۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۸:۵۹
کد خبر: 83132580
T T
۰ نفر
ايران در جمع كشورهاي صادركننده ميگوي پرورشي قرار دارد

بندرعباس – ايرنا- ‌قائم مقام سازمان شيلات ايران با تاكيد برتوانمندي هاي موجود گفت: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته، كارهاي انجام شده و در دست اقدام، ايران در جمع كشورهاي صادركننده اين آبزي قرار دارد.

سيف الله حقيقي عصر چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگار ايرنا، وسعت مزارع فعال ميگوي پرورشي كشور را نزديك به 9هزارو 500هكتار با توليد سالانه 34هزارتن ذكركرد.
وي با بيان اينكه هم اكنون افزون بر75 درصد از ميگوهاي پرورشي توليدي ايران به خارج از كشورصادر مي شود افزود: هر ساله شاهد افزايش سهم ايران از بازار جهاني اين آبزي هستيم.
به گفته قائم مقام سازمان شيلات ايران با توجه به استقبال خوب سرمايه گذاران و وجود زمين هاي مستعد ايجاد سايت هاي پرورشي ميزان توليد ميگوي پرورشي ايران تا پايان برنامه ششم توسعه به بيش از 42 هزا رتن و 1404هجري خورشيدي نيز به بيش از 55 هزارتن افزايش مي يابد.
وي با اشاره به توانمندي هاي هرمزگان از لحاظ آب و هوايي، مزارع زيركشت و همچنين شناسايي 50هزار هكتار زمين ساحلي براي توسعه اين صنعت افزود: اين استان با داشتن حدود چهار هزارهكتار مزرعه فعال و توليد سالانه 15هزار تن (با داشتن47 درصد سهم توليد) رتبه اول توليد ميگوي پرورشي كشور را دارد.
اين مقام مسوول در شيلات ايران از هرمزگان بعنوان يكي از مهم ترين استانهاي ساحلي داراي چرخه كامل (توليد لارو، پرورش، بسته بندي و مركز صادرات مورد تاييد اتحاديه اروپا) ميگو نام برد و ابراز داشت: در مزارع شرق اين استان سالانه 2 بار ميگو (از نوع وانامي) پرورش داده مي شود.

** تامين 53درصدي لارو ميگو در هرمزگان
قائم مقام شيلات ايران از توليد و تامين 53 درصدي لارو مورد نياز پرورش دهندگان ميگوي كشور در هرمزگان به عنوان يكي ديگر از ظرفيت هاي اين استان نام برد و ياد آورشد: نبود بيماري و تقاضاي بالاي بهره برداران ديگر استانها باعث گسترش فعاليت كارگاههاي توليد لارو(بچه ميگو) دراين خطه شده است.
حقيقي با تاكيد بر افزايش ايمني و بهداشت كارگاهايي توليد لارو و مزارع پرورش ميگوي هرمزگان در مقابل بيماري هاي آبزيان گفت: بهداشت و سلامت توليد، حفظ اين مهم و استمرار آن در مزارع ميگو از اهميت ويژه اي برخوردار است.
وي با تاكيد بر به روزرساني و ارتقاي فعاليت هاي بهداشتي در مزارع ميگوي كشور از فعالان اين صنعت به خصوص در هرمزگان خواست همواره در پي رعايت استانداردهاي لازم باشند.
ارتقاي آموزش ها، نگرش رويكرد اين اداره كل به بهبود و پيشرفت كيفي كار باعث شد سال گذشته ( اسفند95 تا دي ماه 96) تعدادي از فعالان اين صنعت در مزارع تياب ميناب با اجراي روش هاي نوين و مكانيزه از هر هكتار مزرعه 20 تن ميگو برداشت كنند كه اين سه و نيم برابر توليد معمول است.
در اين مدت ( اسفندماه سال 95 تا دي ماه 96 خورشيدي) پرورش دهندگان اين استان موفق به برداشت 15هزار و 333 تن ميگو از مزارع شدند كه 75 درصد آن به ارزش 75ميليون دلار را به خارج از كشور صادر كردند.
'ميگوي پرورشي درمزارع هرمزگان از نوع وانامي است كه توليد آن از سال 88هجري خورشيدي به صورت آزمايشي درسطح20 هكتارآغاز شده كه تاكنون نتايج مطلوبي داشته كه مي توان از كاهش هزينه هاي غذايي، ضريب رشد و بازماندگي بالا، مقاوم بودن به بيماريها و داشتن دوره رشد كمتر(توليد دو بار درسال) بعنوان مهم ترين ويژگي هاي آن نام برد.
صنعت شيلات و آبزيان از قديمي ترين راه هاي درآمد مردم ساحل نشين جنوب از جمله هرمزگان است كه در صورت توجه دولتمردان و حمايت از بخش خصوصي مي تواند به عنوان محور توسعه هرمزگان كمك زيادي به بنيه اقتصادي مردم باشد.
بر اساس آمار منتشر شده سال 2008ميلادي سازمان ملل درخصوص توليد ميگوي پرورشي، كشور چين با توليد يك ميليون و 265هزارتن بزرگ ترين توليد كننده معرفي شده درحاليكه تايلند با580هزارتن و اندونزي با290هزارتن در رده هاي بعدي قرار دارند.
6149 /6048