۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۵۴
کد خبر: 83120142
T T
۰ نفر
كارگردان مرگ خاموش:از كلیشه شدن بازیگران در یك نقش پرهیزكردم

تهران- ایرنا- كارگردان مجموعه تلویزیونی «مرگ خاموش» گفت: روند موجود در انتخاب بازیگران در كاراكترهای كلیشه‌ای اشتباه است، این پسندیده نیست چون بازیگر زمانی شخصیت مثلاً پلیس را خوب بازی می‌كند پیشنهادهای بعدی نیز همه در شخصیت‌های مشابه باشد.

احمد معظمی روز یكشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره تولید مجموعه تلویزیونی «مرگ خاموش» گفت: این مجموعه با مضمونی اجتماعی به جنبه بین المللی و مافیایی مبارزه با مواد مخدر می‌پردازد.
وی افزود: پیام اصلی مرگ خاموش پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر از درون خانواده ها و بطن جامعه است و از ابتدا هدف ما رسیدن به این مهم بود.
معظمی گفت: هومان فاضل 12 قسمت از «مرگ خاموش» را نوشت و در ادامه حسین تراب نژاد به‌عنوان نویسنده جدید به كار اضافه شد و برای نگارش فصل دوم و سوم این مجموعه نیز یك تیم نویسنده به گروه افزوده می‌شوند.
این كارگردان در ارتباط با لوكیشن‌های این مجموعه كه در نقاط مختلف استان تهران است، توضیح داد:50 درصد از تصویربرداری فصل اول باید در خارج از ایران انجام شود، در ابتدا قرار بود كه برای تصویربرداری كار به كشور فرانسه برویم ولی اكنون با این شرایط دلار و یورو در نظر داریم تا به ارمنستان و گرجستان برویم.
معظمی در ارتباط با دلایل انتخاب این طرح برای ساخت، گفت: طرح مجموعه «مرگ خاموش» جدید و به‌دور از كارهای كلیشه‌ای بود، معمولاً سعی می كنم به سمت سوژه‌هایی بروم كه كمتر به آن در تلویزیون پرداخته ‌شده باشد، «مرگ خاموش» از این ویژگی برخوردار بود و زمانی كه طرح آن را خواندم بسیار برایم جذاب بود.
وی ادامه داد: مرگ خاموش از آن نوع قصه‌هایی است كه به علت تعدد شخصیت‌ها، هركدام از آنها داستان زندگی خود را روایت می‌كند، البته این كار اپیزودی نیست، 10 شخصیت اصلی داریم كه همه در راستای یك خط اصلی جلو می‌روند و در ارتباط با یكدیگر هستند اما درعین‌حال داستان زندگی خود را دارند.
به گفته وی سعید راد، جلال فاطمی، حمید عطایی، امیرمحمد زند، پرویز فلاحی پور، پریوش نظریه، ستاره اسكندری، رضا مولایی، سامیه لك، مهدخت مولایی، ژیلا آل ارشاد، مریم بوبانی، نازنین فراهانی، رویا میرعلمی، پرویز فلاحی پور، حمید شریف‌زاده در این مجموعه بازی دارند.
معظمی درباره شخصیتی كه سعید راد بازی آن را به‌عنوان نقش اصلی بر عهده دارد، گفت: او استاد دانشگاهی است كه به همراه دانشجویان در موضوع مواد مخدر كار تحقیقی و پژوهشی می‌كند كه درگیر این پرونده‌ها شده و به سرنخ‌هایی می‌رسند اما در ادامه قصه همه این سرنخ‌ها به شخصیت‌های داستان ما وصل می‌شوند.
وی با تاكید براینكه این مجموعه تلویزیونی پر لوكیشن و پر بازیگر است، افزود: «مرگ خاموش» سرشار از لحظات نو است و برایم خیلی مهم است كه خروجی خوب و مشخصی داشته باشم.
معظمی ادامه داد: در مجموعه «مرگ خاموش» تلاش كردیم تا از همه افراد تیمی كه در «سارق روح» با ما همكاری داشتند استفاده كنیم و تاكنون كه بیش از نیمی از تصویربرداری فصل نخست این مجموعه به پایان رسیده نمره قبولی به خودمان می‌دهیم.
این كارگردان تلویزیون گفت: امیدوارم مردم هم باكار ارتباط خوبی برقرار كرده و همچنین زمان پخش خوبی دریافت كند، با یك تبلیغات درست مطمئنا این مجموعه می‌تواند بین تماشاگران ایرانی جا بازكرده و همه درگیر این مجموعه شوند.
وی با اشاره به اینكه ضبط مجموعه «مرگ خاموش» از تابستان سال 97 شروع شد و پیش‌تولید آن نیز چندین ماه به طول انجامید، گفت: روند انتخاب بازیگران بسیار سخت و طولانی بود تا جایی كه شش ماه زمان برای انتخاب بازیگران فصل نخست گذاشتیم.
معظمی افزود: كارگردانی فصل اول تا سوم این مجموعه كه 60 الی 100 قسمت می‌شود را من به عهده‌دارم و در ادامه ممكن است كارگردان دیگری با گروه همكاری كند.
وی در ارتباط با بازی اكثریت بازیگران معروف در نقش‌های منفی، ادامه داد: همه شخصیت‌های این مجموعه خاكستری هستند، معتقدم سیاه ندارم چون نمی‌توان گفت یك فرد سیاه مطلق است، مثلاً «مسعود صبوحی» شخصیت منفی این قصه است اما كاری نمی‌كنیم تا تماشاگر از این شخصیت متنفر شود، این موارد در راستای همان پیام به خانواده‌هاست كه سعی كردیم شخصیت منفی و سیاه نشانشان ندهیم، سعید راد به‌عنوان استاد دانشگاه شخصیت مثبت این داستان است.
كارگردان «مرگ خاموش» در ارتباط با انتخاب سعید راد برای بازی در شخصیتی دانشگاهی، گفت: معمولاً در كارهایم در انتخاب بازیگر ریسك می‌كنم، سعید راد همیشه نقش‌هایی را بازی كرده كه پر از فعالیت و اكشن بوده اما در «مرگ خاموش» در نقش یك استاد دانشگاه بازی دارد كه بیشتر تحقیق و تفكر می‌كند. متفاوت بودن در این موارد بیرون می‌آید.
وی ادامه داد: بازیگری كه در نقش‌های قلدر دیده‌شده در این داستان آدمی افتاده و پر از مطالعه و تحقیق است و تماشاگر با یك سعید راد متفاوت روبرو می‌شود كه برایش جذاب است. این موضوع در مورد خیلی از بازیگران دیگر نیز رعایت شده و سعی كردم این اتفاق بیافتد، تمام این موارد بازمی‌گردد به اینكه نمی‌خواهیم كار تكراری انجام دهیم و قصد اجرای یك كار نو داریم.
معظمی در ارتباط با روند موجود در انتخاب بازیگران در كاراكترهای كلیشه‌ای تاكید كرد: این اشتباه است كه بازیگر زمانی كه یك شخصیت مثلاً پلیس را خوب بازی می‌كند پیشنهادهای بعدی نیز همه در شخصیت‌های مشابه باشد. این در طولانی‌مدت به كلیت برنامه‌ها و بازیگران ضربه می‌زند.
وی ادامه داد: زمانی كه 10 سال پیش مجموعه «شاید برای شما هم اتفاق بیافتد» را اولین بار برای تلویزیون كارگردانی كردم در آن مجموعه بازیگران زیادی را به سینما و تلویزیون معرفی كردیم. این اتفاق بعد از آن مجموعه مجدد تكرار نشد.
معظمی گفت: به نظرم مدیران باید فكری برای تولید مجموعه‌های اینچنینی كنند و اجازه ورود بازیگران جدید را بدهند. ما به‌شدت به ورود بازیگران جدید احتیاج داریم مثلاً دختر و پسر 22 ساله كه سوپراستار باشد و بتواند نقش اول در سینما بازی كند، نداریم و این اشتباه است. با ساخت مجموعه‌هایی مثل «شایدها» باید در این زمینه سرمایه‌گذاری شود.
معظمی افزود: از زمانی كه فیلم‌سازی مستقل را شروع كردم، چهره‌های جدیدی معرفی نمودم. بازیگران جدید مانند خمیری هستند كه هر جور بخواهیم می‌توانیم آن را شكل دهیم. در «مرگ خاموش» نیز سعی داشتم تا گروه بازیگران تركیبی از بازیگران قدیمی و چهره‌های جدید باشند.
وی گفت: در این مجموعه نیز همانند «سارق روح» سه بازیگر جدید معرفی شدند. این بازیگران در كنار شخصیت‌های اصلی داستان بازی دارند و موقعیت خیلی خوبی برای معرفی به سینما و تلویزیون خواهند داشت، البته این افراد، بازیگران تئاتر هستند كه سال‌هاست در این عرصه كار كردند اما دیده نشدند و حالا این فرصت به آن‌ها داده‌شده تا دیده شوند.به نظرم باید بازیگر، كارگردان، نویسنده، تهیه‌كننده و عوامل فنی جدید به تلویزیون معرفی شوند.
این كارگردان در ادامه خبر از افزوده شدن چند بازیگر جدید در فصل دوم ساخت این مجموعه را داد و گفت: در فصل نخست تقریباً تمام بازیگران جلوی دوربین رفتند. تا سه ماه آینده تصویربرداری فصل نخست در ایران و خارج از ایران ادامه دارد. زیرا صحنه‌های اكشن در موقعیت های مكانی بیرون از خانه زیاد داریم كه نمی‌شود آن‌ها را ساده برگزار كرد.
وی افزود: در ادامه ضبط فصل نخست، دو بازیگر خارجی باید به كار اضافه شوند اما هنوز انتخاب نكردیم. باید از طریق سفارت به انتخاب آن‌ها بپردازیم تا در كنار سعید راد، ستاره اسكندری و رضا مولایی به ضبط صحنه‌های خارج از كشور «مرگ خاموش» بپردازیم.
فراهنگ**9246**3009**