۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۴
کد خبر: 83115345
T T
۰ نفر

دنيا را به جاي بهتري براي زندگي تبديل كن

۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۴
کد خبر: 83115345
دنيا را به جاي بهتري براي زندگي تبديل كن

تهران- ايرنا- انگيزه واژه ‌اي است كه از كلمه «موجب» استخراج شده است و به معني نياز، تمايل و درخواست است. انگيزه از درون افراد شكل مي‌گيرد و شيوه‌اي براي تحريك ديگران به منظور انجام فعاليت و تحقق اهداف است.

روزنامه روزان با درج يادداشتي به قلم محمد حسن سرايي نويسنده، آورده است: اهدافي كه شامل فاكتورهاي روان ‌شناختي براي تحريك افراد هستند عبارتند ‌از: تمايل به پول، موفقيت، به رسميت شناخته شدن، رضايت شغلي، كار گروهي و... وقتي شما به هر علتي با انگيزه مي‌شويد، احساس مي‌كنيد كه انرژي كافي براي تغيير و تحول كل جهان هستي را داريد اما زماني كه اين انگيزه در شما افت پيدا مي‌كند از تختخواب هم به سختي بلند مي‌شويد و رسيدن به تمام اهداف خود را غيرممكن فرض مي‌كنيد.

طبيعتا، انگيزه يك شي نيست كه بتوان به شكل ملموس آن را به دست آورد بلكه يكي از حالت‌هاي روحي است كه شور و شوق دروني شما را درگير خود خواهد كرد. وقتي شما فرآيندمحور هستيد و خود را تا رسيدن به هدف نهايي دور احساس نمي‌كنيد، زمان به خودي خود مي‌گذرد و در نهايت شما به هدف خود خواهيد رسيد. بنابراين انگيزه چيزي غير از حركت و فرآيند نيست، بلكه عاملي است كه پس از درگير شدن با يك عملكرد، شكل خواهد گرفت. پس اگر به دنبال انگيزه هستيد خود را در كاري مشغول كنيد. در اين صورت انرژي و سوخت كافي براي رسيدن به انتهاي مسير براي شما فراهم خواهد شد.

در زندگي نيز چنين است، فعاليت‌هايي وجود دارند كه آنها را تنها به ‌خاطر لذت‌بخش بودن ‌شان انجام مي‌دهيم، مثلا رسيدگي به گياهان، كشيدن نقاشي، بازي كردن، نوشتن يك داستان يا خواندن كتاب. اين فعاليت ‌ها ممكن است نتايجي هم به همراه داشته‌ باشند، اما ما آنها را انجام مي‌دهيم به اين دليل كه باعث مي‌شوند احساس خوشحالي كنيم. مسلم است اتفاقات و رويداد هايي كه ما را در زندگي خوشحال كنند قطعا در ايجاد انگيزه اثر بخش خواهند بود.

تصور كنيد مدير عامل كمپاني بزرگ هوندا روزي كه ايده توليد موتورهاي هوندا به ذهنش رسيده بود اگر با بي‌توجهي به چنين ايده‌اي خيلي راحت از آن صرف نظر مي‌كرد يا اينكه در مسيري كه براي ايده پردازي تا توليد محصول خود با شكست‌هاي متفاوتي روبه‌رو شده بود دست از كار مي‌كشيد، انگيزه خود را از دست مي‌داد. روياي خود را رها مي‌كرد، دنياي امروز من و شما چه شكلي بود؟ يا مثلا تصور كنيد زماني را كه الكساندرگراهام بل ايده اختراع تلفن به ذهنش رسيده بود اگر با بي‌تفاوتي از آن مي‌گذشت و حاضر نبود براي رسيدن به هداف خود يعني اختراع تلفن شكست‌ها و رنج‌ها را تحمل كند واقعا دنياي ما امروز چه رنگ و بويي داشت؟

با يك كنكاش ساده اين سوال مطرح مي‌شود كه انگيزه دروني چنين افراد موفقي چه بوده است كه توانسته اند اين‌گونه محكم و استوار در راه رسيدن به خواسته‌هايشان مداومت داشته باشند و در برابر شكست‌هاي پي در پي كم نياورند. آنها به چه چيزي ايمان داشته اند كه دست از اهداف خود نكشيده‌اند؟

براي انجام هركاري در دنيا بايد يك انگيزه دروني در انسان شكل گرفته باشد اما قطعا انگيزه دروني چنين افرادي كسب پول، مقام و ثروت نبوده است بلكه انگيزه آنها تغيير در دنيا و سبك زندگي انسان‌ها بوده است، آنها با تمام توان كوشيده اند كه دنياي پر رمز و راز را به جايي بهتر براي زندگي تبديل كنند و خوشبختانه در رسيدن به اين هدف نيز موفق بوده اند و توانسته اند ثروت و جايگاه اجتماعي مناسبي را كسب كنند چراكه پول و كسب ثروت و مقام هدف اوليه آنها نبوده است. آيا تا به حال از خودتان پرسيده ايد انگيزه دروني كه در وجود شما براي انجام هركاري در زندگي‌تان شكل گرفته است چيست؟ بياييد يكبار ديگر نگاهي به اهداف‌تان بيندازيد و انگيزه‌هاي دروني خودتان را مشخص كنيد، به انگيزه‌هاي دروني خودتان چه نمره‌اي مي‌دهيد و آيا محرك‌هاي مناسبي براي پيشبرد اهداف شما هستند، لطفا آنها را روي كاغذ بياوريد و ساعت‌ها به آنها فكر كنيد، اگر به شيوه بزرگان بينديشيد، نتايجي كه از تحليل انگيزه‌هاي دروني خودتان مي‌گيرد شگفت انگيز خواهد بود.

افراد بزرگ معمولا روياهاي بزرگ در سر داشته اند و با روياپردازي و پيگيري اهداف توانسته اند اتفاقات بزرگ را رقم بزنند، قطعا دنيا براي رشد و پيشرفت به انسان‌هاي بزرگ نياز دارد و انسان‌ هاي كوچك نمي‌توانند تاثيري بر روند زندگي خود و دنيا بگذارند، بياييم با خودمان بينديشيم كه ما براي خلق يك دنياي بهتر چه كارهايي مي‌توانيم انجام دهيم، اگر هر كس در هر جايگاهي كه قرار دارد به طور مكرر به اين موضوع فكر كند كه من چه ارزشي را براي دنيا مي‌توانم بيافرينم قطعا دنيا جاي بهتري براي زندگي خواهد بود. فرقي نمي‌كند در مقام مدير، معاون يا حتي يك كارگر معمولي باشيم بلكه مهم اين است كه براي دنيا بتوانيم ارزش‌آفريني كنيم و از خود يادگاري ‌هاي خوبي به جا بگذاريم.

هنجارها، مصائب و مشكلات دنيا نقطه شروع و پاياني ندارند اين ما هستيم كه بايد فاصله خودمان را با چنين مسائلي حفظ كنيم و بتوانيم با انگيزه و اراده مثال زدني ارزشي را بر دنيا بيفزاييم. آيا انگيزه دروني شما براي ايجاد تغيير در دنيا مثبت است؟ اگر چنين است پس لطفا اميدوارانه و با انگيزه بالا سعي كنيد دنياي خود و ديگران را به جاي بهتري براي زندگي تبديل كنيد...

*منبع: روزنامه روزان،1397،9،7
**گروه اطلاع رساني**9117**9131
۰ نفر