۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۹:۲۸
کد خبر: 83131624
T T
۰ نفر

شناگر معلول مهابادی در چند قدمی «گینس»

۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۹:۲۸
کد خبر: 83131624
شناگر معلول مهابادی در چند قدمی «گینس»

مهاباد- ایرنا- «شاهو محمدی» شناگر معلول مهابادی كه هفته گذشته توانست توانایی خود در شنای استقامت را در كتاب ركوردهای ملی ایران ثبت كند، تنها چند گام دیگر با ثبت جهانی این قابلیت در «گینس» فاصله دارد.

به گزارش ایرنا، شاهو محمدی نوجوان ۱۳ ساله مهابادی با یك كروموزوم اضافه، روز سه شنبه هفته قبل (13 آذر) ركورد شنای استقامت ایران را در ارومیه و در حضور نمایندگان كمیته ثبت ركورد فدراسیون ورزش های همگانی شكست و توانایی خود را در رشته شنای استقامت در كتاب ركورد ملی ایران ثبت كرد.
این شناگر نونهال كه به بیماری سندروم داون مبتلاست با شعار «من فقط یك كروموزوم اضافه دارم» در استخر مخابرات ارومیه توانست در بخش شنای استقامت با طی مسافت 2 هزار و 483 متر و 20 سانتی متری در مدت زمان یك ساعت ركورد جدیدی را به نام خود ثبت كند.
یكی از نخستین كسانی است كه با وجود داشتن معلولیت «سندروم داون» تمرین های شنای خود را با شناگران سالم انجام می دهد و از این لحاظ مشكلی ندارد و نخستین سندروم داون ایران است كه علاوه بر شنا در رشته قایقرانی كایاك نیز فعالیت می كند.
پدر این شناگر معلول در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس از تولد شاهو و تشخیص غیرطبیعی بودن وی توسط پزشكان معالج، كارهای طبیعی برای درمان وی شروع شد.
عزیز محمدی گفت: برای نخستین بار ایده تمرین شنا را با خرید یك استخر پلاستیكی در حیاط خانه عملی كردیم و اشتیاق شاهو برای بازی در آب و آب درمانی از آن زمان كلید خورد.
وی اضافه كرد: با بزرگ تر شدن شاهو، وی را برای تمرین شنا به استخر و حاشیه سد مهاباد می بردم و با همكاری یكی از مربیان شنا به نام «مسعود مازوجی» تمرین های شنا را به سمت شنای حرفه ای تغییر دادیم.
محمدی گفت: پس از تمرین های سخت و طاقت فرسا و با توصیه مربیان، شاهو در مسابقات شهرستانی، استانی و كشوری شركت كرد و در هجدهمین بازی های المپیك ویژه ایران قهرمان شد و مدال طلای مسابقات را كسب كرد.
وی افزود: با توجه به اینكه شاهو نخستین معلول سندروم داون است كه می تواند در مسافت طولانی شنا كند، با توصیه علی نصیری مربی ركوردهای شنا، مقدمات ثبت ركورد شنای استقامت وی در ارومیه فراهم شد.
وی یادآور شد: شاهو با حضور ناظران ورزشی و رییس كمیته ثبت ركوردهای ورزشی فدراسیون ورزش های همگانی با طی مسافت 2 هزار و 483 متر و 20 سانتی متر در مدت زمان یك ساعت ركورد جدیدی را به نام خود ثبت كرد.
پدر این شناگر معلول از مسوولان مهاباد گلایه هایی داشت و گفت: پس از كسب این موفقیت شاهو، مسوولان شهرستان حتی یك پیام تبریك برای دلگرمی خانواده ما ارسال نكردند.
این شناگر توانا علاوه بر ثبت این ركورد، رویاهای دیگری هم در سر دارد و در صدد ثبت توانایی خود در كتاب گینس است.
رییس كمیته ثبت ركوردهای ورزشی فدراسیون ورزش های همگانی نیز گفت: تاكنون بیش از 700 ركورد در رشته های مختلف ورزشی در كتاب ركوردهای ایران ثبت شده است كه از این تعداد 10 تا 12 نفر موفق به ثبت در كتاب گینس شدند.
هادی رضایی افزود: ثبت ركورد در كتاب گینس به 2 شیوه هزینه ای و رایگان انجام می شود و در بخش هزینه ای نیازمند پرداخت هفت هزار و 500 پوند و در بخش رایگان نیز دارای پروسه زمانی 6 تا یكساله است.
وی افزود: برای ثبت رایگان در كتاب گینس باید هماهنگی هایی با مجموعه گینس انجام شود و این هماهنگی باید با اعلام آمادگی مربی و ورزشكار همزمان باشد.
وی یادآوری شد: پروسه ثبت ركورد در كتاب گینس كمی متفاوت تر از ثبت در كتاب ركوردهای ایران بوده و نیازمند شرایط و مستندسازی های خاص ویژه گینس است.
رضایی در خصوص ثبت ركورد شاهو محمدی نیز گفت: این ورزشكار یكی از شناگران برتر در بین معلولان ذهنی سندروم داون در ایران و جهان است و در صورت فراهم شدن شرایط می تواند این ركورد را در گینس ثبت كند.
به گزارش ایرنا، ركوردهای جهانی گینس ( Guinness World Records) یا كتاب ركوردهای جهانی كتابی مرجع و دارای مجموعه‌ای از ركوردهای بین‌المللی شامل دستاوردهای انسان و پدیده‌های طبیعی است.
كتاب ركوردهای جهانی گینس هر سال با اطلاعات جدید تجدید چاپ می‌شود و خود ركورددار پرفروش‌ترین سری كتاب كپی ‌رایت جهان است.
سندروم داون بیماری ژنتیكی ناشی از وجود یك كروموزم اضافی در جنین انسان است؛ هر جنین انسان هنگام لقاح، اطلاعات ژنتیكی را از طریق 46 كروموزوم (23 كروموزوم از مادر و 23 كروموزوم از پدر) از والدینش به ارث می برد، در بیشتر موارد بروز سندروم داون یك كروموزوم اضافه به جنین منتقل می شود یعنی 47 كروموزوم دریافت می كند.
این بیماری ژنتیكی دارای علایم مختلف از جمله ناهنجاری های عمده یا خفیف در ساختار یا عملكرد ارگان ها، مشكلات یادگیری و نیز محدودیت و تاخیر در رشد و نمو است.
افراد مبتلا به سندروم داون توان ذهنی پایین تر از حد میانگین دارند و به طور معمول دچار ناتوانی ذهنی خفیف تا متوسط هستند اما تعداد كمی از مبتلایان به سندروم داون دچار ناتوانی شدید ذهنی هستند.
3020/6185/3072
۰ نفر