مراكز كنترل بیماری های غیرواگیر در كشور گسترش می یابد

تهران- ایرنا- رییس مركز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت از گسترش برنامه مداخلات اساسی بیماری های غیرواگیر در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه (برنامه ایراپن) به صورت محدود در قالب 50 هزار نفر از هر دانشگاه علوم پزشكی در كشور خبرداد.

به گزارش روز جمعه گروه اجتماعی ایرنا از روابط عمومی وزارت بهداشت، افشین استوار با اشاره به برنامه ایراپن، اظهارداشت: این برنامه در چهار شهرستان كشور در حال اجراست و براساس تصمیم شورای معاونین وزارت بهداشت، مقرر شد این برنامه به صورت محدود در قالب 50 هزار نفر از هر دانشگاه علوم پزشكی در سراسر كشور گسترش یابد.
وی با بیان اینكه برنامه ایراپن شامل سه جز اصلی است، افزود: برنامه ارزیابی و خطرسنجی قلبی و عروقی با هدف تعیین خطر 10 ساله بیماری های قلبی و عروقی، یكی از اجزای این برنامه است كه در قالب آن، برنامه های كنترل و پیشگیری فشارخون، دیابت و اختلالات چربی نیز گنجانده شده است.
استوار گفت: فاز اول گسترش برنامه ایراپن، به طور میانگین سه تا چهار میلیون نفر در سراسر كشور را شامل می شود و در گام بعدی براساس نتایج بدست آمده، گسترش این برنامه به كل جمعیت تعمیم داده می شود.
رییس مركز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینكه پیشگیری و تشخیص زودهنگام غربالگری سرطان ها بخش دیگری از برنامه ایراپن است، گفت: گسترش تهیه زیرساخت های لازم به منظور تشخیص زودهنگام سرطان ها از دیگر اجزای این برنامه محسوب می شود. برای مثال، بیمارانی كه در سطح اول در قالب برنامه ایراپن شناسایی می شوند، ممكن است نیاز به تشخیص و درمان بیشتری داشته باشند و به سطح دوم ارجاع داده شوند، لذا زیرساخت های لازم با همكاری معاونت درمان وزارت بهداشت، در حال فراهم شدن است.
استوار با اشاره به توسعه مراكز پیشگیری و كنترل سرطان و بیماری های غیرواگیر، افزود: همچنین برخی از این مراكز در حال تجهیز و راه اندازی هستند.
وی پیشگیری و كنترل آسم و بیماری های مزمن تنفسی را سومین جزء برنامه ایراپن عنوان كرد و گفت: این برنامه به صورت پایلوت در چهارشهرستان بافق، نقده، شهررضا و مراغه در حال اجرا است و 2 شهرستان كاشان و‌ قزوین به این چهار شهر اضافه شدند و براساس نتایج پایلوت این شش شهرستان، این برنامه در سراسر كشور گسترش خواهد یافت.
اجتمام 1417**9118