۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۸:۴۷
کد خبر: 83129832
T T
۰ نفر
لازمه نوآوری در خوشنویسی شناخت اصول و وفاداری به سنت است

تهران - ایرنا-دبیر خوشنویسی یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به هنرهای سنتی همچون خوشنویسی و نگارگری كه ریشه در تاریخ و فرهنگ ایران زمین دارد، گفت: لازمه نوآوری در خوشنویسی شناخت اصول و وفاداری به سنت ها است.

امیر احمد فلسفی دبیر خوشنویسی یازدهمین دوره جشنواره تجسمی هنرهای تجسمی فجر عصر امروز (دوشنبه) در نشست هم اندیشی این جشنواره گفت: جشنواره فجر به دلیل اینكه تمامی هنر های مرسوم در كشور را در بر می گیرد مهمترین رویداد هنری سالیان اخیر است و افرادی كه كارشان در این جشنواره انتخاب و برگزیده می‌شود از اعتبار و ارزش بسیاری درمیان جامعه هنری برخوردار خواهند بود.
وی با اشاره به عیار هنری جشنواره فجر گفت: آثار برگزیده ده دوره گذشته جشنواره خوشنویسی فجر متشكل از آثار فاخر خوشنویسان پیشكسوت و جوان است كه در برگزاری این جشنواره ها مشاركت كردند و بدون شك لازمه پیشرفت در خوشنویسی حضور در این رویداد های عمومی است كه كارها در معرض قضاوت حال و آینده قرار می گیرد و می تواند در تاریخ ماندگار شود.
دبیر خوشنویسی یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود با اشاره به اینكه در دوره های گذشته تمامی شاخه های هنری با یكدیگر به رقابت می پرداختند كه مقامات تصمیم گیرنده در شورای سیاستگذاری در این دوره از جشنواره با تفكیك داوری بخش های مختلف به صورت جداگانه تغییراتی را در راستای افزایش كیفیت این رویداد لحاظ كردند.
فلسفی اظهار كرد: داوری دوره های گذشته با توجه به اینكه هنرهای مدرن پر سر و صدا و پر آب و رنگ به نمایش گذاشته می شد هنر های كلاسیك و سنتی در حاشیه قرار می گرفت و گاهاً در برخی از دوره ها حتی داور خوشنویسی هم در میان داوران حضور نداشت.
وی با استقبال از رویه داوری در این دوره از جشنواره گفت: استادان غلامحسین امیرخانی، یدالله كابلی و افجعه ای از صاحب‌نام ترین هنرمندان كشور این دوره از جشنواره خوشنویسی هنرهای تجسمی فجر را داوری می كنند و امیدواریم جامعه خوشنویسی ایران كه آبروی هنرهای سنتی ریشه دار در تاریخ كشور دارد با تمام عیار حضور پیدا كند.
فلسفی گفت: در حال حاضر با دنیای مدرن روبه‌رو هستیم و و از آن گریزی نداریم ولی شناخت بسترهای پدیده‌های مدرن ضروری است تا قادر به تولید شویم و باید هنر مدرن را بر پایه ی سنت های هنری خود استوار كنیم تا بر این اصول كارهای نو تولید شود.

** با نوگرایی مشكلی نداریم
وی افزود: با نوگرایی مشكلی نداریم ولی معتقدیم كه پایه های آن باید روی سنت بنا شود و باید با توجه به ریشه های فرهنگی هنر خوشنویسی آثار خلاقانه از هویت شرقی و ایرانی سرچشمه بگیرد.
دبیر خوشنویسی یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به رویكرد داوری در این دوره گفت: با توجه به نیاز به یك تنوع كه دارای هویت در خوشنویسی ایرانی باشد فضاهای تازه و ایده های جدید مورد توجه قرار می گیرد.
وی با اشاره به تنها یك جایزه در این بخش از جشنواره گفت: برخی از دوستان پیشنهاد دادند كه مبلغ این جایزه را به چهار برگزیده اختصاص دهیم ولی در نهایت تصمیم بر این شد كه این مبلغ تنها به یك نفر اختصاص پیدا كند و امیدواریم بودجه تجسمی در آینده افزایش داشته باشد.
یدالله كابلی از داوران بخش خوشنویسی یازدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر نیز در این نشست گفت: جشنواره ها رویداد هایی هستند كه در تمامی رشته های هنری برای نسل جوان ایجاد انگیزه می كنند و این زیباترین فضایی است كه می توان در آن شاهد خلاقیت و پویایی باشیم به نحوی كه افراد می توانند فردیت و شخصیت هنری خود را عرضه كنند.
وی با اشاره به كشف خلاقیت و ایده های نو در این رویداد ها گفت: هنرمندان خوشنویس قادر خواهند بود با حفظ سنتها و اصول هندسی این هنر فضاهای خلاقانه تولید كنند.
كابلی با اشاره به اصول خوشنویسی افزود: ما از هنرمندان انتظار حرف تازه در «ی» و «ن» خوشنویسی نداریم ولی می توان با بهره گیری از ایده های هنری جهان جدیدی در این آثار خلق كرد.
وی با اشاره به حضور رنگ در آثار خوشنویسی گفت: معمولاً به صورت سنتی مركب سیاه و كاغذ سفید به یك اصول و عرف در خوشنویسی بدل شده است ولی می توان با بهره‌گیری از پتانسیل رنگ آثار فاخر خلق كرد.
وی در پایان افزود: امیدواریم در این جشنواره یك نگاه تازه در عرصه خوشنویسی باشیم و شركت كنندگان فارغ از جایزه و رقابت به دنبال آرمان های باشیم تابه اندیشه هنر برای هنر وفادار بمانیم.
نشست هم اندیشی و اطلاع رسانی بخش خوشنویسی یازدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر عصر دوشنبه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
فراهنگ ** 9031** 1418
۰ نفر