24 تا 30 آذر امسال به عنوان هفته پژوهش و فناوري و با شعار 'پژوهش هدفمند، فناوري ارزش آفرين در خدمت توليد ملي ' نامگذاري شده است.
زهره متقي روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: پژوهش در فرآيند يادگيري به واقع يك نياز هميشگي با سابقه طولاني، اما با رويكرد و قالبي نو در آموزش و پرورش است.
وي با بيان اينكه در اصل، مقوله تدريس و يادگيري عرصه اي پژوهشي بشمار مي آيد ، اظهارداشت: بر اين اساس گروه تحقيق و پژوهش آموزش و پرورش، پژوهش هاي موثر و مورد نيازي را كه به رشد حرفه اي معلم و مهارت هاي تدريس كمك مي كند در دستور كار خود قرار دارد.
متقي يادآور شد : در اين راستا فعاليت هاي پژوهشي فرهنگيان استان در قالب هفت كارگروه خاص پيگيري و دنبال مي شود.
وي اين كارگروه ها را شامل، درس پژوهي، اقدام پژوهي، سواد رسانه اي، مستندسازي، جمع آوري ايده ها و طرح هاي خلاق، كارگروه تجربه نگاري و آزمون هاي بين المللي تيمز و پرلز برشمرد.
**درس پژوهي، روحيه كار گروهي را در معلمان تقويت مي كند
رييس گروه تحقيق و پژوهش اداره كل آموزش و پرورش اصفهان ادامه داد: درس پژوهي يكي از كارگروه هاي مهم اين بخش است كه مي تواند روحيه كارگروهي را در بين معلمان و در نهايت در مدارس تقويت و نهادينه كند.
وي اضافه كرد : يكي از مهمترين موانع توسعه حرفه اي معلمان، نبود روحيه كار گروهي با يكديگر و فاصله بين نظريه و عمل است كه درس پژوهي مي تواند مدلي موثر در اين زمينه باشد.
وي درباره فرآيند علمي درس پژوهي گفت: دراين شيوه معلمان، با حضور در گروه هاي كوچك و با تشكيل جلسات هم انديشي پيرامون اهداف ومحتواي درس ها و مباحث چالش برانگيز به يك برنامه مقدماتي براي تدريس دست مي يابند.
متقي، گسترش فرهنگ يادگيري در مدارس، مشاركت در تحول مستمر آموزش و يادگيري معلمان، ارائه مدلي اثر بخش براي آموزش و پژوهش در مدرسه، ارتقاي روحيه كار گروهي معلمان و بازسازي مدرسه همانند سازمان يادگيرنده را در اين مدل تحقيق مورد توجه دانست.
**اقدام پژوهي به معلمان امكان بررسي و تبيين وضعيت دانش آموزان را مي دهد
وي با اشاره به كارگروه اقدام پژوهي به عنوان يكي از بخشهاي مهم تحقيق و پژوهش آموزش و پرورش اصفهان گفت: اين كارگروه به معلمان امكان بررسي، توصيف و تبيين وضعيت تحصيلي دانش آموزان را مي دهد.
متقي ادامه داد: معلمان در قالب اين كارگروه مسائل فراروي ياددهي و يادگيري در كلاس را شناسايي و ابعاد آن را بررسي و مستند مي كنند.
وي اضافه كرد: معلمان پس از شناسايي منابع و علت بروز مسائل در ارتباط با ياددهي و يادگيري و طرح سؤال ها يا فرضيه به ارزشيابي اجراي راه حل گام هاي اقدام پژوهي مي پردازند و سعي آنها بر يافتن بهترين شيوه براي بهبود و ضعيت تحصيلي دانش آموزان است.
**كارگروه سواد رسانه اي، كليدي ترين موقعيت در ارتباط با خانواده هاست
رييس گروه تحقيق و پژوهش اداره كل آموزش و پرورش اصفهان، از ديگر كارگروه هاي فعال اين گروه به سواد رسانه اي اشاره كرد و گفت: آموزش و پرورش داراي جمعيت بالايي از مخاطب است و ارتباط گسترده اي با خانواده ها دارد و بر اين اساس كليدي ترين موقعيت در ارتقاي سواد رسانه اي است.
وي ادامه داد: در اين راستا هر اقدامي در زمينه نياز سنجي، بومي سازي و ارزيابي روش هاي سواد رسانه اي در آموزش و پرورش مورد اهميت قرار دارد.
متقي تاكيد كرد: مشاركت فعال مديران و معلمان در امر تغيير و بازسازي مداوم نظام آموزش و پرورش در راستاي سند تحول بنيادين، درك عميق تر مديران آموزشي از سواد رسانه اي و بكارگيري راهبردهاي اثر بخش رسانه ها در ارتقاي محيط آموزشي و فرهنگ سازي از جمله برنامه ها و اهداف اين كارگروه است.
**تجربه نگاري، از رويكردهاي مهم براي مديريت دانش و يادگيري است
وي تجربه نگاري را مدلي ديگر از بخش پژوهش برشمرد و گفت: مستند سازي يا تجربه نگاري پژوهشي يكي ازرويكردهاي مهم براي نيل به مديريت دانش و يادگيري است كه در آن سعي مي شود تجربه زيستي شخصي به دانش عمومي مبدل شود.
متقي بيان كرد: مستند سازي شامل بيان مشاهدات، تجزيه و تحليل، اندازه گيري، ثبت، مقايسه، تمثيل، طبقه بندي و همچنين تعريف عمل انجام شده است.
**كارگروه آزمون هاي بين المللي فرصت مهمي براي ارزشيابي پيشرفت تحصيلي است
وي با اشاره به فعاليت كارگروه آزمونهاي بين المللي تيمز و پرلز، افزود: مطالعات بين المللي روندهاي آموزش رياضيات و علوم با عنوان 'تيمز' و مطالعات بين المللي پيشرفت سواد خواندن با نام 'پرلز' از مهمترين مطالعات تطبيقي ارزشيابي پيشرفت تحصيلي است كه تحت نظر انجمن بين المللي ارزشيابي تحصيلي انجام مي شود.
متقي اظهارداشت: با هدف آشنايي معلمان با محتوا و نمونه سوالات ارزشيابي مطالعات تيمز و پرلز و تلاش براي ارتقاي كيفيت عملكرد تحصيلي دانش آموزان، كارگروه تيمز و پرلز در اين اداره كل مستقر است.
رئيس گروه تحقيق و پژوهش اداره كل آموزش و پرورش اصفهان با تاكيد بر اينكه هفته پژوهش يك رويداد مهم علمي است گفت: براي اين منظور برنامه هاي بسياري در قالب جشنواره ها و نمايشگاه هفته پژوهش در استان برپا خواهد شد.
وي مهمترين برنامه هاي هفته پژوهش را نمايشگاه و همايش تجليل از پژوهشگران برتر استان دانست و گفت: اين جشنواره در دو بخش دانش آموزي و فرهنگيان دنبال مي شود.
متقي تصريح كرد : در جشنواره دانش آموزي معرفي طرح هاي برتر و معرفي آنها به مركز علمي تحقيقاتي و دستاوردها پيگيري مي شود و همچنين با تعاملي كه با دانشگاه هاي استان انجام گرفته در قالب 'روز درهاي باز'، دانش آموزان مي توانند از دانشگاهها بازديد كنند و با رشته ها و فعاليتهاي دانشگاهي آشنا شوند.
اكنون حدود 40 پژوهش سرا در نواحي و مناطق آموزش و پرورش استان اصفهان فعال است.
850 هزار دانش آموز در بيش از پنج هزار مدرسه در استان اصفهان مشغول فراگيري تحصيل هستند.
6994/6026/
اصفهان- ايرنا- رييس گروه تحقيق و پژوهش اداره كل آموزش و پرورش اصفهان گفت: هفته پژوهش فرصت مغتنمي براي بررسي و نگرش عميق به راهبردها، اهداف و فعاليت هاي دستگاه تعليم و تربيت است.