۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۱
کد خبر: 83123894
T T
۰ نفر

مصرف سالانه سیگار 70 میلیارد نخ است

۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۱
کد خبر: 83123894
مصرف سالانه سیگار 70 میلیارد نخ است

بوشهر- ایرنا - معاون بازاریابی و فروش شركت دخانیات ایران گفت: مصرف سالانه سیگار در كشور بین 65 تا 70 میلیارد نخ است كه نسبت به 10 سال گذشته افزایش نشان می دهد.

ابراهیم نصراللهی روز چهارشنبه در حاشیه آیین تكریم و معارفه رئیس اداره دخانیات استان بوشهر درگفت وگو با ایرنا افزود: میزان مصرف سیگار درسال 1387دركشور 52 میلیارد نخ بود كه امروز 18 میلیارد نخ افزایش یافته است.
وی اظهارداشت: این میزان افزایش مصرف سیگار در كشور بیانگر این است كه نهادهای متولی كاهش مصرف دخانیات دراین بخش موفق نبوده اند.
نصراللهی در باره مصرف تنباكو در كشور بیان كرد: براساس آمارها در 10 سال گذشته میزان مصرف تنباكوی میوه ای در كشور 2 هزار تن بود این درحالی است كه امروز این آمار به 15 هزار تن رسیده است.
نصراللهی گفت: با وجود اینكه ضرر و زیان ناشی از تنباكوی میوه ای به مراتب از تنباكوی سنتی بیشتر است ولی میزان استقبال از مصرف این نوع تنباكو به مراتب افزایش یافته است.
عضو هیات مدیره و معاون بازاریابی و فروش شركت دخانیات ایران افزود: در سال های گذشته قبح مصرف دخانیات بویژه در میان بانوان كم شده است و به نحوی است كه امروز در خانواده ها، محافل عمومی و پارك ها به صورت جمعی اقدام به استفاده از قلیان می كنند.
وی تاكید كرد: براساس آمارها سن مصرف دخانیات در كشور به 12 تا 13 سال پایین آمده و این زنگ خطری برای خانواده ها به شمار می رود.
نصراللهی با بیان اینكه دخانیات به دنبال افزایش مصرف كالای دخانی نیست گفت: این شركت تلاش می می كند سیگاری كه ضرر و زیان كمتری دارد مصرف شود نه سیگاری كه بصورت قاچاق وارد می شود و افزون بر زیان های اقتصادی و فرهنگی ضررهای بهداشتی نیز به دنبال داشته باشد.
نصراللهی اظهار داشت: سیگار قاچاق به دلیل آلودگی هایی كه به سم های مختلف از جمله آمونیاك، ماده موجود در سم مرگ موش و فلزات سنگین بشدت سرطان زاست.
وی بیان كرد: 20 درصد مصرف سیگار كشور به صورت قاچاق وارد كشور می شود كه در سال های مختلف این آمار تغییر می كند.
نصراللهی یادآور شد: با بالارفتن قیمت ارز میزان قاچاق سیگار در كشور كاهش یافت ولی با كاهش نرخ ارز قاچاق این بخش باردیگر افزایش یافته است.
وی گفت: با توجه به واگذاری شركت دخانیات به صندوق بازنشستگی فولاد و سهام عدالت و گرفتن وظیفه حاكمیت از آن موضوع مبارزه با قاچاق دیگر به صورت جدی متولی ندارد.
این مقام مسئول یادآور شد: هرچند مركز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات كشورمتولی این امراست اما با توجه به محدودیت نیرو و وظایف متعدد كار برای آنها سخت است.
وی گفت: قاچاق دخانیات با توجه به وجود شبكه های مافیایی و پیچیده درسطح وسیعی انجام می شود و این شركت آمادگی دارد كه در بخش مبارزه با این پدیده ورود كند.
نصراللهی با توجه به استعداد استان بوشهر در تولید تنباكو و كشت این محصول در سطح یكهزار و 400 هكتار اضافه كرد: شركت دخانیات با توجه به امكانات و زیرساخت های موجود در شهر برازجان در صورت ورود سرمایه گذار و دادن برند، امكان تولید برای صادارت فراهم می شود.
نصراللهی گفت: شركت دخانیات كشور سال گذشته 12 میلیارد نخ سیگار تولید كرد كه در برنامه دارد این میزان را به 15 میلیارد نخ برساند كه با توجه به اینكه 70 درصد مواد اولیه تولید سیگار وارداتی است به دلیل مشكلات ارزی و اقتصادی با واردات این مواد دچار مشكل شدیم.
معاون بازاریابی و فروش شركت دخانیات ایران افزود: براین اساس پیش بیینی می شود شركت دخانیات امسال 10 میلیارد نخ سیگار در كشور تولید كند.
نصراللهی با اشاره به قدمت شركت دخانیات اضافه كرد: حمایت از تیم های ورزشی و ساخت بیمارستان، درمانگاه و سایر كارهای خیریه ای از جمله برنامه های این شركت است.
دراین آئین سمیه عاملی به عنوان رئیس اداره دخانیات استان بوشهر معرفی و از خدمات صابرصابری تروجنی سرپرست این شركت تقدیر شد.
6043/6047
۰ نفر