۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۱۳
کد خبر: 83139341
T T
۰ نفر
زوج هيماليانورد لاهيجاني به فتح ديگر قله هاي آسيا مي انديشند

لاهيجان - ايرنا - سعيد خاشاكي اولين هيماليايي نورد گيلاني است كه صعود به پنج قله بزرگ قاره آسيا و دريافت نشان بين المللي پلنگ برفي را در كارنامه كوهنوردي خود دارد و به اتفاق همسرش فاطمه شريعتي راد در تدارك صعود به ديگر قله هاي آسيايي است.

اين زوج جوان پس از صعود به پنج قله بلند پامير و هيماليا و دريافت مدال پلنگ برفي، خيزش بلند ديگري براي فتح قله هاي آسيايي برداشته اند اما افزايش نرخ دلار و يورو ، مشكلات مالي و نداشتن حمايت هاي مالي و ركود در ورزش كوهنوردي ، دغدغه ها و دلواپسي هاي اصلي آنان در پيمودن راه هاي سخت پيش رو و ايستادن بر فراز قله هاي آسيايي است.
سعيد خاشاكي اولين هيماليا نورد گيلاني و عضو هيات كوهنوردي شهرستان لاهيجان است كه از سه سال قبل براي فتح رشته كوه هاي هيماليا معروف به بام دنيا پا از مرزهاي كشور بيرون گذاشت و توانست قله 7134متر ابن سينا (لنين) در قرقيزستان و تاجيكستان ، قله 7105 كورژنفسكايا در تاجيكستان، قله ساماني ( كمونيستيم ) در تاجيكستان به ارتفاع 7495، قله خان تانگري به ارتفاع 7010 متر در قرقيزستان و قزاقستان و قله پوبدا به ارتفاع 7439متر در قرقيزستان را كه شامل بلندترين قله هاي رشته كوه هاي هيماليا( تيان شان ) در قاره آسيا هستند را به تسخير خود در آورد و پرچم ايران را بر بلنداي اين قله ها به اهتزاز بگذارد.
صعود موفقيت آميز اين قله ها بويژه صعود به آخرين آنها ، قله پوبدا در سال جاري موجب شد تا نشان بين المللي پلنگ برفي به خاشاكي تعلق گيرد و اين افتخار انگيزه ديگري براي اين كوهنورد لاهيجاني به اتفاق همسرش شد تا نقشه صعود قلل ديگر آسيايي را در سر بپروراند.
اين نشان (پلنگ برفي ) به كساني داده مي شود كه بتوانند به اين پنج قله كه در محدوده جغرافيايي شوروي سابق قرار دارند، صعود كنند و در ايران تاكنون فقط هشت نفر از مردان توانسته اند به اين نشان دست يابند.
اين پلنگ غيور و جسور گيلاني علاوه بر صعود برون مرزي ، بيش از 70درصد قله هاي داخل كشور صعود كرده و تمامي اين صعودها را با هزينه شخصي انجام داده است.
سنگنوردي ، ديواره نوردي و كوهنوردي حرفه اي و زير شاخه هاي غارنوردي ، يخ نوردي و دره نوردي فعاليت هاي تخصصي سعيد خاشاكي كوهنورد لاهيجاني است؛ از آرزوهاي اين كوهنورد سخت كوش گيلاني رفتن به ديگر قله هاي مرتفع آسيايي مانند قله بارونتسه به ارتفاع هفت هزار و۱۲۹ متر و نوپتسه با هفت هزار و۸۶۱ متر در منطقه نپال است تا بتواند افتخار ديگري بر افتخارات كشورش اضافه كند.
فاطمه شريعتي راد اولين بانوي كوهنورد گيلاني است كه توانست در سال جاري به اتفاق همسرش به قله لنين به ارتفاع 7134صعود و نشان معادل مدال برنز آسيايي را دريافت كند؛ اين بانوي كوهنورد از سال 89به رشته كوهنوردي علاقه مند شد و طي شش سال با تمرين هاي سخت توانست به قله هايي مانند سبلان ، دنا ، دماوند ، منطقه علم كوه و قله علم كوه ، قله كركس اصفهان دست يافته و 70درصد قلل گيلان را زير پا بگذارند و با فعاليت در كوه هاي شهرستان هاي ديگر ، سنگنوردي و كارهاي فني خود را براي اولين صعود برون مرزي به قله لنين آماده كند.
سعيد خاشاكي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان داشت: در ورزش كوهنوردي آسيايي دو پروژه مدال آور وجود دارد كه يكي از انها پلنگ برفي است و يكي هم جايزه قلل هشت هزار متري كه در منطقه تبت ، چين و نپال قرار دارند و فتح آنها در برنامه هاي آينده و ايده هاي ماست.
وي افزود: در ورزش كوهنوردي مسابقه وجود ندارد و فقط در آسيا با صعود به پنج قله به كوهنوردان معادل مدال پلنگ برفي تعلق مي گيرد و يكي ديگر از جوايز هم صعود به 14 قله هشت هزار متري است كه در چهار كشور پاكستان ، تبت و چين ، نپال و هند قرار دارند كه از ايران تنها يك كوهنورد تبريزي توانسته اين 14قله آسيايي را فتح كند.
خاشاكي تاكيد كرد: ابتدا بايد حمايت مالي وجود داشته باشد و يك كوهنورد از زمان آغاز صعود تا برگشت به شهر خودش نياز به حمايت مالي دارد و بايد در اتمام برنامه هايش مورد حمايت باشد.
لاهيجان در شرق استان گيلان، از جمله شهرستان هاي مطرح در ورزش كوهنوردي است كه 250 كوهنورد در قالب هفت گروه و دو باشگاه كوهنوردي در آن فعاليت مي كنند.
بلندترين قله جهان، اورست با ارتفاع هشت هزار و ۸۴۸ متر در رشته‌كوه هيماليا قرار دارد و در اين رشته كوه ۱۴ قله بالاي هشت هزار متر وجود دارد؛ اين رشته‌كوه، خط جداكننده شبه‌قاره هند از فلات تبت است و نام هيماليا از واژه سانسكريت himālaya گرفته شده كه به معني برفستان است.
6029 / 2007