۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۳۸
کد خبر: 83108147
T T
۰ نفر
مثلث مدیریت پسماند بیمارستانی می لنگد

تهران- ایرنا- پسماندهای بیمارستانی یكی از مباحث چالش برانگیز محیط زیستی است كه در صورت عدم رعایت قوانین توسط ‏‏بیمارستان‌ها یا تولیدكننده‌های این نوع از زباله‌ها می‌تواند به ایجاد بیماری‌ها و آلودگی‌ها منجر شود. موضوعی كه نیازمند همكاری ‏‏بین بخشی است.‏

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، ماجرای پسماندهای بیمارستانی این روزها بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفته است. توپی كه بین مثلث وزارت بهداشت، سازمان پسماند شهرداری و سازمان حفاظت از محیط زیست مدام پاسكاری می‌شود. در رأس این مثلث، ‏سازمان حفاظت از محیط زیست قرار دارد كه تقریبا بی تاثیرترین نقش در این زمینه بر عهده این سازمان است و فقط یك ناظر عالی ‏است. وزارت بهداشت و سازمان مدیریت پسماند شهرداری در قاعده مثلث قرار دارند كه یكی تولیدكننده زباله و دیگری امحاكننده است. ‏مهمترین چالش هم دقیقا در همین قاعده مثلث رخ می‌دهد. آنجا كه یكی بر بی خطر بودن پسماندهای بیمارستانی بعد از اتوكلاو كردن (بی خطرسازی) ‏اصرار می‌كند و دیگری می‌گوید كه این پسماندها بی خطر نیستند و فقط كم خطر هستند.‏

‏* پسماند بیمارستانی در اعتباربخشی
در كتاب استانداردهای اعتباربخشی ملی بیمارستان‌های ایران و در فصل پیشگیری و بهداشت به ‏وضوح به اهمیت توجه به بهداشت ‏محیط و پسماندهای بیمارستانی اشاره شده است. مدیریت پسماند بیمارستانی به علت اهمیت فراوان آن در سنجه‌های اعتباربخشی دارای ‏فصل جداگانه‌ای است؛ زیرا پتانسیل عفونت‌زایی ‏و وجود مواد زائد خطرناك، آن‌قدر مهم است كه بی توجهی به مدیریت و كنترل آن ‏می‌تواند در مراحل مختلف اعم از تولید، ذخیره ‏سازی، جمع آوری، حمل و نقل و دفع نهایی باعث بروز مشكلات فراوانی شود كه ‏پیامد آن هم برای محیط زیست و هم برای انسان ‏خطر آفرین خواهد بود.

‏* انواع پسماندهای بیمارستانی ‏
ستاره خسروانی، دكترای مدیریت بیمارستانی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره انواع پسماندهای بیمارستانی می‌گوید: ‏‏پسماندهای بیمارستانی شامل چهار نوع است. بخشی از این پسماندها شامل زباله‌های آشپزخانه و غیره است كه مانند پسماندهای عادی ‏‏با آنها رفتار می‌شود. قسمت دیگری از این پسماندها شامل پسماند عفونی و پسماندهای تیز و برنده و قسمت دیگری نیز شامل پسماند ‏‏شیمیایی و دارویی و رادیو اكتیو است. البته قسمت اعظم پسماندهای بیمارستانی شامل پسماندهای عفونی می‌شود كه حاوی ترشحات و ‏‏خون، وسایل پانسمان و غیره است. این نوع از پسماندها بی خطرسازی و خورد می‌شوند.‏ ‏
وی درباره پسماندهای شیمیایی و دارویی می‌گوید: این پسماندها در بسته‌های قهوه‌ای رنگ جمع شده و به نماینده غذا و داروی ‏دانشگاه‌های ‏علوم پزشكی تحویل داده و صورتجلسه می‌شود.‏ ‏
خسروانی درباره پسماندهای رادیواكتیو نیز می‌گوید: این نوع از پسماندها در محفظه‌های سربی نگهداری و در مناطق دور از ‏‏شهر و در عمق بسیار زیاد دفن می‌شوند.‏ ‏

‏* نظارت بر دفع پسماندهای بیمارستانی و اتوكلاوها
سیستم نظارتی بر دفع پسماندهای بیمارستانی در سه سطح انجام می‌شود. اولین سطح نظارت در خود بیمارستان اتفاق می‌افتد. یعنی ‏‏بیمارستان وظیفه دارد نظارت لازم را از طریق كارشناس بهداشت محیط مقیم در بیمارستان انجام دهد و به مركز بهداشت شهرستان ‏‏گزارش كند. نیروهای مركز بهداشت شهرستان و استان نیز وظیفه دارند برای كنترل گزارش‌ها، به صورت تصادفی از مراكز درمانی ‏‏بازدید كرده و وضعیت پسماندهای بیمارستانی را بررسی كنند.‏ ‏
سطح دوم در وزارت بهداشت و با همین شیوه بررسی و انجام می‌شود و سطح سوم نظارت شامل سنجه‌های اعتباربخشی است. محسن ‏‏فرهادی، معاون فنی مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت در این رابطه می‌گوید: یكی از محورهای مهم اعتباربخشی ‏‏بیمارستان‌ها، نمره دهی به بیمارستان است كه بر اساس سنجه‌های اعتباربخشی انجام می‌شود. اگر درجه بیمارستان كم شود، تمام ‏‏درآمدهای بیمه‌ای و فرانشیزی كه دریافت می‌كند نیز كاهش می یابد و در نتیجه انگیزه كافی برای تفكیك پسماندها به وجود می‌آید. البته ‏‏این اقدام مشروط به ایجاد سیستمی توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری برای جمع آوری پسماندهای بیمارستانی است؛ این سازمان ‏‏یا خودش باید این كار را انجام دهد یا به دانشگاه‌های علوم پزشكی اجازه دهد پیمانكار خاص خود را در این رابطه انتخاب كنند.‏
با این حال نمی توان با قطعیت گفت كه تمام اتوكلاوهای بیمارستانی كالیبره هستند و زباله های بیمارستانی اتوكلاو شده به صورت كامل ‏بی خطر می شوند. همایون مدنی، مشاور فنی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این رابطه به خبرنگار سلامت ‏ایرنا می‌گوید: یكی از ایرادهایی كه می گیریم این است كه نظارت بر اتوكلاوها هم با وزارت بهداشت و هم با سازمان حفاظت از محیط ‏زیست است. حالا اگر این دستگاه‌ها یك روز خراب باشند یا عملكرد مناسبی نداشته باشند، چطور باید تشخیص بدهیم كه عملكرد ‏دستگاه درست است. نظر وزارت بهداشت مبنی بر خوداظهاری است، اما نمی‌توان به روش خوداظهاری با سلامت مردم بازی كرد.‏

‏* همكاری بین بخشی، اگر باشد ‏
با تمام این اوصاف، مدیریت پسماندهای بیمارستانی كاری بین بخشی است. یعنی فقط وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشكی در ‏‏این زمینه دخیل نیستند و سازمان حفاظت از محیط زیست و شهرداری‌ها هم بخشی از كار را بر عهده دارند. هر از گاهی مسئولان ‏‏بخش‌های مختلف از جمله محیط زیست در استان‌ها و حتی پایتخت در این رابطه مباحثی را مطرح می‌كنند. به طور مثال اوایل ‏‏شهریور امسال بود كه رضا میرزایی، مدیركل محیط زیست استان مركزی به مشكل رسیدگی به وضعیت پسماندهای عادی و ‏عفونی ‏بیمارستانی در این استان اشاره كرد و گفت: اقدامات انجام شده از سوی شهرداری اراك در مركز پسماند تاكنون نمود عینی ‏ندارد و فقط ۲ جایگاه برای زباله‌های عادی و عفونی ایجاد شده است. با توجه به خطرات و پیچیدگی كار در زمینه پسماندهای ‏عفونی، تنها ‏راهكار موثر استفاده از زباله سوز است كه این موضوع در قالب قرارداد شهرداری اراك با ماشین سازی و ساخت یك ‏دستگاه زباله ‏سوز در حال پیگیری است.‏ ‏
پیام جوهرچی، رئیس گروه پسماند دفتر آب و خاك سازمان حفاظت از محیط زیست نیز درباره نقش این سازمان و وزارت بهداشت ‏‏در زمینه پسماندهای بیمارستانی به خبرنگار سلامت ایرنا می‌گوید: نظارت اصلی در زمینه امحای زباله‌های بیمارستانی بر عهده ‏وزارت ‏بهداشت است. بر اساس ماده ۲۳ قانون مدیریت پسماندها، سازمان حفاظت از محیط زیست ناظر عالی این موضوع است. بر ‏اساس ‏ماده ۶۹ همین قانون، تمام مراكز درمانی، اعم از بیمارستان‌ها و مطب‌ها شامل این قانون می‌شوند.‏ ‏

‏* تدوین شیوه نامه دفع پسماندهای بیمارستانی ‏
هر چند اكثر بیمارستان‌های كشور به دستگاه‌های بی خطرسازی زباله مجهز هستند، اما نظارت عالی سازمان حفاظت محیط زیست نیز ‏‏بر این موضوع انجام می‌شود. جوهرچی در این رابطه اظهار داشت: رصد و پایش تصادفی سازمان حفاظت از محیط زیست از ‏‏مراكز درمانی انجام می‌شود. البته در حال حاضر وضعیت پسماندهای پزشكی چندان مناسب نیست و به همین علت شیوه نامه واحدی ‏‏در این زمینه با اداره كل بهداشت و محیط كار وزارت بهداشت در حال تدوین است كه فعلا در مرحله پیش نویس قرار دارد.‏ ‏
احمد جنیدی، مدیركل دفتر بهداشت محیط و كار وزارت بهداشت نیز درباره تدوین این شیوه نامه به خبرنگار سلامت ایرنا می‌گوید: این ‏‏شیوه نامه برای نظارت مشترك و هماهنگی بهتر سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت بهداشت برای وضعیت پسماندها در حال ‏‏تدوین است. همه بیمارستان‌ها اظهارنامه بی خطرسازی دارند كه هر ماهه پر شده و به دانشگاه‌های علوم پزشكی ارسال می‌شود. بر ‏‏اساس این شیوه نامه قرار است كه اظهارنامه‌ها به صورت فصلی برای سازمان حفاظت از محیط زیست نیز ارسال شود.‏ ‏

‏* ۹۳ درصد بیمارستان‌ها پسماندها را بی خطر می‌كنند ‏
جنیدی درباره وضعیت فعلی پسماندهای بیمارستانی بیان كرد: قانون پسماندهای شهری در سال ۸۳ تصویب شد و آیین نامه و ضوابط ‏‏اجرایی برای پسماندهای پزشكی نیز دارد.‏
وی افزود: بعد از بی خطرسازی، این پسماندها توسط موسسه‌هایی كه از سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت بهداشت مجوز ‏‏دارند، منتقل و امحا می‌شوند. پسماندهای عفونی در اكثر بیمارستان‌های دولتی در تهران و سایر استان‌ها در داخل بیمارستان‌ها بی ‏‏خطرسازی می‌شوند. پسماندهای بیمارستان‌های خصوصی نیز با نظارت وزارت بهداشت به همین طریق بی ‏خطر می‌شوند. ولی ‏شرایط درباره مطب‌های كوچك متفاوت بود و در این زمینه با سازمان نظام پزشكی و معاونت‌های درمان ‏دانشگاه‌های علوم پزشكی ‏مكاتبه شد تا بر این مطب‌ها نظارت انجام شده و از طریق قرارداد با شهرداری‌ها یا شركت‌هایی كه مجوز ‏دارند، نسبت به دفع پسماند ‏اقدام كنند.‏ ‏
مدیركل دفتر بهداشت محیط و كار وزارت بهداشت گفت: بیش از ۹۳ درصد بیمارستان‌های كشور از روش‌های بی خطرساز پسماند در ‏‏داخل بیمارستان استفاده می‌كنند و بقیه نیز با شركت‌هایی قرارداد دارند كه این كار را انجام بدهند. اگر بیمارستان‌ها این كار را انجام ‏‏ندهند، اعتباربخشی نشده و نمی‌توانند با بیمه‌ها قرارداد منعقد كرده و در نتیجه درآمدشان كاهش پیدا می‌كند.‏ ‏

‏* نقش شهرداری‌ها و سازمان پسماند ‏
بر اساس قانون، مسئولیت بی خطرسازی و امحای پسماند ویژه بر عهده تولیدكننده است. از طرفی تولیدكننده می‌تواند با شهرداری یا ‏‏موسسه یا شركتی كه از سازمان حفاظت از محیط زیست مجوز دارد، برای بی خطرسازی و امحا قرارداد ببند. اگر پسماند ویژه بی ‏‏خطر شود، بر اساس قانون شهرداری‌ها و بخشداری‌ها و دهداری‌ها وظیفه دارند این پسماند را مشابه سایر پسماندها جمع آوری و دفع ‏‏كنند.‏ ‏
جنیدی درباره نقش شهرداری‌ها در زمینه انتقال و امحای پسماندهای بیمارستانی بیان كرد: اگر شهرداری‌ها دارای مجوز از سازمان ‏‏حفاظت از محیط زیست و وزارت بهداشت باشند، می‌توانند پسماند خطرناك را تحویل گرفته، به محل‌های بی خطرسازی منتقل كنند. ‏‏در شهرهای بزرگ نمی‌توان هیچ پسماند بی خطر نشده‌ای را از بیمارستان‌ها خارج كرد. وظیفه جمع آوری و امحای پسماندی كه بی ‏‏خطر شده بر عهده شهرداری‌ها است.‏ ‏
ستاره خسروانی، دكترای مدیریت بیمارستانی درباره نقش شهرداری‌ها در زمینه پسماندهای بیمارستانی گفت: شهرداری برای امحای ‏‏این پسماندها از بیمارستان‌ها پول می‌گیرد، در حالی‌كه تولید این پسماندها در بیمارستان غیرقابل انكار هستند. نمی‌توان برای ‏‏بیمارستان‌ها مشخص كرد كه حجم پسماندهای عفونی چقدر باشد. از طرفی شهرداری‌ها به بیمارستان‌ها نامه می‌دهند كه حجم پسماند ‏‏عفونی زیاد است. به نظر می‌رسد شهرداری‌ها از شكل تولید این پسماندها اطلاع دقیقی ندارند.‏

‏* اختلاف سازمان مدیریت پسماند و وزارت بهداشت
نظر سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران چیز دیگری است. همایون مدنی، مشاور فنی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند ‏شهرداری تهران به خبرنگار سلامت ایرنا می‌گوید: پسماندهای بیمارستانی باید در بیمارستان‌ها جداسازی شده و سپس به پیمانكاران ‏برای انتقال واگذار شود. شهرداری در حال حاضر نقش پیمانكار برای انتقال، حمل و دفع پسماندهای بیمارستانی را دارد. در سال‌های ‏گذشته این كار به صورت عرفی بر عهده شهرداری بود و ناوگان جداگانه‌ای برای این كار در نظر گرفته شده بود. سال ۹۳ شورای ‏شهر تهران اعلام كرد كه روش دفع پسماند از نظر محیط زیستی مشكل دارد و از سازمان پسماند خواسته شد طرحی برای جمع ‏آوری این پسماندها ارائه شود كه بر اساس استانداردهای سازمان جهانی بهداشت، این فرآیند طراحی شد.
به گفته او، روش دفع به علت كمبود ‏زمین در تهران، به امحا در زباله سوز تبدیل شد. در نتیجه برای این كار، هزینه عملیاتی تعیین و در شورای شهر تهران نیز تصویب ‏شد. در آن زمان این هزینه ۳۶۰ تومان به ازای هر كیلوگرم پسماند عفونی، ۱۷۰ تومان به ازای هر كیلوگرم پسماند اتوكلاو شده، ‏‏۴۰۰ تومان به ازای هر كیلوگرم دفع زباله به صورت كاملا بهداشتی و ۱۵۰۰ تومان به ازای هر كیلوگرم زباله سوزی در نظر گرفته ‏شده بود.‏
مدنی ادامه داد: این هزینه‌ها به وزارت بهداشت اعلام شد، اما وزارت بهداشت با این نظریه كه زباله‌های بیمارستانی بعد از اتوكلاو ‏شدن دیگر زباله عادی محسوب می‌شود، زیر بار پرداخت این هزینه نرفت. در حالی كه این زباله‌ها بعد از اتوكلاو شدن فقط كم خطر ‏می‌شوند و باز هم پتانسیل خطرسازی دارند. وقتی این پسماندها در محیط قرار می‌گیرند، می‌توانند محیط رشد ارگانیسم‌ها را فراهم كنند ‏و اگر اتوكلاو اشتباه انجام شده یا دستگاه كالیبره نباشد، ارگانیسم‌ها در محیط دوباره رشد كرده و ایجاد خطر می‌كنند. در نتیجه قرار شد ‏سازمان حفاظت از محیط زیست در این رابطه نظر بدهد.
مدنی گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست به وزارت بهداشت اعلام كرد كه اگر ‏ضوابط رعایت شود، این زباله‌ها از پسماند ویژه به عادی تبدیل می‌شوند و البته در قانون آمده كه این زباله‌ها باز هم «عادی» محسوب ‏نمی‌شوند و در واقع جزء تبدیل شده از پسماند ویژه به عادی هستند و باید برای آن مدیریت خاص تعریف كرد. وزارت بهداشت از ‏همین كلمه «عادی» استفاده كرد و به تمام بیمارستان‌ها اعلام شد كه این زباله‌ها عادی هستند و بیمارستان‌ها نیز گفتند كه دیگر ‏قراردادی برای حمل زباله منعقد نكرده و پولی پرداخت نمی‌كنند. به همین دلیل این طرح اجرایی نشد.‏
مشاور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران افزود: این موضوع به یك تعصب برای وزارت بهداشت تبدیل شده كه اگر ‏زباله‌های بیمارستانی را اتوكلاو می‌كنند، دیگر بی خطر می‌شود.‏
مدنی گفت: بر اساس آخرین محاسبات، هزینه دفع و حمل پسماند عادی به ازای هر كیلوگرم ۱۲۰ تومان است و وزارت بهداشت نیز ‏می‌گوید همین مبلغ را پرداخت می‌كند. در حالی كه این مبلغ مربوط به پسماند عادی شهری است. با توجه به محاسباتی كه انجام دادیم، ‏هر تخت در بیمارستان ۲ كیلو و ۷۶۰ گرم زباله تولید می‌كند كه ۲۰ درصد آن پسماند عفونی و بقیه شبه شهری است. با اشتباه های ‏سهوی و انسانی می‌توان گفت هر تخت بیمارستانی حدود 1.5 كیلوگرم پسماند عفونی تولید می‌كند و این میزان به ازای هر ‏كیلوگرم ۳ هزار تومان هزینه حمل و دفع دارد. این مبلغ در برابر هزینه‌ای كه بیمارستان‌ها از بیماران می‌گیرند ناچیز است. در حال ‏حاضر این كار با تعرفه كیلویی ۹۰۰ تومان انجام می‌شود، اما مشكل اینجاست كه در سایت كهریزك دیگر زمینی نداریم كه پسماندهای ‏بیمارستانی را دفن كنیم و مجبوریم به سمت زباله سوز برویم. از طرفی وزارت بهداشت می‌گوید زباله سوز سرطان زاست، اما این ‏كار در تمام جهان انجام می‌شود.‏

‏* ماجرای تصاویر زباله‌های بیمارستانی در فضای مجازی ‏
گاهی در فضای مجازی تصاویری از پسماندهای بیمارستانی مشاهده می‌شود. جنیدی معتقد است كه این تصاویر مربوط به زباله‌هایی ‏‏است كه یا بی خطر شده یا حاصل مطب‌های خصوصی هستند.‏ ‏
وی در این رابطه گفت: به طور مثال یك ساختمان پزشكان را در نظر بگیرید كه چندین مطب پزشكی در آن‌جا وجود دارد و ممكن ‏‏است هر كدام میزانی پسماند پزشكی داشته باشند. این زباله‌ها را در سطل زباله بریزند و كسی از این زباله‌ها عكس بگیرد و منتشر ‏‏كند. همچنین ممكن است كسی از زباله‌های بی خطر شده بیمارستانی عكس بگیرد كه هنوز روی سرنگ‌ها رد خون وجود دارد، ولی ‏‏بی خطر است. البته برای از بین بردن ظاهر این زباله‌ها نیز اعلام كردیم كه باید پسماندهای بیمارستانی بعد از بی خطرسازی، خورد ‏‏شوند تا شكل ظاهری زباله‌ها نیز از بین برود.‏ ‏
مهمتر از وجود دستگاه بی خطرساز پسماند در بیمارستان، وجود دستگاه بی خطرساز پسماند متناسب با حجم ‏‏پسماند تولید شده در هر بیمارستان است. زیرا ممكن است برخی بیمارستان‌ها دستگاه‌های بی خطرساز مناسب با حجم پسماند تولید شده ‏‏نداشته باشند یا اینكه به صورت سهوی یا عمدی، بخشی از این پسماندها بدون بی خطر شدن وارد پسماندهای عادی شوند.
از طرفی ‏مشخص نیست چه تعداد از دستگاه‌های اتوكلاو موجود در بیمارستان‌ها كالیبره هستند یا چه تعداد از كاربران این دستگاه‌ها آموزش‌های ‏لازم را دیدند. در شرایطی كه دفن این زباله‌ها حتی بعد از اتوكلاو نیز ممكن است به مشكلاتی منجر شود، بهتر است به روش‌های ‏نوین‌تری برای از بین بردن پسماندهای بیمارستانی فكر كرد. هرچند تولید این پسماندها غیر قابل انكار است، اما از طرفی نباید بر بی ‏خطر شدن این نوع از زباله حتی بعد از اتوكلاو اصرار كرد و باید به سمت راه حل‌های بدون ریسك رفت.‏
گزارش: امیر پروسنان ‏
اجتمام *۹۴۸۲‏ * 3063
۰ نفر