۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۳
کد خبر: 83129195
T T
۰ نفر
خانه موزه معين و جاهد محل برگزاري جشنواره موسيقي مي‌شود

تهران- ايرنا- در نشست رسانه‌اي دست اندركاران دومين جشنواره موسيقي هنرجويي «اميرجاهد» بر استفاده از خانه موزه دكتر معين و استاد اميرجاهد به عنوان محل برگزاري اين رويداد موسيقي براي اداي دين به اين بزرگان تاكيد شد.

به گزارش گروه فرهنگي ايرنا، نشست رسانه اي دست اندركاران دومين جشنواره موسيقي هنرجويي «اميرجاهد» دوشنبه نوزدهم آذر ماه با حضور حميدرضا نوربخش مديرعامل خانه موسيقي و ابوالفضل رفيع مدير كل اداره فرهنگي شهرداري تهران در «خانه موزه دكتر معين و استاد اميرجاهد» در محله چهارصد دستگاه تهران برگزار شد.
مهدي سبحاني مدير خانه موزه دكتر معين و استاد امير جاهد در ابتداي اين نشست خبري توضيح داد: اين مجموعه كه متعلق به شهرداري است در سال 84 افتتاح شد و حدود سه سال است كه با حمايت خانه موسيقي و اداره كل فرهنگي شهرداري تهران تبديل به مجموعه اي موسيقايي در شرق تهران شده است.
وي با اشاره به برگزاري مجموعه كارگاه هاي مختلف آموزشي در حوزه سازهاي ايراني و سازهاي جهاني در اين مركز، گفت: با توجه به رايزني هايي كه با خانه موسيقي ايران شد مراسم‌هاي مختلف نكوداشت در اين محل برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت.
به گفته سبحاني، اين خانه موزه يكي از مهم ترين محافل موسيقايي شهر تهران بوده و بسياري از هنرمندان آن را به عنوان يك مركز مهم موسيقايي كه در گذشته وجود داشته، مي شناسند.
وي با اشاره به برگزاري جشنواره موسيقي امير جاهد گفت: ما تصميم گرفتيم بعد از برگزاري دوره اول جشنواره تصميم گرفتيم اين جشنواره را به صورت گسترده در قالب يك رويداد كشوري برگزار كنيم. به هر حال اين مكان، محفل بسيار جالبي براي رفت و آمد اهالي موسيقي و ادبيات از جمله روح الله خالقي و ديگر بزرگان بوده است و مي‌تواند كانوني براي برگزاري يك جشنواره مهم چون جشنواره موسيقي امير جاهد باشد.

** همراهي فعاليت‌هاي موسيقي وظيفه ذاتي خانه موسيقي است
حميدرضا نوربخش مديرعامل خانه موسيقي و رئيس شوراي سياستگذاري جشنواره موسيقي امير جاهد هم در اين نشست رسانه اي با ذكر اين نكته كه خانه موزه امير جاهد يكي از مهم‌ترين مجموعه‌هاي موسيقايي شهر تهران است، بيان كرد: ما حسب وظيفه ذاتي خود درخانه موسيقي بايد در كنار همه فعاليت هاي موسيقي باشيم. يكي از كارهاي خوبي كه در شهر تهران افتاده برگزاري همين جشنواره موسيقي امير جاهد است كه تصميم گرفتيم با تمام وجود در كنار دوستان حضور داشته و سعي كنيم در بخش هاي داوري و ساير بخش ها كنار دست اندركاران جشنواره باشيم.

** جشن خانه موسيقي در دي ماه برگزار مي شود
وي در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران مبني بر تاريخ برگزاري جشن خانه موسيقي گفت: جشن خانه موسيقي برگزار مي شود و سعي مي كنيم پس از تامين بودجه لازم آن را در دي ماه امسال ميزبان علاقه مندان باشيم.

**رفيع: مشاركت شهرداري با مجموعه هاي صنفي ادامه دارد
ابوالفضل رفيع مديركل اداره فرهنگي شهرداري تهران و رئيس جشنواره موسيقي امير جاهد نيز در اين برنامه با قدرداني از خانه موسيقي در همراهي با جشنواره، عنوان كرد: حوزه فعاليت فرهنگي در شهرداري تهران حوزه فعاليت هاي عمومي است. ما بايد در جهت بسترهاي فرهنگي كمك هايي كنيم و در اين راه ارتباط با انجمن هاي تخصصي و صنفي مي تواند راهگشاي خوبي در پيشبرد اهدافمان باشد.
وي افزود: در حوزه موسيقي خانه موسيقي ايران مرجع داراي صلاحيت محسوب مي‌شود و كه تاكنون همكاري هاي خوبي داشته است.
رفيع با تاكيد بر استمرار فعاليت‌هاي مشاركتي شهرداري تهران با مجموعه‌هاي صنفي ادامه داد: امسال ما در چهل سالگي انقلاب اسلامي هستيم كه بنا داريم برنامه‌هاي خوبي را در اين زمينه برگزار كنيم به همين منظور تصميم داريم به بهانه برگزاري جشنواره موسيقي امير جاهد بخش ويژه اي را در اين رويداد طراحي كنيم كه مي تواند فضاي مناسبي را براي تببين نسبت موسيقي با انقلاب اسلامي ايجاد كند.
مدير اداره كل فرهنگي شهرداري تهران در بخش ديگري از صحبت هاي خود گفت: مرحوم امير جاهد و محمد معين خدمات زيادي را در عرصه موسيقي و ادبيات انجام داده اند و من فكر مي كنم برگزاري جشنواره اي با موضوعيت موسيقي مي تواند اداي ديني به اين دو مرد بزرگ سرزمين ايران باشد.
رفيع در پاسخ به پرسشي مبني بر نبود تفكيك وظايف اداره كل فرهنگي شهرداري تهران و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت: ما در حوزه فعاليت‌هاي فرهنگي يك سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران كه اداره فرهنگسراها را دنبال مي كند يك ساختار هم در معاونت فرهنگي اجتماعي داريم كه با سياستگذاري معاونت اجتماعي شهرداري تهران انجام مي شود. البته كه همكاري هاي مشتركي در اين زمينه وجود دارد اما هر كدام از اين دو ساختار كاملا جداي از هم هستند.
وي افزود: نياز كلان شهر تهران به فعاليت‌هاي هنري به گونه ايست كه كمبود آن احساس مي‌شود و ما تلاش مي كنيم طبق وظيفه خود از ظرفيت‌ها استفاده كرده و در جهت كشف استعدادهاي حوزه موسيقي كارهايي را انجام دهيم.

** بيدگلي : اين جشنواره محدوديت سني ندارد
مهدي بيدگلي دبيراجرايي جشنواره موسيقي امير جاهد نيز ضمن ارائه گزارشي از روند برگزاري دوره هاي اول و دوم جشنواره توضيح داد: امسال با حمايت هاي خانه موسيقي و اداره كل فرهنگي شهرداري تهران تصميم گرفتيم جشنواره را به صورت سراسري برپا كنيم. در اين راستا هنرمندان در بخش دو نوازي، تك نوازي و گروه نوازي آثارشان را ارائه مي دهند . اين در حالي است كه هنرمندان مي توانند در هر سطح و سني در جشنواره شركت كنند كه فكر مي كنم اين موضوع به تنهايي مي‌تواند يك ويژگي مهم باشد.
وي افزود: فراخوان جشنواره در آذرماه سال جاري منتشر شد كه افراد مي‌توانند تا 15 دي ماه نسبت به ارسال آثار خود اقدامات لازم را انجام دهند. ما در مرحله دوم كه به بازبيني آثار اختصاص دارد تصميم گرفتيم كه سراي محلات شهرداري تهران در اختيار گروه ها و متقاضيان قرار دهيم تا آنها با شرايط بهتري براي تمرين برنامه‌ريزي داشته باشند. ما در مرحله سوم به حوزه تئوري موسيقي مي پردازيم كه در اين بخش علاوه بر بررسي آثار اجرايي، آزمون علمي از هنرمندان شركت كننده انجام خواهد گرفت و در نهايت برگزيدگان نهايي براي حضور در جشنواره معرفي مي‌شوند. البته مراسم اختتاميه جشنواره نيز در تالار ايوان شمس برگزار مي شود كه جزئيات آن در روزهاي منتهي به جشنواره اعلام مي شود.
حميدرضا عاطفي دبيرهنري جشنواره موسيقي امير جاهد هم در اين نشست گفت: خيلي ها از ما مي پرسند كه چرا همكاري ما با خانه موزه امير جاهد بيشتر از ديگران است كه من بايد در جواب بگويم اين موضوع فقط به دليل توجه بيشتر دست اندركاران اين مجموعه به فعاليت هاي خانه موسيقي است كه منجر به پررنگ تر شدن نوع همكاري ها شده است و هيچ نكته ديگري درباره اين فعاليت‌ها وجود ندارد.
دومين «جشنواره موسيقي اميرجاهد» به همت خانه موزه دكتر معين و استاد اميرجاهد، همكاري خانه موسيقي ايران و اداره كل فرهنگي شهرداري تهران بهمن ماه سال جاري در بخش هاي مختلف برگزار شود.
فراهنگ**9494** 9053
۰ نفر