۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۶:۵۴
کد خبر: 83130135
T T
۰ نفر
سیمان سمنگان خراسان شمالی به فرآوری گیاهان دارویی می پردازد

بجنورد- ایرنا- رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: آستان قدس رضوی از ادامه اجرای طرح سیمان سمنگان در شهرستان مانه و سملقان به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی منصرف شده و زیرساخت های آن به فرآوری گیاهان دارویی اختصاص می یابد.

سیدهادی حسینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جواز تاسیس طرح سیمان سمنگان، در سال 80 صادر و اجرای آن از سال 86 آغاز شد اما از سال 92 تاكنون متوقف بوده است.
وی مشكل اصلی توقف طرح را پرداخت نشدن تسهیلات عنوان كرد و افزود: با توجه به وضعیت فعلی تولید سیمان در كشور و تامین نشدن منابع مالی طرح سیمان سمنگان، ادامه اجرای آن فاقد توجیه اقتصادی است و به همین دلیل آستان قدس رضوی، برای سرمایه گذاری در زمینه فرآوری گیاهان دارویی اعلام آمادگی كرده است.
رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: این طرح 36 درصد پیشرفت فیزیكی داشته و برای رسیدن به این مرحله در آن مقطع زمانی، 500 میلیارد ریال هزینه شده است.
حسینی افزود: آستان قدس رضوی برای تكمیل اجرای سیمان سمنگان نیازمند 24.8 میلیون یورو تسهیلات ارزی و 400 میلیارد ریال تسهیلات ریالی بود كه باید به صورت سندیكایی پرداخت می شد.
وی تصریح كرد: قرار بود تسهیلات ریالی توسط بانك ملی و تسهیلات ارزی با عاملیت بانك صنعت و معدن پرداخت شود اما این اعتبار پرداخت نشد.
وی افزود: پیگیری های زیادی برای احیای این طرح انجام شد اما تسهیلات در زمان اجرا، پرداخت نشد و اكنون آستان قدس اعلام كرده كه جهت سرمایه گذاری را تغییر داده و فرآوری گیاهان دارویی را جایگزین تولید سیمان می كند.
حسینی، ظرفیت و قابلیت استان خراسان شمالی برای سرمایه گذاری در زمینه گیاهان دارویی را بسیار مناسب دانست و گفت: طرح اولیه فرآوری گیاهان دارویی آماده شده و در چند ماه آتی مجوزهای لازم در این خصوص صادر می شود.
رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: ما نیز از اقدام آستان قدس رضوی برای فرآوری گیاهان دارویی استقبال می كنیم زیرا در این شرایط، اجرای كارخانه سیمان توجیه اقتصادی ندارد.
بر اساس این گزارش ظرفیت سیمان سمنگان، تولید 3700 تن سیمان تعریف شده و قرار بود با بهره برداری از این طرح برای 700 نفر به صورت مستقیم و 2 هزار نفر غیرمستقیم شغل ایجاد شود.
در استان خراسان شمالی 350 گونه گیاه دارویی شناسایی شده است.
سطح زیر كشت گیاهان دارویی در خراسان شمالی هزار و 285 هكتار با تولید هزار و 920 تن است كه عمدتا شامل زیره سبز، آویشن باغی، باریجه، نعنا فلفلی، خاكشیر، گشنیز، كدو تخم كاغذی و كتان است.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی 2 میلیون و 33 هزار و 36 هكتار است كه از این وسعت یك میلیون و 400 هزار هكتار مرتع، بیش از 183 هزار هكتار بیابان و 434 هزار و 550 هكتار جنگل است.
7185/5132