۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۸:۲۷
کد خبر: 83131532
T T
۰ نفر

كرمان زادگاه جشنواره موسيقي نواحي ايران

۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۸:۲۷
کد خبر: 83131532
كرمان زادگاه جشنواره موسيقي نواحي ايران

كرمان - ايرنا - برگزاري جشنواره موسيقي نواحي در استان كرمان، روح تازه اي به كالبد موسيقي بومي و محلي كشور داد، اما در روزهاي اخير خبرهاي ناخوشايندي از تغيير محل برگزاري جشنواره به يكي از استان هاي مجاور مي رسد.

به گزارش ايرنا، موسيقي نواحي از آداب، رسوم و فرهنگ در طول اعصار متمادي و در مناطق مختلف كشور شكل گرفته است و به نوعي شناسنامه فرهنگي و هويتي اقوام مختلف بشمار مي رود.
استان پهناور كرمان با وجود گويش ها و لهجه ها، شعر، ملودي ها و همچنين 40 نوع ساز موسيقي نواحي، گنجينه گرانبهايي را از اين گونه موسيقي فاخر در خود جاي داده است.
سابقه برگزاري جشنواره موسيقي نواحي در كرمان به دهه 70 برمي گردد و تاكنون 11 دوره آن در استان كرمان برگزار شده و دبيرخانه دائمي جشنواره نيز از سال 95 به مدت سه سال در كرمان مستقر شده است.
طي يك ماه اخير علاقه مندان هنر و فرهنگ با اخباري مبني بر جابجايي جشنواره به يكي از استان هاي همجوار مواجه شدند كه نگراني هايي را در اين قشر فرهيخته ايجاد كرده است.
تغيير محل برگزاري جشنواره موسيقي نواحي پس از سالها اجرا در كرمان، اتفاقي تلخ براي علاقه مندان و مردمان با فرهنگ و نجيب اين ديار رقم مي زند و تنها جشنواره ملي را از اين استان خارج مي كند.
جشنواره هاي هنري و فرهنگي جهاني و ملي براي انسجام و ثبات بيشتر،هر ساله در يك مكان و زمان مشخص برگزار مي شود و تجربه نشان داده است تغيير در محل و ساختار رويدادهاي فرهنگي آسيب جدي به آنها مي زند.
*كرمان جايگاه بي نظيري در جشنواره موسيقي نواحي دارد
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمان گفت: برگزاري جشنواره موسيقي نواحي پس از وقفه اي 10 ساله در تفاهمنامه سه ساله اي بين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و استاندار سابق كرمان از سال 95 مجددا در استان كرمان از سرگرفته شد.
محمد رضا عليزاده با اشاره به برگزاري موفق جشنواره نواحي در اين استان افزود: با توجه به اينكه زادگاه جشنواره موسيقي نواحي در كرمان است لازم بود تمديد تفاهمنامه صورت بگيرد كه رايزني ها پس از خاتمه جشنواره امسال شروع شده است.
وي تصريح كرد: معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بحث آسيب شناسي جشنواره ها را پيگيري مي كند و جابجايي جشنواره ها از جمله جشنواره موسيقي نواحي نيز در حال بررسي است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمان ادامه داد: در طول 11 دوره برگزاري جشنواره موسيقي نواحي در كرمان، كارهاي پژوهشي زيادي انجام شده و آشنايي خوبي با اين حوزه بوجود آمده است.
وي تصريح كرد: با توجه به حضور اقوام و اقليم متفاوت و همچنين سازهاي متنوع، جايگاه ممتاز كرمان در حوزه موسيقي نواحي كشور بي نظير است.
عليزاده با اشاره به استقبال بسيار خوب مردم كرمان از برنامه هاي جشنواره موسيقي نواحي، اظهار داشت: مردم هر ساله موسيقي نواحي را مشتاقانه دنبال مي كنند و در كنار جاذبه هاي تاريخي و طبيعي، جاذبه فرهنگي بسيار خوبي براي استان بشمار مي رود.
وي گفت: كيفي گرايي برنامه هاي جشنواره هر سال در اولويت بوده است، همچنين در طول دوره هاي برگزاري اين جشنوراه، اهالي خونگرم ديار كريمان بهترين ميزباني را از ميهمانان اين رويداد مهم فرهنگي به عمل آورده اند.
وي تصريح كرد: خوشبختانه مسئولان استان بويژه استاندار كرمان از برگزاري جشنواره حمايت تمام و كمال كرده اند و بر اساس آخرين تصميم گيري ها جشنواره موسيقي نواحي در سال آينده در كرمان برگزار مي شود.
*جابجايي محل جشنوراه موسيقي نواحي به صلاح موسيقي كشور نيست
محقق و پژوهشگر موسيقي نواحي گفت: اخيرا زمزمه هايي مبني بر جابجايي جشنواره نواحي از كرمان به شيراز شنيده شده است اما تصميم قطعي در اين رابطه گرفته نشده است.
فواد توحيدي افزود: زادگاه جشنواره موسيقي نواحي ايران در كرمان است و خاستگاه اين موسيقي در كرمان و دنيا بشمار مي رود و جابجايي احتمالي اين جشنواره به صلاح موسيقي كشور نيست.
وي با اشاره به تاثير برگزاري جشنواره موسيقي نواحي در كرمان تصريح كرد: اين جشنواره كورسوي شادماني مردم استان است و در ايام برگزاري استقبال مردمي از برنامه ها بسيار چشمگير بود.
پژوهشگر موسيقي نواحي ايران تاكيد كرد: مردم و هنرمندان كرمان پس از تجربه 11 دوره برگزاري جشنوراه موسيقي نواحي و همچنين اجراها و كنسرت هاي سالانه حرفه اي ترين مخاطبان موسيقي در كشور بشمار مي روند و همچنين مسئولان استان نيز علاقه مند به اين برنامه بزرگ فرهنگي هستند.
وي افزود: هم اكنون دبيرخانه دائمي جشنواره موسيقي نواحي ايران در كرمان مستقر است و ثبات برگزاري آن به نفع موسيقي كشور است.
توحيدي تصريح كرد: كرمان همواره بهترين ميزباني را از ميهمانان و شركت كنندگان جشنواره داشته است و بيشترين سرمايه را براي اجراي برنامه ها هزينه كرده است.
وي با اشاره به برخي نقدها در رابطه با برگزاري جشنواره موسيقي نواحي در كرمان اظهار داشت: اين نقدها دقيق نيستند و بيشتر به نوعي بهانه گيري است و كرمان در تمامي ادوار جشنواره پاي كار بوده است و تلاش بسياري براي ارتقاي كيفيت برگزاري آن داشته است.
كارشناس موسيقي نواحي گفت: مسئولان استان، هنرمندان و علاقه مندان مخالفت خود را براي اين جابجايي اظهار داشتند و رايزني هايي در اين رابطه شروع شده است.
وي تاكيد كرد: اين جشنواره تنها رويداد ملي منظم و تدوين شده در استان است و همگي بايد براي حفظ آن تلاش كنيم.
با توجه به سابقه موفق و نمره خوب در برگزاري و ظرفيت هاي فراوان موسيقي نواحي در استان كرمان تغيير محل جشنواره علاوه بر دلسردي هنرمندان، فرصت شادماني را از مردم ديار كويري بگيرد.
بايد نقاط ضعف و دغدغه هاي مسئولان ارشد در برگزاري جشنواره بررسي شود و مسئولان اداري و فرهنگي نيز در رفع عيوب اين برنامه فاخر فرهنگي بكوشند.
گزارش:داود رجبي
7437/ 5054