۲ آذر ۱۳۹۷، ۸:۴۴
کد خبر: 83109793
T T
۰ نفر
ورزشكاران آینده ایران اینجا مشخص می شوند

شهركرد - ایرنا- یكی از سیاست های وزارت ورزش و جوانان در دولت تدبیر و امید توجه به استعدادهای درخشانی است كه در آینده قرار است اسكله ورزش حرفه ای ایران را تشكیل دهند.

به گزارش ایرنا، دیر زمانی مسابقات آموزشگاه ها و مدارس به عنوان پایه اصلی استعدادیابی در ورزش مطرح بودند چه اینكه از این مسابقات فوتبالیست ها بیرون آمدند كه شاكله اصلی تیم ملی را در یك دوره شكل می دادند.
بازیكنانی همچون برادران كاویانپور، داریوش یزدانی ، جلال امیدیان و برخی دیگر از همین مدارس و مسابقات آموزشگاه ها به تیم های ملی فوتبال جوانان و نوجوانان راه یافتند.
در رشته های دیگر نیز ورزشكاران به ویژه در كشتی ، دوومیدانی و والیبال از مسابقات مدارس و آموزشگاه ها توانستند ملی پوش شوند و تیم ملی را شكل بدهند.
در دوره ای پس از فروكش كردن تب قهرمان پروری مدارس و آموزشگاه ها، باشگاه های ورزشی با آكادمی و مدارس تخصصی خود پا به میدان ورزش گذاشتند كه بیشتر بازیكنان تیم های لیگ برتری فوتبال یا رشته های دیگر حاصل همین آكادمی های تخصصی باشگاه ها هستند.
اما مسابقات نوجوانان و جوانان، مهد معرفی بازیكنان آینده دار ورزش ایران است چه اینكه برادران نیكخواه بهرامی از همین مسابقات سكان سرگروهی تیم ملی را بدست آوردند.
حالا وزارت ورزش و جوانان پس از یك دهه از دوران طلایی بازی سازی مدارس و آموزشگاهها، المپیاد ورزش جوانان را به راه انداخته است تا استانهای كشور استعدادهای خود را به ورزش معرفی كنند.
اگرچه در دوره ای المپیاد ایرانیان می توانست نقش مهمی در جذب استعدادهای ورزشی داشته باشد اما این المپیاد ، بیشتر درگیر مسابقات شد و استعدادهای آینده دار كمتر شناخته شدند.
اكنون المپیاد برترین های ورزش ایران با سرمایه گذاری روی طیف جوانان و نوجوان برای یك افق بلند مدت در حوزه ورزش قهرمانی گام برداشته است.
امسال در راستای تحقق این افق بلند مدت ورزش حرفه ای ، چهارمحال و بختیاری میزبان نخستین دوره استعدادهای ورزش بسكتبال ایران شده است چرا كه این استان مهد پرورش استعدادهای بسكتبال ایران و كندوی عسل این رشته است.
المپیاد استعداد یابی ورزشی بسكتبال با حضور ورزشكاران 31 استان كشور در چهارمحال و بختیاری از یكم آذرماه آغاز شد.
در مسابقات بسكتبال 3 در 3 نخبگان پسر سراسر كشور در رده سنی نوجوانان (بالای 14 سال و زیر 14 سال) آینده داران این رشته دوره هم جمع شده اند تا روزگاری یاد برادران نیكخواه بهرامی كه در مسابقات نوجوانان كشوری در شهركرد به ایران معرفی شدند،دوباره زنده شود.
معاون امور ورزش اداره كل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری می گوید: برگزاری المپیاد‌های ورزشی علاوه بر ایجاد نشاط و شادابی، باعث شناسایی و استعدادیابی برای آینده ورزش كشور می شود.
علی تیشنیزی افزود: هدف اصلی این طرح كشف و شناسایی استعدادهای برتر ورزشی است تا به رشد استعدادهای برتر كشور كمك شود.
وی با بیان اینكه از سوی وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون های ورزشی، برای فرایند استعدادیابی هر استان، رشته های اولویت دار و مستعد در نظر گرفته شده است، ادامه داد: اجرای این طرح ها می‌تواند در راستای توسعه ورزش های قهرمانی قدم های خوبی به دنبال داشته باشد كه این موضوع برای دست اندركاران ورزش كشور اهمیت بالایی دارد.
به گزارش ایرنا، تاكنون 17 ورزشكار جوان و نوجوان بسكتیال چهارمحال و بختیاری موفق به پوشیدن پیراهن تیم ملی در ادوار مختلف عمر این رشته ورزشی در كشور شده اند كه این برای استان با توجه به نسبت جمعیت به تعداد ورزشكاران یك ركورد در ایران محسوب می شود.
چهارمحال و بختیاری دارای 40 هزار ورزشكار بیمه شده است كه تعدادی از این ورزشكاران در رقابت های المپیك، آسیایی و جهانی حایز رتبه های برتر شده اند.
گزارش از محمود رئیسی
2097