۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۶
کد خبر: 83137583
T T
۰ نفر
مردم پایتخت برای كاهش استفاده از خودرو شخصی باید مجاب شوند

تهران -ایرنا- شهردار تهران گفت: برای كاهش ترافیك و آلودگی هوا باید مردم را مجاب كنیم كه از خودروهای شخصی برای هر كاری استفاده نكنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا پیروز حناچی صبح امروز (دوشنبه) در همایش گرامیداشت روز ملی حمل و نقل در وزارت كشور اظهارداشت: تلاش های زیادی در خصوص استفاده نكردن از خودروهای شخصی در كلانشهرها صورت گرفته كه تاكنون در این زمینه با موفقیت همراه نبوده است.
وی افزود: همه ما مسئول وقت تلف شده مردم در ترافیك هستیم، رنج مردم رنج ما هم است و باید با نهایت مسئولیت پذیری تلاش كنیم تا مسایل موجود برطرف شود.
شهردار تهران با بیان اینكه گسترش شهرها تبعاتی را به دنبال داشته است تصریح كرد: به طور معمول زمانی كه جمعیت شهر از 500هزار نفر فراتر می‌رود باید تمهیداتی برای آن شهر در نظر گرفته شود.
حناچی افزود: شهرهای با جمعیت كمتر از 500 هزار نفر از فرصت لازم برای برطرف كردن مشكلات با هزینه كمتر برخوردارند، اما زمانی كه جمعیت شهر به بیش از یك میلیون و دو میلیون نفر افزایش یابد و تمهیدات لازم را برای برطرف شدن مشكلات اندیشیده نشود هزینه برطرف كردن مشكلات بشدت افزایش می یابد.
شهردار تهران یادآورشد: در كلانشهری مانند تهران كمتر به این موضوع به صورت جدی و منسجم توجه شده و زمانی به فكر افتادند كه جمعیت از پنج میلیون نفر عبور كرده است.
حناچی اظهار داشت: مشكل هماهنگی حمل و نقل و ترافیك با زندگی شهری موضوع بسیار مهمی است كه باید از حداكثر ظرفیت نهفته به كار گرفت، این كار میسر نمی شود مگر با همدلی و همكاری تمامی افرادی كه در این زمینه نقش و سهم دارند.
شهردار تهران خاطرنشان كرد: ما كمتر عادت كردیم برای كارهای گروهی از تجهیزات لازم استفاده كنیم و حتی گاهی اوقات برخی از فعالیت های گروهی را به شكل انفرادی انجام می‌دهیم، اما امیدوارم با تلاش‌های لازم بزرگترین پاداش یعنی رضایت و لبخند شهروندان را به دست بیاوریم.
وی با بیان اینكه حمل و نقل و ترافیك در شهرها محرك اقتصادی شهرها محسوب و به تبع گسترش آن یكی از دغدغه های اصلی نظام مدیریت شهری هم تلقی می شود، گفت: ترافیك و به تبع آن آلودگی یكی از پیامدهای زندگی شهری به خصوص در كلانشهرها است.
حناچی اظهار داشت: متاسفانه طبق آمارهای ارائه شده در كشور ما شهرهای بیرونی و شهرهایی كه در مقیاس كلانشهرهای بزرگ نیستند در زمره شهرهای آلوده تلقی می شوند و این موضوع به نوعی علامت هشدار است كه باید به آن توجه شود.
شهردار تهران افزود: شهری مانند اراك در آستانه كلانشهر شدن قرار دارد اما در مقیاسی نیست كه به عنوان اولین شهر آلوده كشور تلقی شود و نشان دهنده آن است كه باید تمهیداتی در این زمینه اندیشید.
وی ادامه داد: لزوما همه این مسائل به طور مستقیم به شهرسازی مربوط نیست بلكه تجمع صنایع معضل بسیاری از كلانشهرها به شمار می رود كه به آلودگی این شهرها منجر شده است.
حناچی خاطرنشان كرد: وقت و انرژی بسیاری از شهروندان در این زمینه تلف شده است اما آیا این موضوع لاینحل است؟ آیا در دیگر كشورها برطرف نشده باقی مانده است؟.
شهردار تهران با اشاره به كلانشهری مانند لندن كه و آلودگی بالای آن در سال 1952 گفت: افزایش تلفات در نتیجه آلودگی هوا در لندن نقطه عطفی شد برای تصمیم های بزرگی در این كلانشهر كه روزی بیش از 12 میلیون نفر جمعیت در آن زندگی می كردند.
حناچی معتقد است كه مساله آلودگی در كشور با مدیریت و تدابیر لازم قابل حل است نه تنها لندن بلكه دیگر كشورها توانستند از طریق برنامه ریزی منسجم این مشكل را برطرف كنند.
شهردار تهران با بیان اینكه اجرای شبكه گسترده حمل و نقل یكی از موارد تاثیرگذار در این زمینه است افزود: در كشور ما تاحدودی دیر شده است اما در تهران و در كلانشهرها این راه را آغاز كردیم و نمی توان گفت این اقدام به شكل گسترده سهم بسزایی در حوزه حمل و نقل دارد.
وی با اشاره به سه شنبه های بدون خودرو كه شهری پاك و غیرآلوده و ترافیك روان هدفگذاری كرده است اظهارداشت : كسانی كه مرجع در جامعه هستند باید پرچمدار این حركت باشند، مردم از كسانی كه مرجع هستند تبعیت می كنند و از همگی می خواهم تا این حركت را در تهران و باقی شهرهای بزرگ در پیش گیرند.
حناچی خاطرنشان كرد: در دنیا هزینه های عظیمی را انجام می دهند و براساس مدار علمی تلاش می كنند رفتار عمومی مردم را طی زمان تغییر دهند، اینكه چگونه بتوان یك رفتار عادی را كه تبدیل به یك رفتار روزمره شده است را تغییر دهیم یك روند بسیار پیچیده و نیازمند نظرات متخصصان و نخبگانی است تا این مسیر تغییر كند.
شهردار تهران گفت: آلودگی شهر بعد از توسعه شبكه گاز در شبكه خانگی و تجاری ارتباط مستقیم با حمل و نقل داشته است؛ بخش عمده ای از آلودگی هوا در تهران و شهرهای بزرگ ارتباط مستقیم با حمل و نقل دارد و برنامه هایمان باید معطوف به این موضوع باشد.
وی با بیان اینكه در بخش كم استفاده كردن از خودرو شخصی موفق عمل نكردیم اظهاراشت: در توسعه حمل و نقل عمومی مانند مترو فعالیت هایی را داشتیم كه برخی از خطوط آن راه اندازی شده است و خطوط 6 و 7 هم بزودی آماده بهره برداری می شود اما در حوزه استفاده از خودرو شخصی برنامه های سختگیرانه ای داریم و بودجه ای برای آن در نظر گرفته شده كه باید مرم مجاب شوند تا برای هر كاری از خودرو شخصی استفاده نكنند.
حناچی با اشاره به شعار شهر پاریس با عنوان شهری كه طی 500 قدم به ایستگاه مترو می‌رسد گفت: هماهنگی مدهای حمل و نقل و پوشش این نوع مد می تواند در برطرف كردن مشكلات ترافیك كشور اثرگذار باشد.

تهرام/ 9206
۰ نفر