۲۹ آذر ۱۳۹۷، ۲۲:۰۲
کد خبر: 83141984
T T
۰ نفر

جدال يلدا با فضاي مجازي

۲۹ آذر ۱۳۹۷، ۲۲:۰۲
کد خبر: 83141984
جدال يلدا با فضاي مجازي

كرمان - ايرنا - هفته نامه هفتواد كرمان به مناسبت فرا رسيدن شب يلدا طي يادداشتي به قلم حامد شجاعي باغيني، به پديده فضاي مجازي و تاثير آن بر سنت هاي اصيل ايراني پرداخته است.

زيبايي فصل زمستان با جشن يلدا ماندگار مي شود. يك آئين سنتي و باستاني با قدمتي هفت هزار ساله كه مردم ايران،‌ هر سال با آيين هاي خاص اين شب را سپري مي كنند.
يكي از دلايل برگزاري جشن يلدا، شب زادروز ايزدمهر يا ميترا است، مهر به معناي خورشيد است و تاريخ پرستش آن در ميان ايراني ها و آريايي ها، پيش از دين زرتشت است كه پس از ظهور زرتشت اين پيامبر او را اهورامزدا تعريف كرد.
در آيين شب يلدا يا شب چله اغلب به خانه بزرگترها رفته و در يك محيطي به دوراز هياهو و فارغ از دل مشغولي هاي روزانه دورهم جمع مي شوند و با تناول انواع خوراكي ها نظير هندوانه، انار، شيريني و آجيل، زمزمه اشعار حافظ شب را به سحر مي رسانند.
صفا و مهرباني در خانه هاي پدري قديم سبب مي شد تا بزرگ خانواده كتاب حافظ را به دست بگيرد و بقيه با خواندن فاتحه و فرستادن صلوات، آرزو كرده و بزرگ فاميل برايش كتاب حافظ را باز مي كند و فال او را مي خواند.
خانه پدربزگ ها و مادربزرگ ها نيز بگونه اي بود كه همه دوركرسي جمع مي شدند و شايد مادربزگ از خاطرات عمرش سخن مي گفت و بعد هم سفره شام پراز عشق را پهن مي كرد و تا فرزندانش يك دورهمي به يادماندني داشته باشند.
يلدا يك فرصت ناب براي صله ارحام و نقاشي يك خاطره ماندگار در دلها مي باشد و چه خوب كه در يلدا با دوري از تكنولوژي و فضاي مجازي از دورهمي اين شب لذب ببريم.
متاسفانه با توسعه و تحول ديجيتال و افزايش شبكه هاي اجتماعي شب يلدا رنگ وبوي ديگري گرفته است و ديگراز آن دورهمي گرم و صميمي گذشته و جمع بزرگ فاميل كنار هم خبري نيست و به يك شب معمولي براي برخي از خانواده ها تبديل شده است.
درگذشته ها ي دور پدران و يا بزرگ فاميل از مدت ها قبل بدنبال تدارك لازم براي جشن يلدا يا همان شب چله بود كه امروز، ابزار ديجيتال و نفوذ دشمن، نظير تلگرام، اينستاگرام مجال دورهمي يا رويت خنده هاي عاشقانه مادر و فرزند را به احدي نمي دهد.
گرماي ، كرسي هاي قديم ، صفا و صميميت خانه هاي پدري به دست فضاي مجازي در حال نابودي است و در جشن شب چله از پدر تا فرزند كوچك خانواده همه در فضا هستند.
بازي هاي قديمي يلدا جاي خود را به بازي هاي خشن و پراسترس گوشي هاي موبايل و تبلت داده و متاسفانه چشم هم چشمي هاي فاميلي باعث شده تا گوي قدرت در دستان اين رسانه ديجيتال باشد.
انگار خاطرات شيرين چله نشيني همراه با ريزش برگ هاي پاييزي و محو شدن در زير برف زمستاني از بين مي رود و ديگر هيچ كس صداي خنده هاي مادربزگ را نمي شنود.
لذت چاي داغ قند پهلوي، انار دانه شده و هندوانه شب يلدا زير كرسي با داغ شدن بازي هاي به اصطلاح اكشن در دستان كودكان نيز از بين مي رود وانگار كه آرامش و صفا و مهرباني قديم جايش را به دنياي مجازي داده است و ديگر اين يلدا هيچ لذتي ندارد.
كاش دورهمي يلدا را با سنت حسنه صله ارحام بهتر درك نماييم و گرماي كانون خانواده را هيچ گاه با لذت زودگذر تلگرام، اينستاگرام سرد نكنيم.
يلدا به زمان بين غروب آفتاب از 30 آذر (آخرين روز پاييز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دي (نخستين روز زمستان) گفته مي‌ شود. يلدا برگرفته از واژه سرياني به معناي زايش و تولد است.
ياد خانه مهرباني پدربزرگ بخير
/ 7437/ 5054