۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۰
کد خبر: 83137321
T T
۰ نفر
از كاهش تصادفات جاده ای تا رشد هزینه راهداری

مشهد- ایرنا- مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی همزمان با 26 آذر 'روز ملی حمل و نقل' در جمع خبرنگاران به تشریح آخرین وضعیت این حوزه و مشكلات رانندگان پرداخت.

ابراهیم نصری گفت: 32 هزار كیلومتر راه همسنگ در خراسان رضوی وجود دارد و 56 هزار نفر به صورت مستقیم در حوزه امور راهداری و حمل و نقل جاده ای آن مشغول كار هستند. كل سرمایه گذاری صورت گرفت در این حوزه نیز 15هزار و 600 میلیارد تومان است.
وی همچنین به تهیه نقشه ای.جی.آی.اسی از از جاده ها و مشخص نمودن نقاط پرتصادف اشاره و بیان كرد: بر این اساس 147 نقطه پرتصادف در طول 20 هزار و 575 كیلومتر راه بین شهری و روستایی خراسان رضوی مشخص و برای 60 نقطه اولویت اصلاح در نظر گرفته شد.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی افزود: امسال اصلاح كامل 21 نقطه در دست اقدام است و تاكنون 11 نقطه بطور كامل رفع نقص شده اند. بقیه نقاط نیز تا آخر سال به شرط دریافت بودجه اصلاح می شوندو

* نوسازی ناوگان حمل و نقل
وی همچنین به افزایش سه برابری هزینه های نگهداری و تامین ایمنی راهها اشاره و بیان كرد: 85 درصد بودجه استانی و 33 درصد اعتبارات ملی راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی امسال تاكنون تخصیص پیدا كرده یعنی تاكنون 173 میلیارد تومان بودجه دریافت شده است.
نصری عمر ناوگان حمل و نقل مسافر و باری خراسان رضوی را به ترتیب 12 و 18.4 سال اعلام و بیان كرد: جوان بودن این ناوگان در افزایش بازده و كاهش تصادفات نقش بسیار زیادی دارد لذا طی هشت ماه گذشته 568 دستگاه ناوگان سواری، اتوبوس و باری حمل و نقل جاده ای در سطح این استان نوسازی شد. این رقم پارسال 976 دستگاه بود.

* كاهش هشت درصدی تصادفات جاده ای
وی در ادامه به كاهش تصادفات جاده ای ظرف سالهای اخیر اشاره و بیان كرد: تداوم این روند كاهشی از سال 1395 همچنان ادامه دارد بطوری كه طی هشت ماه گذشته امسال شمار گشته شدگان در تصادفات جاده ای خراسان رضوی در مقایسه با مدت مشابه پارسال هشت درصد كمتر شده است.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی به افزایش 11 و 18 درصدی صادرات و ترانزیت ورودی كالا از پایانه های مرزی استان نیز اشاره و بیان كرد: طی همین مدت واردات و ترنزیت خروجی خراسان نیز به ترتیب 21 و 26 درصد كمتر شد.
وی به افزایش چهار درصدی حجم حمل بار داخلی در استان هم اشاره و بیان كرد: 20 هزار و 138 تن بار در این مدت در سطح خراسان رضوی با فعالیت پنج هزار و 300 ناوگان حمل بار جا به جا شده است.

* ناوگان باری بیشتر از تقاضا
نصری همچنین گفت: هم اكنون تعداد ناوگان باری موجود در خراسان رضوی 40 درصد بیشتر تقاضای حمل بار استان است. همین موضوع علاوه بر مشكلاتی كه رانندگان بابت گرانی لوازم یدكی و مطالبات صنفی دارند، بر تنگناهای این صنف افزوده است.
وی افزود: برای رفع مشكلات این صنف طی سه ماه اخیر 15 هزار حلقه لاستیك با نرخ ارز 42 هزار ریالی تامین و بین رانندگان در توزیع شده اما باید توجه داشت كه نیاز ماهانه خراسان رضوی 22 هزار حلقه لاستیك است.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی ادامه داد: یكی از خواسته های رانندگان محاسبه نرخ كرایه حمل بار بر اساس تن كیلومتر است كه مقرر شد از ابتدای دی ماه جاری این موضوع اجرایی شود. بر این اساس حدود سه هزار مسیر در خراسان رضوی باید برای هشت نوع وسیله نقلیه و هشت نوع بار نرخگذاری شود.

* تعطیلی شركتهای متخلف
وی در ادامه گفت: امسال تاكنون به تخلفات 210 شركت حمل و نقل در خراسان رضوی رسیدگی و علاوه بر جریمه و تذكر منجر به تعطیلی 18 شركت متخلف شد. عمده تخلفات این شركتها پرداخت كمیسیون رانندگان و حمل بار اضافی بوده است.
نصری افزود: این در حالی است كه پارسال به تخلفات 82 شركت رسیدگی شد و تنها چهار شركت تعطیل شدند.
3221/1858