۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۱
کد خبر: 83126335
T T
۰ نفر
تعیین راهبرد در تحول دیجیتال ضروری است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اغاز هفته دیجیتال، با اشاره به اهمیت تحول دیجیتال كه بازطراحی سازمان ها را می طلبد، گفت: در این راستا، تغییر به تنهایی كافی نیست و به استراتژی نیاز داریم.

هفته ملی دیجیتال از 17 آذرماه لغایت 21 آذرماه برگزار می‌شود. آیین آغازین این هفته، سمینار تخصصی تحول دیجیتال و صنعت مخابرات ایران و پایان بخش آن جشنواره تهران هوشمند است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، اولین سمینار هفته دیجیتال امروز - شنبه- در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات با حضور اپراتورهای مخابراتی و فعالان این حوزه با مشاركت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار شد.
هدف سمینار امروز بررسی استفاده از تكنولوژی های جدید در صنعت مخابرات و چالش های پیش رو و برنامه ریزی برای آینده عنوان شده است.
مهندس حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مراسم گشایش سمینار گفت: تعریف ساده از هفته تحول دیجیتال، تغییر تكنولوژی است اما بحث بسیار مهم‌تر است و باید مفهوم روشن‌تری از آن ارائه دهیم.
وی ادامه داد: برای تعریف دقیق تر باید بگوییم مجموعه اقداماتی كه سازمان‌ها و نهادها باید در مواجهه با بحث تحول دیجیتال انجام دهند و خود را برای ورود به این عرصه آماده كنند، یعنی تحول دیجیتال.
جوشقانی افزود: ما باید آمادگی داشته باشیم كه در بحث تحول دیجیتال استراتژی های مشخصی را تعریف كنیم. نمی‌گویم نیاز به تغییر نیست، اما تغییر به تنهایی كافی نیست و به استراتژی نیاز داریم.
وی خاطرنشان كرد: مجموعه اقداماتی كه سازمان‌ها برای به كارگیری فناوری دیجیتال و بهره برداری از منافع انها انجام می‌دهند یعنی تحول دیجیتال كه بحثی مرتبط با تحول سازمان‌ها و نه تكنولوژی است.
«سازمان‌ها در مواجهه با بحث تحول دیجیتال باید اقداماتی انجام دهند تا خود را برای آینده آماده كنند.سازمان‌ها باید در عصری كه همه چیز دیجیتالی است، به سمت تحول بروند.»
جوشقانی در ادامه گفت: ما بر پایه این حوزه باید آمادگی های لازم را داشته باشیم و ریسك كنیم و استراتژی های خود را تغییر بدهیم. قاعدتا لازم است استراتژی كه اتخاذ می‌كنیم در تمام حوزه‌های سازمانی ما بروز پیدا كند؛ هم در رویكردی كه در استفاده از تكنولوژی داریم چه تغییر در الگوهایی كه در سازمان به عنوان الگوهای ارزش آفرین هستند و بر مبنای آن‌ها در سازمان ارزش ایجاد می‌كنیم و هم در حوزه سرمایه‌گذاری. باید تمام این‌ها را بر اساس تحول دیجیتال تغییر دهیم و بازطراحی‌ كنیم.
مهندس فلاح جوشقانی همچنین توضیح داد: این بحث از سال ۲۰۱۳-۲۰۱۲ به شدت در تمام دنیا دنبال می‌شود. بسیاری از كشورها، سازمان‌ها و كسب و كارهایی كه موفق بودند بر این اساس خود را بازطراحی كرده‌اند.
وی در ادامه با اشاره به آمار و گزارشی كه مجمع جهانی اقتصاد در این خصوص ارائه كرده است، پرداخت و در خصوص منافعی كه دیجیتال شدن سازمان‌ها به دنبال خواهد داشت، گفت: در كشورهایی كه این طرح را اجرا كرده و تحول دیجیتال را صورت داده اند، منجر به افزایش ۹ درصدی درآمد، افزایش ۱۲ درصدی حجم بازار، كاهش هزینه‌ها و افزایش ۲۶ درصدی سود آوری شده است.
وی با بیان این كه سرویس‌هایی كه در فناوری اطلاعات و ارتباطات قبلا برای اپراتورهای ما ارزش آفرین بودند، دیگر ارزش آفرین نیستند، گفت: «من مثال اپراتورها را می‌زنم كه بسیار ملموس است. ما در خصوص خدماتی كه قبلا اپراتورها ارائه می‌كردند و در حال حاضر به سمت OTT ها رفته است، بین ۵۰ تا ۹۰ درصد كاهش داشتیم . در حوزه پیامك این مسئله كاملا مشهود است، درآمد در سطح جهانی به صفر رسیده است. بنابراین لازم است اپراتورها خودشان را بازطراحی كنند و به جای تقابل با آن‌ها، بهتر است تعامل را آغاز كنند.
وی در ادامه، اهداف تحول دیجیتال در حوزه اپراتورها را شامل ارائه خدمات با سرعت بیشتر، بهبود فرآیندهای عملیاتی اپراتورها و سازمان‌ها، چابكی سازمان‌ها برشمرد و اظهار داشت: با توجه به ابزار دیجیتالی و خصوصا ابزاری كه در حال حاضر برای مجازی سازی استفاده می‌شود، تحول دیجیتال باعث كاهش هزینه‌های اپراتورها می‌شود.
« نهایتا اگر به طور مشخص بخواهیم از اهداف اپراتورها در عصر تحول دیجیتال بگوییم این است كه، اپراتورها و سازمان‌ها باید جنگ خودشان‌‌ را با OTT ها به پایان برسانند و به فكر تقابل در این حوزه نباشند. نمی‌توان با محدودسازی این حوزه را مدیریت كرد.»
به گفته جوشقانی، براساس پیش‌بینی‌ها از سال ۲۰۱۶ تا بازه زمانی ۵ ساله، بهره‌گیری از تحول دیجیتال در دنیا ۱۰ هزار میلیارد دلار در صنایع مختلف ارزش افزوده ایجاد می كند كه این میزان به ترتیب در۵ صنعت بزرگ یعنی محتوا و سرگرمی ۷۰۰ میلیارد دلار، برق ۱۵۰۰ میلیارد دلار، لجستیك ۲هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار، حمل ونقل ۲ هزار و ۶۰۰میلیارد دلار و تجارت الكترونیكی ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد بود.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز به واسطه عواملی مانند كاهش درآمد اپراتورها، پیش بینی می‌شود كه در كل صنعت ICT و نه تنها اپراتورها تا ۲ هزار میلیارد دلار ارزش افزوده ایجاد كنیم.
به گفته جوشقانی، نقشی كه سازمان تنظیم مقررات در تحول دیجیتال باید ایفا كند بسیار مهم و لازم است ما هم مبتنی بر همان روند تكنولوژی كه در دنیا مطرح است و بر اساس الگوهای جدید رگولاتوری نسل پنجم و مشاركتی با حوزه های مختلف مانند حوزه بانكداری و سرمایه گذاری كه به این حوزه مربوط هستند، خودمان را بازطراحی كنیم .
وی ادامه داد: ما در حال طراحی های جدید در سازمان تنظیم هستیم از جمله در ساختار جدید، بحث معاونت كسب و كار و حوزه بازار و اقتصاد را در سازمان پیش بینی كرده ایم تا بتوانیم در حوزه رگولاتوری نگاه‌مان را تغییر دهیم و با تسهیلگری و مقررات زدایی بتوانیم باعث تحول شویم.»
سمینار یك روزه تحول دیجیتال و صنعت مخابرات ایران عصر امروز با سخنرانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به پایان می رسد. محورهای اصلی شامل بررسی و تحلیل وضعیت كنونی ارایه سرویس‌ها و خدمات دیجیتالی مانند خدمات مكان محور (LBS) OTT و خدمات پرداخت در ایران، سهم بازار خدمات دیجیتالی از درآمد اپراتورهای مخابراتی در پنج سال آتی، نقش خدمات مبتنی بر IoT در توسعه بازار مخابراتی كشور، سهم بازار بازیگران جدید الورود مخابراتی كشور در توسعه خدمات دیجیتالی و
آخرین تحولات در حوزه همگرایی شبكه‌های ثابت و سیار (FMC) در ارایه خدمات دیجیتالی است.
علمی*م.ش* 2017
۰ نفر