۸ آذر ۱۳۹۷، ۱:۰۶
کد خبر: 83116440
T T
۰ نفر

دو بانك روسی در اوكراین به آتش كشیده شد

۸ آذر ۱۳۹۷، ۱:۰۶
کد خبر: 83116440
دو بانك روسی در اوكراین به آتش كشیده شد

مسكو - ایرنا - تعدادی از ملی گرایان اوكراینی به دلیل افزایش تنش ها میان مسكو و اوكراین از یكشنبه گذشته تاكنون، در غرب این كشور دو شعبه بانك روسی «آلفا بانك» را به آتش كشیدند.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا، اداره امنیت عمومی استانداری 'لووف' در بیانیه ای اعلام كرد: دو بانك روسی در خیابان های 'پولیتخنیچسكایا' و 'چورناول' به آتش كشیده شدند.
با تلاش ماموران اطفاء حریق، آتش سوزی در این دو بانك خاموش شد و به رغم خسارت به ساختمان و اموال بانك، حادثه تلفاتی نداشت.
در سال های اخیر بارها شعبات بانك های روسی یا مراكز دیپلماتیك روسیه در اوكراین مورد حمله ملی گرایان افراطی قرار گرفته است.
ملی گرایان افراطی اوكراین سال گذشته نیز ساختمان 'آلفا بانك' در كی یف را آتش زدند.
گروه ملی گرا و افراطی با نام «ملی گرایان اوكراین» اسفندماه پارسال با سنگ و تخم مرغ به شعبه ساختمان سازمان همكاری های خارجی روسیه موسوم به 'روس ساترودنیچستوا' در كی یف حمله كردند.
گفتنی است، تنش میان روسیه و اوكراین كه از سال 2014 به دلیل الحاق كریمه به روسیه آغاز شده است یكشنبه هفته جاری در دریای آزوف در شمال دریای سیاه به اوج خود رسید.
روس ها اعلام كردند كه دو كشتی كوچك اوكراینی به همراه یك یدك كش بدون توجه به هشدارهای نیروهای مرزبانی به آب های سرزمینی این كشور وارد شده و پس از تبادل آتش هر سه شناور توقیف و ملوانان آنها بازداشت شدند.
در آن سوی آب ها و از كی یف نیز خبر رسید كه دو كشتی كوچك زرهی 'بردیانسك' و 'نیكاپول' و یك یدك كش 'یانی كاپو' طبق برنامه از قبل هماهنگ شده از بندر 'اودسا' به بندر 'ماریپول' در دریای 'ازوف' در حركت بودند كه در محاصره نیروهای روسی قرار گرفتند.
در روسیه مقامات دولتی و نمایندگان مجلس همگی بر سر یك موضوع توافق نظر دارند آن هم اینكه مقامات فعلی اوكراین به دنبال ساكت كردن صدای معترضان به ناكارآمدی خود در داخل هستند و تلاش می كنند ضمن انحراف افكار عمومی در داخل و به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، كشورهای عضو جی 20 را در نشست 20 كشور صنعتی جهان در آرژانتین(30نوامبر / 10آذرماه ) به فشار بر روسیه وادار كنند.
رئیس جمهوری اوكراین از روز چهارشنبه دستور آغاز حكومت نظامی در این كشور را صادر و اعلام كرده اطلاعاتی دارد كه نشان می دهد روس ها به دنبال حمله نظامی به كشورش هستند؛ او از جامعه جهانی نیز كمك خواسته است.
از سوی دیگر، رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه روسیه در تماس با مقامات آلمان خواهان ورود این كشور به مناقشه با اوكراین و كاهش تنش ها شده اند.
انگلیس هم كه در 9 ماه گذشته روابط دیپلماتیكش با روسیه برسر موضوع مسمومیت سرگئی اسكریپال جاسوس سابق روس و دخترش در سالزبری به پایین ترین سطح ممكن رسیده و از هیچ فرصتی برای حمله لفظی به روسیه فروگزار نیست، طرف اوكراین را گرفته و از دیگر كشورهای اروپایی خواسته است كه از كی یف حمایت كنند.
انگلیس پیشتر به خاطر موضوع سالزبری توانسته بود نزدیك به 30 كشور را متقاعد كند كه حدود 150 دیپلمات روس را از كشورشان اخراج كنند.
اروپام*391* 1346*