به گزارش چهارشنبه خبرنگار موسیقی ایرنا، اشكان ماهری در كنسرت سه شنبه خود قطعات مربوط به آلبوم پرگار را اجرا كرد. اجرای دلچسب این هنرمند در سالن كوچك فرهنگسرای نیاوران برای چندمین بار ثابت كرد كه فروش چند هزار عددی بلیتها و توفیق گیشه ای یك كنسرت به هیچ عنوان تایید ارزشهای هنری اجرای یك هنرمند نیست.
شب گذشته سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران پذیرای هواداران موسیقی مستقل بود. موسیقی مستقل نام جریانی در موسیقی ایران است كه از اواسط دهه هفتاد شمسی بالیدن آغاز كرد و به مرور موفق شد بسیاری از سبكهای نوین موسیقی جهان را كه در تریبونهای رسمی جایی برای عرض اندام نداشتند به زیر مجموعه خود اضافه كند. موسیقی اشكان ماهری یكی از انواع موسیقیهای زیر مجموعه همین جریان مستقل است.
در این كنسرت، هنرمندانی چون علی باغفر نوازنده درامز، یاسر ساكی مهر نوازنده پیانو و كیبورد، مازیار خواجیان نوازنده گیتارباس، فواد الهی قمشه ای نوازنده گیتار الكتریك و بهرنگ معتمدی نوازنده ویولنسل ماهری را در كنسرت همراهی كردند تا قطعات پرگار، گرگ درون، زلف قجری، قرارت هست، پیر فرزانه، مرا رها كن، ما آزموده ایم، ساقی، پوچ بود، مزار، تزویر، باید باشه یادت و باور را از آلبوم پرگار اجرا كند.
قطعه زلف قجری را اشكان ماهری به «بهزاد فراهانی» هنرمند پیشكسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ایران تقدیم كرد كه همراه با خانواده خود در سالن حضور داشت.
در میان اجرای قطعات موزیك ویدئو، قطعه «حكایت با صبا» یكی از ساخته های این هنرمند به كارگردانی علی خاتمی پخش شد.
آلبوم «پرگار» شامل قطعاتی با ملودی های ماهری در زمستان 96 روانه بازار موسیقی وارد شد. این آلبوم در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر توانست افتخار نامزدی بهترین آلبوم پاپ با كلام، نامزدی آهنگسازی پاپ با كلام و تندیس باربد در بخش آهنگسازی پاپ با كلام را نصیب هنرمند خود كند.
موسیقی ماهری را باید تركیب موفقی از سبكهای مختلف موسیقی نظیر كانتری، بلوز و راك دانست، به همین دلیل این هنرمند همواره از اینكه برای موسیقی خود سبك خاصی را تعریف كند پرهیز كرده است.
او هنرمندی است كه از لحاظ نظری بر اصالت ایدئولوژیك سبكهای موسیقی كه ساختار آثارش را تشكیل داده اند واقف است. موسیقی امروز جهان در حال كمرنگ كردن مرزهای بین سبكهای مختلف است و آهنگساز امروز ناچار به شناخت و تجربه تمام سبكهای موسیقی است. اشكان ماهری در ساخت آثارش با مهارت و وسواس خاصی در مرزهای باریك میان سبكهای موسیقی در حال جست و خیز و بازی است. او در موسیقی مانند كودكی رفتار میكند كه تشنه آموختن و تجربه مرزهای ناشناخته است.
هر قطعه از ساختههای این هنرمند را باید ترجمان موسیقایی شعر وجودی او در مراحل مختلف زندگی دانست. در همین رابطه او پس از اجرای قطعات «پوچ بود» و «باور»، خطاب به حاضران در سالن گفت: همه ما در زندگی روزهایی را گذرانده ایم كه طی آن احساس پوچی عمیقی داشته ایم اما باور به اینكه پس از هر زمین خوردن باید ایستاد، مبارزه كرد و ادامه داد ما را از احساس تلخ پوچی رهانیده است.
او افزود: گاهی برای اهداف مهم باید مبارزه كرد و از زمین خوردن نهراسید، شكست اهمیتی ندارد اگر بعد از هر شكست و زمین خوردن بدانیم چگونه باید ایستاد و ادامه داد.
این باور عمیق ماهری به اهمیت جسارتمندی در تجربه افقهای جدید بدون هراس از شكست است كه از او هنرمندی ساخته كه در جریان مخاطب محور و انتفاعی موسیقی امروز ایران توانسته خود را به عنوان ادامه دهنده راه صحیحی كه از اواسط دهه هفتاد شمسی با گروه هایی نظیر آور و میرا و راز شب و هنرمندانی نظیر فرزام رحیمی و رامین بهنا آغاز شد، معرفی كند.
فراهنگ**9494** 1055
تهران- ایرنا- كنسرت اشكان ماهری و طنین موسیقی دلچسب او نشان داد كه توفیق در گیشه یك اجرا به هیچ عنوان نمی تواند تاییدی بر ارزشهای هنری اجرای موسیقی باشد.