به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، احیای كارت سوخت و گمانه زنی ها درباره نحوه اجرای طرح جدید مدیریت مصرف سوخت از مهمترین مسایل مطرح در روزهای اخیر است.
با وجود اینكه ثبت نام كارت سوخت آغاز شده و قرار است در آینده استفاده از كارت سوخت اجباری شود، اما هنوز جزئیات طرح جدید مدیریت مصرف سوخت و سهمیه بندی اعلام نشده است.
اكنون كارگروه های مختلف در دولت و مجلس در حال بررسی طرح ها و پیشنهادات مختلف مدیریت مصرف سوخت هستند.
در طرح های جدید مدیریت مصرف سوخت تلاش می شود، علاوه بر كاهش مصرف، یارانه بنزین به شكل عادلانه تری در بین قشرها و گروه های مختلف جامعه توزیع شود.
به نظر كارشناسان، شیوه قبلی و كنونی عرضه یارانه بنزین، عادلانه نبوده و به سود طبقات آسیب پذیر و دهك های پایین جامعه نیست، زیرا آن دسته از افرادی كه خودروهای بیشتری داشته و جزو طبقات بالای مرفه شناخته می شوند، یارانه سوخت بیشتری را به خود اختصاص می دهند.
مالكان خودروهای فاقد كارت سوخت طبق جدول زمانبندی تا بیست و چهارم آذر مهلت دارند از طریق دفترهای پلیس+10، سامانه اینترنتی، نرم افزار خدمات دولت همراه و وارد كردن كد دستوری #4* در گوشی تلفن همراه به طور رایگان نسبت به ثبت نام اقدام كنند.
** مدیریت مصرف سوخت، یك ضرورت است
در همین پیوند، عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی امروز به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: با توجه به تحولات اخیر از جمله نوسانات نرخ ارز و تحریم های ظالمانه آمریكا باید برای مدیریت بخش های اقتصادی از جمله مصرف سوخت برنامه ریزی كرد.
محمد حسینی افزود: باید برای مصرف بالای سوخت، نرخ پایین حامل های انرژی در كشور، بهای تمام شده زیاد و حجم قاچاق سوخت، فكری اساسی كرد.
حسینی یادآوری كرد: پالایشگاه ها و خطوط انتقال فرآورده های نفتی نیاز به سرمایهگذاری و بازسازی دارند بنابراین باید در قیمت و نحوه مدیریت حاملهای انرژی بازنگری كرد تا میزان مصرف كاهش یابد.
به گفته وی، هنوز درباره نحوه استفاده از كارت سوخت و سهمیه بندی سوخت به جمع بندی نرسیده ایم اما باید با اجرای طرحی جدید علاوه بر كاهش مصرف سوخت، منابع مالی لازم برای نوسازی پالایشگاه ها و بخش تولید فراهم و از قاچاق سوخت جلوگیری شود.
وی درباره پیشنهادهای مطرح شده برای مدیریت مصرف سوخت گفت: دولت هنوز پیشنهاد خاصی را در این باره ارائه نكرده اما در گام نخست، اقدامات لازم برای ثبت نام و احیای ساخت كارت سوخت انجام شده است.
** ایرادهای شیوه قبلی سهمیه بندی بنزین
این عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: شیوه قبلی استفاده از كارت سوخت خیلی كارآمد نبوده و ارزیابیها نشان میدهد اهداف آن، طبق آنچه كه انتظار می رفت تحقق نیافت.
حسینی اضافه كرد: از ایرادهای شیوه قبلی طرح كارت سوخت این بود كه افراد دارای خودرو بیشتر از یارانه بیشتری بهره مند میشدند یا برای حمل و نقل عمومی سهمیه ویژهای در نظر گرفته شد اما توسط مالكان خودرو آن سهمیهها به فروش رسید.
«باید در شیوه جدید مدیریت مصرف سوخت در توزیع یارانه، عدالت رعایت شود».
وی یادآوری كرد اكنون بنزین به نرخ فوب خلیج فارس قیمت گذاری می شود اما به نرخ لیتری یك هزار تومان در داخل كشور به فروش می رسد كه مابه تفاوت این قیمت، تحت عنوان یارانه به مردم واگذار میشود اما باید توجه داشت این یارانه نصیب افرادی می شود كه وسیله نقلیه دارند و افراد فاقد خودرو یا كم بضاعت از این یارانه بهره ای نمی گیرند.
حسینی ادامه داد: با توجه به پرداخت یارانه سوخت، این سوال مطرح می شود كه خودروهایی كه یارانه سوخت می گیرند آیا در مقابل دریافت این یارانه، به افراد ضعیف یا افراد فاقد خودرو خدمات ارائه می دهند یا خیر؟
«حتی در دوره قبلی اجرای طرح سهمیه بندی شاهد بودیم، سهمیه ای كه به ناوگان عمومی مانند تاكسیرانی داده می شد بدرستی مصرف نمی شد و برخی تاكسی داران، سهمیه خود را به فروش می رساندند».
** پیشنهاد اختصاص سهمیه سوخت به همه افراد جامعه
این عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینكه برای مقابله با این مشكلات، راهكارهای مختلف ارائه شده است، گفت: بر اساس طرحی كه برخی نمایندگان مجلس پیشنهاد داده اند به همه افراد، سهمیه بنزین اختصاص یابد، بدین شكل كه قیمت بنزین تك نرخی شده و سپس یارانه آن به همه افراد اعطا می شود كه آنها می توانند از این یارانه برای خرید بنزین و یا مصارف دیگر بهره بگیرند.
وی افزود: البته مشكلی كه ایجاد میشود این است كه این طرح باعث افزایش نقدینگی شده و آثار تورمی به دنبال خواهد داشت.
حسینی ادامه داد: البته شدت تاثیر این طرح بر افزایش نقدینگی به نحوه اختصاص یارانه نیز بستگی دارد، یعنی اینكه آیا یارانه به صورت نقدی واگذار شود یا اینكه مبلغ آن به خرید كالاهای خاصی محدود شود.
وی ادامه داد: اگر این یارانه به خرید كالاهای خاصی محدود شود علاوه بر آثار تورمی اندك میتواند به رونق چرخه تولید نیز كمك كند اما اگر این یارانه به صورت نقدی به حساب افراد واریز شود آثار تورمی به دنبال خواهد داشت.
** پیشنهاد اجرای طرح قبلی سهمیه بندی
این عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: بر اساس طرحی دیگر پیشنهاد شده است شیوه قبلی سهمیهبندی به اجرا گذاشته شود؛ یعنی سهمیه خاصی به مالكان خودرو واگذار می شود و قیمت بنزین غیرسهمیه ای بالا رود.
به گفته وی، طرح های دیگری نیز برای مدیریت مصرف سوخت و سهمیهبندی مطرح شده كه هیچ كدام قطعی نشده است.
** عزم جدی؛ نیاز مبارزه با قاچاق
این عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره مقابله با قاچاق به لزوم ساماندهی فروش مرزی بنزین و فراوردههای نفتی اشاره كرد و افزود: برخی افراد به دلیل امرار معاش اقدام به قاچاق بنزین می كنند كه باید اقدامات لازم برای ساماندهی صادرات این محصولات توسط آنها فراهم شود تا خروجی فرآوردهها كنترل شود.
وی درباره طرح كارت انرژی نیز گفت: این طرح در برخی كمیتهها و كمیسیونهای مجلس مطرح شده است اما طرح اولویتداری به شمار نمی رود.
«بر اساس این طرح، یارانه ای به افراد از طریق كارت انرژی اعطا میشود تا صرف پرداخت هزینه بنزین، گازوئیل، برق و آب شده و در غیر این صورت برای تامین سایر كالاها استفاده شود».
حسینی ادامه داد: این طرح یك نوع پرداخت یارانه مستقیم انرژی به شمار می رود كه جمع بندی آن هنوز به پایان نرسیده است.
وی اضافه كرد: منتظریم كه دولت درباره طرح های مختلف ارائه شده به یك جمعبندی رسیده و آن را ارائه كند.
اقتصام*2022*1961*
تهران- ایرنا- عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاكید كرد شیوه قبلی سهمیه بندی بنزین عادلانه نبود و بر اساس طرحی كه پیشنهاد شده است به همه افراد، یارانه بنزین اختصاص می یابد.