۱ آذر ۱۳۹۷، ۹:۱۱
کد خبر: 83108871
T T
۰ نفر
طرح راهسازی، زیست یوزهای جاجرم را تهدید می كند

بجنورد - ایرنا - مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با انتقاد از پیگیری عده ای برای اجرای طرح راهسازی سنخواست - جوین، گفت: اجرای این طرح، زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در میاندشت جاجرم را به 2 نیم كرده و حیات این گونه ارزشمند جانوری را تهدید می كند.

سیداصغر مطهری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: محیط زیست با اجرای این طرح مخالف است و اگر این مسیر آسفالت شود، یوز آسیایی در میاندشت جاجرم از هر چهار طرف محصور شده و قلمروش قفل خواهد شد.
وی با بیان اینكه هر گونه اقدام برای اجرای این راه بدون مجوز زیست محیطی، غیرقانونی است، تاكید كرد: سازمان محیط زیست با فعالیت هر گونه ماشین آلات و ناوگان راهسازی در این مسیر، از طریق مراجع قانونی به شدت برخورد می كند.
مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اجرای این طرح راهسازی را برای دیگر گونه های وحشی پناهگاه حیات وحش میاندشت نیز خسارتبار خواند و گفت: آسفالت شدن این محور سبب افزایش تردد خودروها و شكارچیان ایجاد ناامنی برای یوز آسیایی و دیگر وحوش منطقه خواهد شد.
مطهری تصریح كرد: حضور شكارچیان نه تنها خطری برای جمعیت آهوان این زیستگاه، بلكه زمینه ساز سرقت یوزهای آسیایی است.
وی افزود: سال گذشته یك قلاده توله یوز آسیایی از میاندشت جاجرم به سرقت رفت كه پس از مدتی در تهران كشف شد و سارقان اعتراف كردند آنرا از میاندشت جاجرم دزدیده اند.
مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: اجرای این طرح حتی اگر در وزارت راه و شهرسازی هم مصوب و ردیف اعتبار بگیرد، بدون تاییدیه محیط زیست قابلیت اجرا ندارد.
منطقه میاندشت جاجرم در خراسان شمالی با 85 هزار هكتار وسعت، یكی از امن ترین زیستگاه های یوز در كشور است كه بر اساس مشاهدات و برآوردهای انجام شده، هفت تا هشت قلاده از این گونه كمیاب در آن زیست می كنند.
این منطقه كه در سال 52 زیر حفاظت قرار گرفته، پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشك، نیمه خشك و تراكم گیاهی نسبتا مطلوب است. وجود رودخانه كال شور سبب شده تا منطقه حتی در زمان خشكسالی هم چندان با مشكل كم آبی روبه رو نباشد.
7185/5132
۰ نفر