۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۰
کد خبر: 83126808
T T
۰ نفر

معلولان را باور كنيم

۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۰
کد خبر: 83126808
معلولان را باور كنيم

زنجان - ايرنا - معلولان بر حسب نوع معلوليت هايشان انسانهايي توانمند هستند كه مي خواهند در جامعه حضوري موثر داشته باشند، اما نبود حمايت كافي، تغيير نگرش عمومي و از همه مهمتر مناسب سازي معابر عمومي از چالش هاي اساسي اين قشر محسوب مي شود.

به گزارش ايرنا، در زندگي روز مره افراد مي بينيم كه ادعايي ندارند، دست روزگار يا شايد هم حوادث مختلف موجب شده به معلوليت هاي مختلفي دچار شوند.
به نظر مي رسد، نبايد يك روز، يا يك هفته خاص براي اين قشر در نظر گرفت، بلكه در طول سال بايد به نيازهاي آنان بها داد، آنها را با معلوليت شان باور داشت و توانايي هاي متعددشان را شناخت.
آمارهاي جهاني نشان مي دهد كه بيش از چهار درصد مردم جهان از معلوليت و ناتواني جسمي ناشي از بروز حوادث يا علل مادرزادي رنج مي برند و اگر شمار خانواده‌هايي را كه زندگي ‌شان به دليل لزوم مراقبت از يك عضو ناتوان، تحت تاثير قرار گرفته است را به تعداد افراد ناتوان بيفزاييم، حدود 25 درصد از جمعيت جهان درگير ناتواني هستند.
بر اساس آمار سازمان بهزيستي كشور هم اكنون يك ميليون و 500 هزار معلول در ايران وجود دارند و سالانه نيز به تعداد آنان افزوده مي شود.
البته اين آمار صرفا شامل افراد ثبت شده و رسمي است و آمار غير رسمي و ثبت نشده و افرادي كه به دلايل بيمارهاي گوناگون و در مراحل مختلف زندگي دچار معلوليت مي شوند و همچنين معلوليت هاي سالمندان و ناشي از افزايش سن را نيز در برنمي گيرد.
معلولان جسمي حركتي، افراد كم بينا، ناشنوا يا كم شنوا، معلولان ذهني هستند كه با ديگر افراد سالم تفاوت هايي دارند، آنها مي خواهند در صورت وجود بسترهاي لازم همانند ديگر انسانها در جامعه حضوري فعال و پررنگ داشته باشند.
جامعه معلولان با وجود معلوليت ها همواره ثابت كرده اند كه مي توانند و با تعبير معناي خواستن به توانستن موفقيت هاي متعددي را كسب كنند به شرط آنكه بستر لازم فراهم و مورد حمايت قرار بگيرند.
رقيه شجاعي از جمله بانوان معلول موفق زنجاني در زمينه ورزش است ، هر چند مسير زندگي اش، آنطوري كه مي خواست طي نشد و يك حادثه تلخ و فراموش نشدني نگاهي متفاوت را در برابر ديدگانش گذاشت.
او در ارتباط با موانع حضور موثر معلولان به خبرنگار ايرنا گفت: همواره و با وجود محدوديت هايي كه برايم بوجود آمد، موفقيت هاي مختلفي را در حوزه ورزش كسب كرده ام و به اين باور رسيده ام كه معلوليت ، محدوديت نيست ، هر چند نگام عام مردم به اين قشر متفاوت بوده و حتي نگاه ترحم آميزي داشته اند.
وي اظهار داشت: متاسفانه معلولان آنگونه كه بايد و شايد نتوانسته اند در جامعه حضوري فعال و موثر داشته باشند كه البته اين موضوع به مسائل ديگري از قبيل عدم خودباوري، ايجاد بسترهاي لازم از سوي مسئولان مربوطه باز مي گردد.
اين بانوي ورزشكار معلول موفق زنجاني اضافه كرد: نامناسب بودن بافت شهري معلولان را بيش از گذشته آزار مي دهد، هر چند كارهايي در اين ارتباط انجام شده،اما نبود بسترهاي كافي در اين بخش مشكلاتي را براي اين قشر فراهم كرده است.
وي خاطرنشان كرد: معلولان براي تغيير نگرش در جامعه بايد بيش از گذشته حضور فعالي داشته باشند كه تحقق اين مساله مي تواند به پذيرش راحت آنان در بين عموم منتهي شود.
پروين مقدم ديگر بانوي موفق ورزشكار معلول زنجاني است كه در ماده پرتاب وزنه بانوان كلاس F55 در مسابقات پارآسيايي جاكارتاي اندونزيي به مدال برنز رسيد،او نيز در اين ارتباط ادامه داد: هر چند پس از گذشت سالها، نگاه جامعه نسبت به معلولان بهتر شده، اما هنوز تا رسيدن به حد مطلوب فاصله وجود دارد.
وي بيان كرد: هنوز مناطق مختلف شهر براي حضور معلولان مناسب سازي نشده و همين موضوع موجب مي شود نگاه ترحم آميزي نسبت اين قشر از سوي ديگر شهروندان وجود داشته باشد.
مقدم افزود: من يك ويلچري هستم و وقتي در زندگي روزمره خود براي انجام كار بانكي به ساختماني مي رسم، با پله هايي مواجه مي شم و در اين هنگام است كه مي فهم كه معلول هستم و در واقع مي توان گفت كه جامعه علت معلوليت من و ديگر معلولان شده است.
سولماز بازرگان از ديگر ورزشكاران افتخارآفرين زنجاني كشور است اونيز توانسته با همت و اراده قوي به اهداف تعيين شده خود برسد و 30 مدال رنگارنگ جهاني، آسيايي و ملي را در كارنامه فعاليت ورزشي خود به ثبت برساند.
اين بانوي ورزشكار زنجاني هم اظهار داشت: به نظرم شعار معلوليت محدوديت نيست، شعاري تو خالي و بدون پايه و اساس در كشورمان است چرا كه نگاه دلسوزانه مردم در خيابان و از طرفي تا مشكلاتي ديگري از قبيل تحصيل، ازدواج و حتي يافتن شغل نمود دارد.
وي بيان كرد: دوستاني را سراغ دارم، كه ويلچري هستند و در زماني كه در مدرسه تحصيل مي كردند، بخاطر كلاس هاي واقع در طبقه دوم و مدرسه اي بدون آسانسور و بدون بالا بر مجبور بود با دستهايش از پله بالا برود و خودش را به كلاس برساند و درنهايت با معدل بالايي فارغ التحصيل شود.
بازرگان افزود: متاسفانه نبود مناسب سازي لازم در دانشگاهها نيز موجب مي شود همين افراد معلول اما توانمند از ادامه تحصيل منصرف شوند و تصور اينكه يك دختر معلول با كمك دستهايش از پله هاي دانشگاه در برابر ديگران بالا برود، صحنه اي آزار دهنده است.
وي اظهار داشت: مشكل ازدواج معلولان به ويژه براي دختري كه معلوليت دارد و يافتن شغل نيز از ديگر مشكلات اين قشر بوده، پس معلوليت محدوديت است و از طرفي افتخار آفريني معلولان موفق نيز ناشي از اراده و خود باوري آنان است و حتي با اجراي برنامه هاي دولت چه بسيار معلولاني كه در كنج خانه هايشان كز كرده و كسي آنان را نمي بينند.

** 10 تا 15 درصد جمعيت هر كشوري معلولان هستند
مدير كل بهزيستي استان زنجان نيز گفت: طبق استانداردهاي جهاني 10 تا 15 درصد جمعيت هر كشور معلولان هستند كه از اين تعداد نيز سه تا چهار درصد را معلولان بارز تشكيل مي دهد.
محمد محمدي قيداري افزود: سازمان بهزيستي با 2 رويكرد عام و خاص ارائه خدمت مي كند و هم اكنون 20 هزار و 239 معلول در سامانه بهزيستي استنا ثبت شده كه خدمات مورد نياز آنان ارائه مي شود.
وي اظهار داشت: معلولان بايد به حقوق خود واقف باشند و در اين راستا قانون بازنگري شده جامع حمايت از حقوق معلولان نسبت به سال‌هاي گذشته تغييراتي داشته و بهتر است اين قشرقانون يادشده را مطالعه كنند و نسبت به آن آگاهي يابند چرا كه فقط در اين صورت مي‌توانند حقوق خود را از مراجع قانوني پيگيري كنند.
وي بيان كرد: موضوعي كه بايد به آن توجه داشت اين است كه اشتغال زايي بستر فيزيكي و فرهنگي جامعه براي حضور معلولان مهيا نيست و از اين رو شهرداري ها موظفند كه براي پروژه هاي جديدي كه قوانين مناسب سازي را رعايت نكرده باشند، پايان كار به آنان ندهند.
اين مسئول ادامه داد: سازمان بهزيستي كشور از مهمترين نهادهاي حمايتي دولتي است كه از طريق بودجه عمومي به افراد معلول و محروم در جامعه كمك مي كند.
وي خاطر نشان كرد: هم اكنون سازمان بهزيستي استان با پنج معاونت در جهت خدمت به جامعه هدف فعاليت مي كند و در زمان حاضر 15 درصد كل جمعيت استان به عبارتي 160 هزار و 307 نفر مددجو همراه خانواده هاي آنان تحت پوشش اين اداره كل هستند.
به گفته اين مسئول، 19 درصد خانوار اين استان به تعداد 26 هزار و 840 خانوار زنجاني تحت پوشش سازمان بهزيستي هستند و ازاين تعداد 14 هزار و 656 خانوار را مستمري بگير شامل مي شود.

** حضور معلولان در جامعه به تغيير نگرش منتهي مي شود
معاون توانبخشي بهزيستي استان زنجان نيز ادامه داد: حضور فعالانه معلولان در جامعه تغيير ديدگاههاي و نگرش هاي عموم جامعه را بدنبال دارد و يكي از سازمان هاي اثر گذار در اين بخش بهزيستي بوده كه برنامه هايي را مورد توجه قرار داده است.
فرهاد ميرزايي افزود: اقدامات اين سازمان موجب شده خود باوري معلولان افزايش يابد و بتوانند موفقيت هاي مختلفي را در حوزه گوناگون به ويژه ورزشي و تحصيلي كسب كنند.
وي بيان كرد: حدود 50 درصد معلوليت ها در جامعه ناشي از اختلالات ژنتيكي است و دراين راستا معاونت پيشگيري سازمان بهزيستي فعاليت ها و برنامه هاي بسيار خوبي را براي پيشگيري از بروز معلوليت ها انجام داده است.
اين مسئول ادامه داد: از مجموع معلوليت هاي ثبت شده در حوزه توانبخشي بهزيستي استان، 12 هزار و 518 معلول بصورت پرونده هاي فعال در مراكز بهزيستي از خدمات مددكاري بهره مي گيرند و تعداد 57 مركز غير دولتي (روزانه، شبانه روزي، ويزيت در منزل و مركز مراقبت در منزل و كلينيك) خدمات لازم ارائه مي كنند.
وي اظهار داشت: بر اين اساس در مجموع 72 درصد معلولان كه شامل هفت هزار و 290 معلول بهره مند از خدمات اين مراكز هستند و از تعداد كل معلولان 309 نفر معلول ضايعه نخاعي بوده كه به اين افراد خدمات ويژه شامل ارائه خدمات توانپزشكي ، حق پرستاري و ساير خدمات مددكاري ارائه مي شود.
به گفته اين مسئول، مابقي معلولين تحت پوشش شامل 69 درصد باقيمانده با توجه به عدم شرايط احراز دريافت مستمري از خدمات مددكاري ،مشاوره هاي تخصصي و ساير برنامه هاي سازمان بهره مند هستند و در اين معاونت از 994 دانش آموز و 225 دانشجوي معلول حمايت مي شوند.
ميرزايي افزود: يكي از مولفه هاي كه در توانمند سازي معلولان نقش بسزايي دارد ،وسايل كمك توانبخشي است و در اين راستا متناسب با نيازهاي آنها خدمات لازم ارائه شده است.
معاون توانبخشي بهزيستي استان زنجان خاطر نشان كرد: هنوز براي رسيدن به جايگاه مطلوب معلولان جامعه هدف بهزيستي فاصله وجود دارد و در اين ميان يك نهضتي شكل گرفته و مطالبه گري در سازمان هاي فعال معلولان بوجود آمده و از شهرداري انتظار مي رود، در راستاي مناسب سازي، حمل و نقل ،برنامه ريزي لازم براي تردد ارحت اين قشر در معابر و پياده روها اقدامات لازم را انجام دهد.

** مناسب سازي مطالبه بحق جامعه معلولان
مديرعامل جامعه معلولان استان زنجان نيز در ادامه گفت: نيازهاي اوليه يك فرد حضور در جامعه است و در اين ميان بحث مناسب سازي براي معلولان و اقشار كم توان يك ضرورت انكار ناپذير بشمار مي رود.
مهدي قنبري افزود: هرچند از سوي مسئولان و متوليان امر براي مناسب سازي معلولان كارهاي انجام شده اما تا رسيدن به حد مطلوب فاصله وجود دارد.
وي بيان كرد: مناسب سازي هزنيه نيست، بلكه به نوعي سرمايه گذاري است و در مقايسه با گذشته مي توان گفت كه اين موضوع متفاوت تر شده است.
قنبري افزود: برخي پيمانكاران پروژه هاي عمراني درك دقيقي از مناسب سازي ندارند و چندان به اين مهم واقف نيستند.
وي اظهار داشت: اين واقعيت را پذيرفت كه معلولان همانند ساير افراد عادي نمي توانندخدمات مورد نظر را به دليل نبود مناسب سازي لازم دريافت كنند و به عنوان فردي ناتوان به آنان نگريسته مي شود.
وي بيان كرد: متاسفانه در رسانه ملي و در پخش سريال هاي تلويزيوني نقش آدم بد، ماجرا در نهايت به يك ويلچر نشين منتهي مي شود اين موضوع به نوبه خود القاي منفي و به عبارتي ديد منفي را در جامعه نسبت به قشر معلولان ايجاد مي كند.
مديرعامل جامعه معلولان استان زنجان ادامه داد: بسياري بهزيستي را تنها متولي امر مناسب سازي مي دانند در حالي كه با نگاهي به قانون جامع حمايت معلولان نقش ديگر دستگاههاي دخيل نيز مد نظر قرار داده و حتي در صورت بي توجهي نيز مجازات هاي لازم نيز پيش بيني شده است.
وي يادآوري كرد: در اين قانون حتي استفاده از خدمات مختلف براي معلولان را نيز لحاظ كرده كه اجراي انها مي توان چشم انداز بهتري را ايجاد كند و در مجموع بايد گفت كه نگرش به جامعه معلولان نسبت به سال هاي گذشته تغيير يافته اما تا رسيدن به حد مطلوب فاصله وجود دارد.

** حمل و نقل نيازاساسي معلولان
رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر زنجان ادامه داد: در ارتباط با آماده سازي فضاي شهري براي معلولان بايد گفت كه اقدامات خوبي در اين بخش انجام شده بطوري كه در اجراي هر پروژه جديد در سطح اعم از احداث پارك ها، ميدان شهري، پياده روها مطابق با اصول مناسب است.
حميد رضا حميدي افزود: به عنوان مثال امسال 4.6 دهم ميليارد تومان بودجه براي پياده روسازي شهر در نظر گرفته شده كه تا كنون50 درصد آن هزنيه شده و مابقي نيز هزينه خواهد شد.
اين عضو شوراي اسلامي شهر زنجان ادامه داد: از سوي كميسيون و معماري شورايي شهر نيز بر ساخت و ساز فصاي عمومي شهر نيز نظارت هاي لازم گرفته بطوري كه ورودي برخي پاساژها مناسب سازي شده و در اين راستا بودجه مشخصي با عنوان مناسب سازي حدود 400 ميليون تومان هزنيه شده است.
وي بيان كرد: يكي از مشكلات مهم معلولان به موضوع حمل و نقل باز مي گردد كه تا كنون اقدام خاصي در اين بخش به دليل بروز موانعي انجام نگرفته كه اميدواريم اين مهم در سال آينده محقق شود.
به گفته اين مسئول تمامي اتوبوس هاي درون شهري بايد براي معلولان مناسب سازي شوند و اجراي اين كار به همكاري دستگاههاي متولي و زمان نياز دارد.
حميدي افزود: در زمان حاضر با اقدامات و دوره هاي آموزشي برگزار شده دانش و آگاهي سازندگان و ناظرين در امر ساخت و ساز به مراتب افزايش يافته خوشبختانه مركز تحقيقات راه و شهرسازي نيز اقدامات بسيار خوبي را در اين زمينه انجام و كتابهايي را نيز منتشر كرده است.
وي يادآوري كرد: عمده مشكل معلولان سختي تردد در سطح شهر و آماده نبودن فضاي شهر براي حضور بدون دغدغه انان به ويژه در سيستم حمل و نقل عمومي است.
حميدي خاطر نشان كرد: دغدغه شوراي شهر براي انجام هر كاري به بودجه نياز دارد و در صورت افزايش چند برابري بودجه به سه برابر مي تواند مسائل و مشكلات مربوطه را برطرف كنند.
9646/8068