۳۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۱
کد خبر: 83142208
T T
۰ نفر
200 ميليارد ريال براي مرمت قنوات خراسان شمالي هزينه شد

بجنورد- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: 200 ميليارد ريال اعتبار براي احيا و مرمت قنات هاي اين استان هزينه شد.

عبدالله يوسفي روز جمعه در گفت و گو با ايرنا تعداد قنات هاي اين استان را 629 رشته دانست و افزود: در مدت دو سال با مشاركت آستان قدس رضوي و اعتبارات سفر رهبري اقدامات خوبي در زمينه احياي مرمت قنات ها انجام شد.
وي با بيان اينكه در سال هاي گذشته سالانه 10 ميليارد ريال براي اين امر در نظر گرفته مي شد گفت: مرمت قنات ها پايداري منابع آبي و ذخيره آب را به دنبال دارد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: بانك جامع اطلاعات قنات هاي استان با هدف افزايش استحصال آب تهيه و تدوين شده است.
يوسفي اظهار داشت: خراسان شمالي داراي 629 رشته قنات با 85 ميليون متر مكعب آبدهي در سال است.
وي افزود: قنات ها براي آبياري 31 هزار و 300 هكتار كشتزار و باغ است كه خشكسالي و كاهش بارندگي‌ها در سنوات اخير بر آبدهي آنها تاثير منفي داشته است.
يوسفي اظهار داشت: با توجه به اهميت حفظ، پايداري، تداوم پتانسيل آبدهي قنوات و كاهش اثرات خشكسالي اين منابع آبي پايدار نيازمند لايروبي، احيا و مرمت و بازسازي مستمر در استان است كه هر سال به نسبت اعتبارات ابلاغي به اين سازمان، اقدامات اجرايي لازم صورت مي‌گيرد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي به اجراي سياست‌ها و برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي در حوزه كشاورزي اشاره كرد و افزود: پارسال 180 ميليارد ريال از اعتبارات ملي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي، سفر رهبر انقلاب به استان و نيز استاني ابلاغ شد.
يوسفي اظهار داشت: تفاهم نامه اي بين اين سازمان و آستان قدس رضوي بسته و 206 رشته قنات با مجموع طول 103 كيلومتر در استان احيا، مرمت و لايروبي شد كه موجب افزايش استحصال آب به ميزان تقريبي 3 ميليون متر مكعب شده است.
وي گفت: امسال نيز احيا، مرمت و لايروبي 147 رشته قنات به منظور اختصاص اعتبار پيشنهاد شده كه تحقق آن باعث افزايش استحصال آب به ميزان 2،2 ميليون متر مكعب خواهد شد.
يوسفي اظهار داشت: با توجه به سابقه تاريخي قنوات و ميزان آبدهي موجود و لزوم حفظ و پايداري قنوات استان، بهره‌برداري از آنها هيچگونه تاثير منفي بر منابع آب زيرزميني ندارد.
به گفته رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي از سال 92 تا پايان سال 95 بيش از 482 رشته قنات در اين استان احيا، لايروبي و مرمت شده است.
خراسان شمالي 629 رشته قنات دارد كه شيروان و اسفراين با 320 رشته، بيشترين قنات هاي استان را دارا هستند.
استان خراسان شمالي در منطقه نيمه خشك واقع شده و ميانگين سالانه بارندگي در اين استان بين 250 تا 260 ميلي متر است كه در سال هاي اخير، به دليل بروز خشكسالي، بارش ها به اين ميانگين نرسيده است.
اين استان، 344 هزار هكتار عرصه كشاورزي دارد كه از اين سطح حدود 40 هزار هكتار باغ و مابقي زراعت است.
3007/ 6042