۱۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۵۲
کد خبر: 83122841
T T
۰ نفر
مصرف بهينه آب نياز به فرهنگ سازي دارد

اردبيل - ايرنا - نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اردبيل گفت: مصرف بهينه آب در جامعه نياز به همت و فرهنگ سازي از سوي روحانيون ، معلمان و مربيان دارد.

به گزارش ايرنا ، آيت الله سيدحسن عاملي روز سه شنبه در نشست ائمه جمعه استان با مديرعامل شركت آب منطقه اي اردبيل افزود: حساسيت در مصرف آب و انرژي بايد به يك فرهنگ ماندگار تبديل و خانواده ها دانش آموزان و فرزندان را در مصرف انرژي طوري تربيت كنند كه آنها خود را امانت داران و نگهبانان بزرگ اين عرصه بدانند.
او گفت: 90 درصد اسراف آب در بخش كشاورزي و در آبياري سنتي است، امروز هر كشاورزي كه آبياري سنتي را تبديل به قطره اي، باراني و مكانيزه نكند، شريك گناه و معصيت مي شود و اسراف گناه كبيره است.
امام جمعه اردبيل تشريح كرد: با آبياري سنتي هم محصول كمتر است و هم بحران خاك به سراغ ما مي آيد، امروز در جاي جاي استان در اثر آبياري غرقابي، توان و قدرت خاك از بين رفته است.
او اظهار اميدواري كرد با راه اندازي آبياري مدرن و قطره اي در استان و حمايت همه جانبه دولت از كشاورزان در اين عرصه معضل كم آبي كنترل و مديريت شود.
مديرعامل شركت آب منطقه اي اردبيل نيز در اين نشست گفت: با فرهنگ سازي توسط رسانه ها و نهادهاي متولي مي توان مصرف آب را مديريت كرد.
اصغر سليمان زاده با اشاره به كسري شديد منابع آب زيرزميني در اين استان افزود: ذخاير آب پنج سال آينده دشت اردبيل مصرف شده و اين رقم به اين معني است كه اگر هم ‌اكنون به مدت پنج سال آب مصرف نكنيم، منابع آبي به وضعيت اوليه مي‌رسد.
او با بيان اينكه در دشت اردبيل با 632 ميليون متر مكعب كسري منابع زيرزميني آب مواجه هستيم، اظهارداشت: اين وضعيت دشت اردبيل را در آستانه فرونشست قرار داده و اين دشت يكي از 355 دشت ممنوعه كشور است.
سليمان زاده افزود: براي حفظ و افزايش ذخيره آب در پشت سدها و نيز منابع زيرزميني، تغيير الگوي كشت، تغيير روش آبياري، استفاده از گونه هاي كشاورزي كم مصرف آب ، آبياري قطره اي و تحت فشار براي افزايش راندمان آبياري اقدامي ضروري است.
او همچنين كاهش 30 تا 40 درصدي رواناب هاي استان در سال جاري را زنگ خطري براي استان دانست و گفت: در اثر كاهش بارش ها و به تبع آن كاهش رواناب ها امسال شاهد كمبود شديد آب پشت سدهاي استان بوديم كه در صورت تداوم اين روند چالش هاي بزرگي را در حوزه آب در پيش داريم.
وي افزود: كاهش 50 درصدي بارش ها در سال زراعي امسال نگراني ها از وضعيت بحراني آب را دوچندان كرده است.
مديرعامل شركت آب منطقه اي اردبيل همچنين با اشاره به اجراي پروژه هاي بزرگ بخش آب استان با عنايات مقام معظم رهبري و دولت از محل صندوق توسعه ملي اظهار داشت: بيشتر پروژه هاي بخش آب استان امسال و سال آينده به نتيجه مي رسند و با بهره برداري از آنها تحول بزرگي در استان ايجاد مي شود.
سليمان زاده با اشاره به اخذ مجوز 850 ميليارد ريالي فاينانس براي اجراي شبكه گيوي افزود: بزودي فراخوان اجراي پاياب سد گيوي منتشر خواهد شد.
6018