۱۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۲
کد خبر: 83118276
T T
۰ نفر

جاده؛ مهمترين نياز بخش شهيون دزفول

۱۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۲
کد خبر: 83118276
جاده؛ مهمترين نياز بخش شهيون دزفول

دزفول - ايرنا - بخش كوهستاني شهيون دزفول 2 هزار و 892 كيلومتر مربع وسعت دارد كه بيش از 70 درصد روستاهاي آن جاده مناسب ندارند.

به گزارش خبرنگار ايرنا 372 روستا و آبادي در بخش شهيون دزفول وجود دارد كه نبود زيرساخت هايي چون آب، برق، مدرسه و خدمات بهداشتي درماني اهالي بخش شهيون را دچار مشكل كرده كه عامل اصلي بيشتر اين محروميت ها نبود جاده دسترسي است.
بخش شهيون دزفول سه نوع جاده از جمله جاده آسفالته مركز بخش تا روستاي ليوس به طول 35 كيلومتر دارد كه اين جاده به دليل كوهستاني بودن منطقه در هر بار بارندگي تخريب مي شود و نيازمند بهسازي است.
مابقي جاده هاي بخش شهيون شامل جاده دهستان سيدمحمود، دهستان احمد فداله و دهستان دره كايد شوسه و سخت گذر هستند و تردد در آنها به سختي انجام مي شود.
دهستان احمد فداله بخش شهيون دزفول واقع در دل رشته كوه زاگرس، ظرفيت هاي طبيعي و بكر فراواني دارد كه دسترسي به آنها به دليل نبود جاده دشوار است.
فاصله شهر دزفول تا دهستان احمد فداله 120 كيلومتر است اما براي دسترسي به عشاير ساكن در اين منطقه بايد بيش از هشت ساعت حدود 200 كيلومتر با خودرويي كمك دار در جاده اي كم عرض، ناهموار و سنگلاخ با پرتگاه هاي خطرناك رانندگي كرد.
اهالي اين مناطق جاده را مهمترين نياز خود مي دانند زيرا براي رسيدن به احمدفداله بايد جاده اي شبيه جاده هاي مالرو، سخت گذر و سنگلاخي را طي كنند.
جابجايي اهالي روستاهاي احمد فداله بيشتر با وانت نيسان انجام مي شود اين در حالي است كه زنان باردار نيز از اين موضوع مستثني نبوده و همواره براي تردد با مشكلات جدي مواجه هستند.
رئيس شوراي اسلامي بخش شهيون دزفول با اشاره به جمعيت 11 هزار و 500 نفري بخش شهيون دزفول با پنج دهستان گفت: اهالي دهستان احمدفداله از راه روستايي و آب آشاميدني محرومند و دانش آموزان براي رسيدن به مدرسه بايد مسيري 2 ساعته را پياده روي كنند.
سيدحاجي حسيني افزود: بنا به گفته مسئولان، به دليل پراكندگي جمعيت عشايري در اين مناطق امكان احداث مدرسه براي دانش آموزان انگشت شمار امكان پذير نيست.
وي مهمترين مشكل دهستان احمدفداله و دره كايد را جاده دانست و اظهار داشت: نبود راه دسترسي مناسب بيشترين مشكل دهستان هاي احمدفداله، سيدمحمود، دره كايد، سيد ولي الدين و شهي است.
رئيس شوراي اسلامي بخش شهيون دزفول افزود: استاندار خوزستان همراه با مسئولان استاني چندي پيش از اين دهستان ها بازديد و مصوباتي براي رفع مشكلات اين مناطق تصويب كرد ولي هنوز اقدامي در اين راستا صورت نگرفته است.
وي گفت: مبالغي از محل اعتبارات ارزش افزوده به اين دهستان تعلق گرفته ولي نياز به مساعدت و همكاري بيشتري براي حل مشكلات اهالي اين منطقه است.
وي ضمن تقدير از اقدامات توزيع برق دزفول خواستار توسعه شبكه برق در مناطق روستايي اين شهرستان شد و گفت: روستاهاي پلو، سيلو، دارخلك، دره خشك، دورك، دره كايد، پاچل چلاوز، باب خدا و آب انار از نعمت برق محرومند كه برخي از آنها 20 تا 80 خانوار دارند.
رئيس شوراي بخش شهيون دزفول با تشكر از كميته امداد سردشت بابت كمك به توسعه منطقه افزود: ارائه خدماتي چون وام اشتغال و تحت پوشش قرار دادن افراد فقير از ديگر اقدامات كميته امداد سردشت است.
وي با بيان اينكه اهالي دهستان احمد فداله با وجود چاه هاي نفت از حداقل امكانات زندگي بي بهره اند، اظهار داشت: اين دهستان طرح هادي ندارد و مجوزي در اين خصوص داده نشده است.
حسيني افزود: اهالي اين منطقه براي مقاوم سازي خانه هاي خود نيازمند وام مقاوم سازي هستند كه مسئولان بايد در اين خصوص همكاري لازم را داشته باشند.
وي عدم دسترسي به اينترنت را از ديگر مشكلات اهالي دهستان احمدفداله دانست و گفت: گيرنده ديجيتال نيز در دهستان احمدفداله جواب نمي دهد.
معاون عمراني و برنامه ريزي فرمانداري ويژه دزفول نيز به خبرنگار ايرنا گفت: 85 روستاي بدون دهياري در 2 بخش سردشت و شهيون دزفول تعريف شده و تلاش بر اين است از اعتبارات ارزش افزوده روستاهاي بدون دهياري براي بهسازي، آبرساني، جاده سازي و روشنايي آنها هزينه شود.
عبدالحسين پورركني افزود: 24 كيلومتر جاده سالند كه مسير دسترسي به دهستان احمدفداله است نيازمند اصلاح و بازسازي است كه براي بهسازي هر كيلومتر جاده كوهستاني حدود پنج ميليارد ريال اعتبار نياز است.
وي اضافه كرد: اميدواريم با پيگيري هاي انجام شده و با توجه به سفر استاندار خوزستان در سال گذشته اين جاده از طريق اعتبارات بسيج، راه و شهرسازي و اعتبارات شهرستاني بهسازي شود.
وي با اشاره به مشكلات جاده در بخش شهيون دزفول اظهار داشت: رودخانه فصلي خرميزان در زمان بارندگي روستاي خرميزان را به 2 بخش تقسيم مي كند.
معاون عمراني و برنامه ريزي فرمانداري دزفول افزود: حدود 150 متر از وسط اين روستا هنگام بارندگي پرآب شده و امكان تردد دانش آموزان وجود ندارد.
وي با تاكيد بر لزوم نصب پل عابر پياده براي رفع مشكل تردد دانش آموزان گفت: براي راه اندازي پل براي اين رودخانه فصلي و رفع مشكل دانش آموزان حدود 2 ميليارد و 500 ميليون ريال اعتبار نياز است.
پور ركني با بيان اينكه بسيج حدود 50 ميليارد ريال اعتبار براي جاده سالند هزينه مي كند، افزود: بعد از اجراي اين طرح 24 كيلومتر جاده سالند تا احمدفداله مشكل خاصي نخواهد داشت ولي حدود 35 كيلومتر جاده دره كايد نيازمند اصلاحات فني و بهسازي ويژه است.
وي اظهار داشت: بخش هاي سردشت و شهيون حدود 70 درصد مساحت شهرستان دزفول را تشكيل مي دهند كه فاصله برخي از روستاهاي اين 2 بخش تا مركز شهر دزفول حدود 200 كيلومتر است.
معاون عمراني و برنامه ريزي فرمانداري دزفول افزود: خيرين، كميته امداد و بنياد بركت در سال هاي اخير كمك هاي خوبي در جهت جاده سازي در مناطق سخت گذر انجام داده اند ولي رسيدگي و بهسازي اين جاده ها نيازمند اعتبارات بيشتر است.
وي اظهار اميدواري كرد با اعتبارات ارزش افزوده روستاهاي فاقد دهياري مي توان تا پايان امسال مشكلات جاده هاي تعداد محدودي از روستاهاي دزفول را حل كرد.
نماينده مردم دزفول در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: شهرستان دزفول سال 91 در بين 23 شهرستان استان خوزستان رتبه 21 را در حوزه راه داشت كه با اقدامات انجام شده اكنون اين رتبه بهبود يافته است ولي هنوز جاي كار دارد.
عباس پاپي زاده با بيان اينكه جبران عقب ماندگي سه دهه گذشته نيازمند سال ها زمان است، افزود: تاكنون عمليات جاده سازي 40 كيلومتر از جاده هاي روستايي دهستان احمدفداله انجام شده است.
وي اظهار داشت: اخيرا 150 ميليارد ريال اعتبار براي جاده سازي در احمدفداله و دره كايد دزفول اختصاص يافته كه با اين اعتبار حدود 40 كيلومتر جاده سازي خواهد شد.
نماينده مردم دزفول در مجلس شوراي اسلامي افزود: پيمانكار اين جاده ها ارديبهشت ماه مشخص شد ولي بدليل افزايش ناگهاني قيمت ها از اجراي طرح خودداري كرد البته از طريق قانون پيگير انجام تعهدات پيمانكار هستيم.
وي درخصوص اجراي طرح راه پاشنه زاگرس با همكاري وزارت راه و شهرسازي و وزارت نفت گفت: گام نخست اين طرح از سه راهي زيباشهر تا بعد از شهرك المهدي به طول 6 كيلومتر انجام شد و گام دوم از روستاي توت عليا تا شهر سردشت به طول سه كيلومتر با صرف اعتباري افزون بر 70 ميليارد ريال افتتاح شد.
وي افزود: گام سوم اين طرح بعد از روستاي توت عليا تا روستاي گاومير است كه در حال اجراست و تا پايان امسال 10 كيلومتر ديگر آن آسفالت مي شود ضمن اينكه گام چهارم طرح نيز در مرحله انجام مطالعات و برگزاري مناقصه پيمانكار است.
نماينده مردم دزفول در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: براي كل طرح پاشنه زاگرس يكهزار و 500 ميليارد ريال اعتبار نياز بوده كه بخشي از آن از محل اعتبارات ملي تامين شد و براي تامين مابقي آن مشكلي وجود ندارد.
وي افزود: سه راه بنوت با اجراي اين طرح به استاندارد جاده هاي شرياني رسيد، جاده روستايي سبزآب - سربيشه به مرحله آسفالت رسيد و جاده ماهور برنجي نيز در حال بهسازي است.
پاپي زاده اظهار داشت: بهسازي جاده شهر چغاميش به طول 10 كيلومتر آغاز شده و در مرحله خاك برداري است كه با اجراي كامل پروژه پاشنه زاگرس دسترسي به استان هاي مركزي آسان خواهد شد و زمان را 50 درصد كاهش خواهد داد.
به گزارش ايرنا 2 بخش شهيون و سردشت با سه هزار و 700 كيلومتر مربع و 73 درصد مساحت دزفول جزو مناطق محروم اين شهرستان به شمار مي روند و بيش از 300 روستاي بالاي 30 خانوار دارند.
7278/3022