۲۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۵
کد خبر: 83136198
T T
۰ نفر
اولین مدل ازراكتورهای هسته ای جدید در چین فعال شد

پكن- ایرنا- اولین مدل راكتورهای هسته ای نسل جدید دنیا برای نخستین بار در یكی از مناطق جنوبی چین فعال شده و آزمایش های روی آن با موفقیت به پایان رسیده است.

به گزارش ایرنا روزنامه گلوبال تایمز چین روز یكشنبه نوشت این كشور سال ها است در مسیر توسعه انرژی پاك و منابع تجدید پذیر گام بر می دارد و درحال ساخت دهها نیروگاه هسته ای جدید است.
روز پنجشنبه گذشته بود كه چین اعلام كرد آزمایش هایی با هزینه بسیار گزاف روی راكتورهای جدید هسته ای اروپایی نسل سوم در نیروگاه هسته ای 'تایشان' در 136 كیلومتری غرب هنگ كنگ انجام داده و حالا نیز این راكتورها را فعال كرده است.
فعالیت ساخت نیروگاه 'تایشان' از یك دهه قبل آغاز شده است ولی بارها در مسیر ساخت آن موانعی بوجود آمد تا اینكه گروه برق ملی هسته ای و شركت الكتریسیته فرانسه اجرای آن را به عهده گرفته اند.
گروه برق هسته ای چین اعلام كرد كه فعالیت تجاری این نیروگاه رسما آغاز شده است اما پس از اینكه اسناد ذی ربط مورد تایید نهادهای دیگر قرار گرفت اطلاعات بیشتری با جزییات در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
راكتور 'پی یی آر' فرانسه كه در این نیروگاه فعال شده است، یكی از پیشرفته ترین فنآوری های اتمی دنیا است كه مشابه آن در فنلاند و فرانسه در حال فعال شدن است و این كشورها نیز بارها طرح های مرتبط را متوقف كرده اند و با تاخیر درحال اجرای آن هستند.
خبرگزاری شینهوا چین گزارش كرده كه اداره امنیت ملی هسته ای چین در ماه می امسال بازرسی های امنیتی لازم را روی نیروگاه هسته ای 'تایشان' انجام داده است و یك راكتور دیگر نیروگاه نیز سال آینده میلادی فعال می شود.
بر اساس این گزارش در این نیروگاه از فناوری راكتورهای تحت فشار اروپا و از نسل سوم استفاده می شود كه به مراتب دارای فناوری امن تری نسبت به نیروگاه ها و راكتورهای هسته ای نسل دوم است.
طرح ساخت نیروگاه برق هسته ای تایشان چین 26 نوامبر سال 2007 به اجرا گذاشته شد و پیش بینی شده بود سال 2013 میلادی فعال شود.
آساق**231**1904**