزيز (Multiple Sclerosis) كاربرد دارد و بررسي پرونده كارآزمايي باليني فاز دو در سازمان غذا و دارو در حال انجام است.
توليد سلول هاي بنيادي مزانشيمي اتولوگ از مغز استخوان (StemSin™) در درمان بيماري Amyotrophic lateral sclerosis دومين محصول از 7 محصول ذكر شده است. محصول توليد شده در حال حاضر مرحله بررسي پرونده كارآزمايي باليني فاز دو آن در سازمان غذا و دارو در حال انجام است.
سلول هاي بنيادي مزانشيمي آلوژن از ژله وارتون (AlloStemSin™) محصول توليد شده بعدي است كه در اين ليست هفت تايي قرار دارد. اين محصول براي درمان بيماري مالتيپل اسكلروزيز (MS) كاربرد دارد و توسط شركت دانش بنيان سيناسل توليد شده است.
توليد سلو هاي بنيادي مزانشيمي آلوژن از ژله وارتون (AlloStemSin™) محصول بعدي است كه مي توان نام برد و كاربرد آن در درمان بيماري Amyotrophic lateral sclerosis است.
براي درمان بيماري هاي قلبي و عروقي، سكته قلبي، نارسايي قلبي، كارديوميوپاتي ايسكميك، كارديوميوپاتي ديلاته بزرگسالان نيز توليد سلول هاي تك هسته‌اي مغزاستخوان به نام MonuCell انجام گرفت. پرونده اين محصول نيز همچون محصولات ديگر در حال بررسي كارآزمايي باليني فاز دو و سه در سازمان غذا و دارو در حال انجام است.
بر اساس اين گزارش، توليد سلول هاي كراتينوسيت و ملانوسيت مشتق شده از لايه اپيدرم پوست به نام ReColorCell عنوان محصول است كه ضمن داشتن قابليت تكثير، قادر به توليد و انتقال رنگ‌دانه به پوست است. همچنين در درمان انواع مختلف بيماري ويتليگو با الگوي موضعي، قطعه‌اي يا عمومي در وسعت كم‌تر از 200 سانتي‌متر مربع كاربرد دارد. از اين محصول مي‌توان در تمام نقاط پوست ازجمله پوست ناحيه پلك و ناحيه تناسلي نيز استفاده كرد. در حال حاضر بررسي پرونده كارآزمايي باليني فاز دو در سازمان غذا و دارو در حال انجام است.
محصول نهايي كه در اين ليست هف تايي توليد پوست تك لايه حاوي يك لايه سلول فيبروبلاست انساني بر روي مش قابل جذب با نام تجاريSinaderm™ است. محصولي است كه در درمان زخم پاي ديابتي پيشرفته و سوختگي هاي عميق نيازمند پيوند پوست بكار مي رود و در حال حاضر بررسي پرونده كارآزمايي باليني فاز دو در سازمان غذا و دارو در حال انجام است.
علمي ** 1836 **1440
۰ نفر