۱۳ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۱۰
کد خبر: 83122993
T T
۰ نفر
دبيركل ناتو خواستار آزادي فوري ملوانان اوكرايني شد

تهران - ايرنا - دبيركل سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) روز سه شنبه ضمن انتقاد از اقدامات روسيه در قبال اوكراين و گرجستان، خواستار آزادي فوري ملوانان اوكرايني شد.

به گزارش خبرگزاري رويترز از بروكسل، 'ينس استولتنبرگ' كه در نشستي خبري به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ مي داد، گفت: وزراي خارجه كشورهاي عضو ناتو دقايقي پيش با همتايان اوكرايني و گرجستاني خود ديدار و گفت وگو كردند. در اين ديدار، وزراي خارجه ناتو درباره وضعيت امنيتي در منطقه درياي سياه با همتايان اوكرايني و گرجستاني خود به بحت و تبادل نظر پرداختند.
دبيركل ناتو افزود: چندي پيش شاهد اقدام نظامي روسيه عليه كشتي هاي اوكرايني و كاركنان آن بوديم. ناتو از روسيه مي خواهد كه بلافاصه ملوانان بازداشت شده اوكرايني را آزاد و كشتي هاي متوقف شده را رفع توقيف كند.
استولتنبرگ خاطر نشان كرد، روسيه بايد اجازه تردد آزاد و دسترسي بدون مانع را براي كشتي هاي اوكرايني فراهم كند.
در همين ارتباط، 'جيمز آپاتوراي' نماينده ويژه دبيركل ناتو گفت: همكاري با گرجستان يكي از موضوعات اصلي ناتو است و در دستور كار اين سازمان قرار دارد.
آپاتوراي با بيان اين مطلب كه گرجستان شريكي مهم و راهبردي براي ناتو محسوب مي شود، افزود: سال 2018 ميلادي سال مهمي از لحاظ توسعه همكاري سازمان پيمان آتلانتيك شمالي - ناتو- و گرجستان بود.
آپاتوراي با اشاره به اين كه رايزني هاي دوجانبه در همه سطوح ادامه دارد، افزود: يكي از موضوعات عمده آماده شدن گرجستان براي عضويت در ناتو است و مذاكرات در اين زمينه در سال 2019 ميلادي نيز ادامه خواهد داشت.
چندي پيش نيز 'پترو پروشنكو' رئيس جمهوري اوكراين در بحبوحه تنش ها ميان كشورش با روسيه از ناتو درخواست كمك كرده بود.
رئيس جمهوري اوكراين از ناتو خواست تا كشتي هاي خود را به درياي آزوف، محل مناقشه اخير اوكراين با روسيه اعزام كند.
به گزارش ايرنا، درگيري اخير در درياي آزوف زماني آغاز شد كه روس ها مدعي شدند دو كشتي اوكرايني به همراه يك يدك كش با سرعت بالا درحال ورود به تنگه كرچ (آبهاي سرزميني آنها) هستند. اين تنگه درياي سياه را از درياي آزوف در شمال جدا مي كند.
ساعاتي بعد، از شوراي امنيت روسيه خبر رسيد كه جنگنده 'كا-52' و 'سوخو-25' روسيه بر فراز 'آزوف' به پرواز درآمدند و درياي آزوف بر روي كشتي هاي مسافري بسته و شناورهاي اوكرايني نيز توقيف شده اند و روسيه خواستار تشكيل جلسه فوري شوراي امنيت براي اقدامات بي ثبات كننده اوكراين در اطراف كريمه شده است.
در طرف مقابل، اوكراين مدعي شد كه شناورهاي آنها طبق برنامه از قبل هماهنگ و اطلاع داده شده از بندر 'اودسا' به بندر 'ماريپول' در درياي 'آزوف'در حركت بودند و اقدامات تهاجمي طرف روس برخلاف كنوانسيون حقوق دريايي صورت گرفت.
اختلافات روسيه و اوكراين كه با يكديگر پيوندهاي تاريخي و مذهبي بي پاياني دارند از سال 2014 و پس از وقوع تغييرات در اوكراين كه كي يف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «كودتا» ياد مي كنند، آغاز شد.
شبك**اروپام**9041**1392