۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۰۰
کد خبر: 83128375
T T
۰ نفر
وزارت نیرو خسارت سد تنگ سرخ یاسوج به محیط زیست را جبران كند

یاسوج- ایرنا- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر مشخص شود احداث سد تنگ سرخ در شهرستان بویراحمد به محیط زیست استان كهگیلویه و بویراحمد خسارت وارد می كند، وزارت نیرو موظف به جبران خسارت وارد شده است.

به گزارش ایرنا، عیسی كلانتری روز یكشنبه به استان كهگیلویه و بویراحمد سفر كرد و در بدو ورود از مراحل ساخت سد تنگ سرخ در شرق شهرستان بویراحمد بازدید كرد.
وی با بیان اینكه این سد بین 2 حوزه استان فارس و كهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته ، افزود: كارشناسان در دو ماه آینده باید بررسی كنند كه احداث این سد اثر سوء بر محیط زیست استان كهگیلویه و بویراحمد نداشته باشد.
معاون رئیس جمهوری تاكید كرد: سخت گیری های محیط زیست و وزارت نیرو در اجرای این گونه طرح ها به نفع استان كهگیلویه و بویراحمد به عنوان حوزه آبخیز و بالادست طرح است.
كلانتری یادآوری كرد: این اشتباه بزرگی است كه ساختار آبی را با ساختار سیاسی تطبیق داده اند و ساختار آبی تابعی از خط كشی های سیاسی و مرزبندی های جغرافیایی وزارت كشور نیست.
وی گفت : حوزه آبریز و آبخیز را نمی توان از هم جدا كرد و باید با هم دیده شوند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاكید كرد: نباید تصور كنید همه 9 میلیارد متر مكعب آب تجدید پذیر كهگیلویه و بویراحمد باید در خود استان استفاده شود و دیگر استان ها بهره ای از آن نبرند.
كلانتری پس از بازدید از سد تنگ سرخ با كارشناسان و مدیران محیط زیست و آب منطقه ای به بررسی مسائل زیست محیطی این سد پرداخت.
سد تنگ سرخ با هدف تامین آب شرب، صنعتی و كشاورزی شهر یاسوج و شهرستان بویراحمد و تامین بخشی از آب شرب شهر شیراز احداث می شود.
سد تنگ سرخ بویراحمد در آذرماه سال 90 توسط وزیر وقت نیرو با مجوز تخصیص آب از حوضه كارون بزرگ به میزان 189٫9 میلیون مترمكعب كلنگ‌زنی شد.
این سد از سال 90 تا نیمه دوم سال گذشته با پیمانكاری چند شركت تنها 4 درصد پیشرفت فیزیكی داشت و اكنون با حضور موسسه فجر قرارگاه خاتم الانبیاء پیشرفت فیزیكی ان به حدود 15 درصد رسیده است.
تامین آب شرب یاسوج و روستاهای مسیر به میزان 25.5 میلیون متر مكعب در سال، تامین آب صنعتی یاسوج به میزان 17 میلیون متر مكعب، تامین آب كشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان 42.4 میلیون متر مكعب در سال و تامین آب زیست محیطی رودخانه به میزان 33 میلیون متر مكعب از اهداف ساخت این سد عنوان شده است.
سد تنگ سرخ از نوع خاكی با هسته رسی و حجم مخزن 125 میلیون مترمكعبی و حجم تنظیم سالیانه 200 میلیون مترمكعب است.
گفته می‌شود با احداث سد تنگ سرخ 700 هكتار باغ و پنج روستای منطقه تنگ سرخ بویراحمد زیر آب می‌رود.
استان كهگیلویه وبویراحمد با 720 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
حجم آب تجدید پذیر استان 9هزار223 میلیون متر مكعب است كه یك هزار 70 میلیون متر مكعب آن سالانه مهار می شود و 90 درصد آن از استان خارج می شود.
9929/1662
۰ نفر