۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۹
کد خبر: 83124034
T T
۰ نفر
'دنگي' سايه اي مهلك بر توسعه اقتصادي جنوب شرق آسيا

كوالالامپور- ايرنا- گزارش هاي بين المللي حاكي است جنوب شرق آسيا با حدود نيم ميليون نفر مبتلايان به بيماري خطرناك تب دنگي، بالاترين آمار شيوع اين بيماري را درجهان به خود اختصاص داده كه اين امر به عنوان يكي ازمهمترين چالش هاي توسعه اقتصادي منطقه محسوب مي شود.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد كه جنوب شرق آسيا شامل مالزي، اندونزي، تايلند، سنگاپور، كامبوج، لائوس، ميانمار، برونئي، ويتنام و فيليپين در سال 2017 ميلادي شاهد ابتلاي 425 هزار نفر به تب مرموز دنگي بوده كه اين رقم در سال جاري احتمالا افزايش يافته است.
اين معضل به گونه اي در كشورهاي جنوب شرق آسيا با جمعيتي افزون بر 650 ميليون نفر حاد است كه مسئولان بهداشتي كشورهاي عضو اتحاديه جنوب شرق آسيا'آسه آن' از 8 سال پيش تاكنون با نامگذاري يك روز در سال به نام 'روز دنگي' هرساله، با شركت در يك اجلاس منطقه اي تجارب و تلاش هاي موفق خود را براي مقابله و جلوگيري از گسترش اين بيماري در منطقه به اشتراك مي گذارند.
آب و هواي گرمسيري و پوشش جنگلي گسترده در جنوب شرق آسيا شرايط جغرافيايي مساعدي را براي رشد و نمو پشه دنگي به عنوان ناقل اصلي اين بيماري فراهم ساخته است.
تب دنگي يا استخوان شكن يك بيماري ويروسي است كه توسط پشه هايي موسوم به آئدس منتقل مي شود و موجب علائمي همچون تب ، سردرد، خارش و درد شديد عضلات و مفاصل مي شود. در موارد جدي نيز خونريزي داخلي، آسيب اندام و مرگ اتفاق مي افتد.
بيشترين ميزان ابتلا به تب دنگي در ميان كشورهاي عضو آسه آن از اندونزي و تايلند گزارش شده است.
به گزارش نيشين تايلند، قريب به 30 كشور درجهان با معضل تب دنگي دست و پنجه نرم مي كنند كه تايلند درميان اين كشورها رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده است.
اين موضوع به ويژه براي اين كشور كه سالانه افزون بر 36 ميليون نفر گردشگر خارجي دارد، نكته خطرناكي محسوب مي شود.
دنگي يك بيماري عفونت ويروسي منتقل شده ناشي ازگزش پشه در مناطق با آب و هواي گرمسيري و استوايي است كه به طور بالقوه مي تواند به عوارض شديد ناشي از استرس تنفسي، خونريزي شديد و اختلال در بدن تبديل شود.
به گزارش نيشن در تايلند ، در سال گذشته، حدود 20 هزار نفر به اين بيماري مبتلا و در بيمارستان بستري شدند كه 6 نفر از آنها دراثر اين بيماري جان باختند.
براين اساس در چهار ماه اول امسال، نيز در اين كشور 3 هزار عفونت دنگي گزارش شده كه 31 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش يافته است.
طبق گزارش سازمان بهداشت جهاني 126 كشور درجهان با معضل بهداشتي تب دنگي روبه رو هستند.
براين اساس، سالانه 500 هزار نفر در سراسر جهان دراثر ابتلا به تب دنگي در بيمارستان بستري مي شوند كه 2.5 درصد از اين آمار را قربانيان اين بيماري تشكيل مي دهند.
طبق گزارش سازمان ملل اندونزي در يك دهه اخير همواره شاهد روند فزاينده ابتلا به بيماري تب دنگي بوده و از اين رو بدترين وضعيت را از اين نظر در جهان دارد.
سازمان بهداشت جهاني از اندونزي خواسته است تا مطالعات و پژوهش هاي خود براي مقابله با اين بيماري خطرناك را با توجه به جمعيت افزون بر 260 ميليون نفري اش افزايش دهد.
اندونزي چهارمين كشور پرجمعيت جهان و اولين كشور پرنفوس آسه آن است.
فيليپين نيز يكي ديگر كشورهاي منطقه است كه رتبه چهارم ابتلا به بيماري دنگي را در جنوب شرق آسيا تا چند سال پيش به خود اختصاص داده بود.
شيوع اين بيماري دراين كشور به گونه اي است كه سال گذشته اين كشور از يك شركت فرانسوي اولين واكسن دنگي را خريداري و تزريق آن را در يك دوره انجام داد كه بدليل مرگ و مير تعدادي از دريافت كنندگان اين واكسن، جنجالي ميان دوكشور در مورد تقلبي بودن آن به راه افتاد.
در واقع مانيل پس از آنكه بيش از 730 هزار كودك با نخستين واكسن تجاري دنگي واكسينه شدند، با بزرگترين چالش حوزه سلامت روبه رو شد، زيرا براساس گزارش نهادهاي حوزه سلامت دراين كشور عوارض به جاي مانده از آن، تامدت ها بعد خود را نشان خواهد داد.
اين پروژه پس از آنكه بيش از 70 ميليون دلار هزينه به اقتصاد مانيل تحميل كرد در اثر گزارش هاي مختلف مرگ و ميردريافت كنندگان واكسن قطع شد.
وزارت بهداشت مالزي نيز در گزارشي اعلام كرد كه تعداد مبتلايان شش ماهه اول امسال بيماري تب دنگي دراين كشور بيش از 32 هزار نفر گزارش شده كه اين رقم نسبت به افزون بر 49 هزار نفر مبتلاي مدت مشابه سال گذشته كمتر بوده است.
طبق گزارش آسه آن ، با توجه به اين كه دنگي يك بيماري عفوني گسترش يافته در منطقه است ،بايد توسط كشورها با اقدامات پيشگيرانه از جمله سم پاشي هاي دوره اي منظم در مناطق آلوده ، كنترل شود.
آسه آن بيماري دنگي را يكي از موانع و چالش هاي اصلي برنامه چشم انداز توسعه در كشورهاي اين اتحاديه مي داند زيرا علاوه بر تلفات، خسارات مالي گسترده اي را بر اقتصادهاي محلي تحميل مي كند.
افزايش دما و تراكم جمعيت و گسترش سفرهاي محلي و بين المللي موجب افزايش موارد دنگي و گسترش جغرافيايي كشورهاي آسيب ديده مي شود.
طبق گزارش سازمان بهداشت جهاني از آنجايي كه درمان خاصي براي دنگي تاكنون ارائه نشده است، بنابراين رويكردهاي مبتني بر پيشگيري بهترين راهكار مقابله با اين بيماري است.
درمجموع آسه آن كه اكنون پنجمين قدرت اقتصادي جهان است، قرار است براساس برنامه چشم انداز خود تا سال 2030 به جايگاه چهارمين قدرت ارتقاء يابد و براي نيل به اين هدف نيازدارد تا برنامه هاي درخور براي مقابله با بيماري تب دنگي كه نيروي انساني كار دراين منطقه را تهديد مي كند ، به موقع اجرا گذارد.
آساق **1599**1337