۸ آذر ۱۳۹۷، ۹:۳۱
کد خبر: 83116588
T T
۰ نفر
بي توجهي به كمبود آموزشگاه، مدارس قم را سه شيفته خواهد كرد

قم- ايرنا- مديرعامل مجمع خيرين مدرسه ساز قم گفت: با توجه به افزايش جمعيت دانش آموزي كه اين استان هر سال با آن مواجه است، بي توجهي به كمبود مراكز آموزشي موجب سه شيفته شدن مدارس قم خواهد شد.

سيد ناصر علايي طباطبايي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: مناطق مختلف استان قم با كمبود مدرسه مواجه است، به ويژه شهرك پرديسان كه با توجه به جمعيتي كه در آن مستقر است، در حال حاضر به 40 باب مدرسه نياز دارد.
پرديسان در منطقه هشتم شهرداري و در جنوب غربي شهر قم واقع شده است، اين منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسكن و شهرسازي وقت تاسيس و در سال 1390 به يكي از مناطق شهرداري قم تبديل شد.
وي اضافه كرد: بلوار غدير از ديگر مناطق تازه تاسيس قم است كه كاربري زمين هاي آن به مسكوني تبديل شده و ضرورت دارد نسبت به احداث مدرسه در اين منطقه اهتمام شود.
وي خاطرنشان كرد: بزرگترين مشكل منطقه الغدير قم، نبود زمين در اختيار براي ساخت مدرسه است، در حالي كه مهمتر از مدرسه زمين آن است كه بايد تامين شود.
طباطبايي افزود: انتهاي بلوار 15 خرداد، شهرك فاطميه قم و قلعه كامكار از ديگر مناطقي است كه با رشد جمعيت مواجه است و نياز مبرم به مدرسه دارد.
وي گفت: در حال حاضر قم از نظر تراكم دانش آموزي بيست و هشتيمن استان كشور است و براي رسيدن به تراكم طبيعي بايد مدرسه احداث شود.
وي افزود: به طور حتم اگر مدرسه به ميزان كافي ساخته نشود، ممكن است به سمت سه شيفته شدن مدرسه برويم كه اميدواريم هرگز اين مساله پيش نيايد.
مديرعامل مجمع خيرين مدرسه ساز قم با بيان اين كه بيش از 40 درصد مدارس در استان توسط خيران احداث مي شود گفت: فعاليت خيران مدرسه ساز در اين استان نسبت به وسعت و جمعيت قم رونق خوبي دارد، ولي به علت مهاجرت ها و افزايش جمعيت، تراكم دانش آموزي در قم بالاست.
وي افزود: استان قم نسبت به ساير استان ها نياز بيشتري به مدرسه دارد و بنا بر آمار سازمان نوسازي كشور، تعهدات خيران در قم بالاتر از استان هاي ديگر است.
وي با بيان اين كه تلاش مي كنيم فعاليت خيران را بيشتر توسعه دهيم، اضافه كرد: براي اين كار برنامه ريزي كرده ايم تا بيشتر از گذشته از ظرفيت بانوان بيش از آنچه كه اكنون هست، استفاده شود.
طباطبايي افزود: با برگزاري جشنواره ها و در جريان قرار دادن بانوان خير، سعي مي كنيم آن ها را نسبت به نتايج اجتماعي و ثواب اخروي ساخت مدرسه آگاه نماييم و اميدواريم بيش از پيش وارد صحنه شوند.
وي با بيان اين كه در تلاش هستيم از ظرفيت اصناف نيز به طور خاص استفاده شود، گفت: اميدواريم حضور خيران افزايش يابد و به موازات فعاليت خيران، اعتبارات دولتي نيز افزايش يابد تا كاري كه در شان دانش آموزان قم هست، انجام شود.
جمعيت دانش آموزي استان قم در سال تحصيلي 98-97 حدود 256 هزار تن است كه 95 درصد در شهر و پنج درصد در مناطق روستايي مشغول به تحصيل هستند.
از كل جمعيت دانش آموزي، 89 درصد در مدارس دولتي و 11 درصد در مدارس غيردولتي حضور دارند كه حدود 122 هزار تن معادل بيش از 50 درصد از دانش آموزان در مقطع ابتدايي، حدود 50 هزار تن در متوسطه اول و 34 هزار تن در متوسطه دوم مشغول به تحصيل هستند.
در حال حاضر 6 هزار و 200 كلاس درس فعال در قالب 657 مدرسه در استان وجود دارد و اين تعداد شامل 507 مدرسه در شهر و 150مدرسه در روستا مي باشد كه مدارس شهري پنج هزار و600 كلاس درس و مدارس روستايي 600 كلاس درس دارند.
سرانه استانداردهاي جديد در سطح كشور 8.39 مترمربع است و قم با 4.32 مترمربع جزو استان هايي مي باشد كه از سرانه متوسط پايين تر است و رتبه 27 در كشور را داراست.
/2085/ 1175