۳۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۲
کد خبر: 83142209
T T
۰ نفر

كشاورزان شیروانی در كشت پاییزه شتاب كنند

۳۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۲
کد خبر: 83142209
كشاورزان شیروانی در كشت پاییزه شتاب كنند

بجنورد- ایرنا- كارشناسان كشاورزی و هواشناسی خواستار شتاب در كشت پاییزه به علت افت دما در اراضی دیم شهرستان شیروان شدند.

به گزارش ایرنا، هواشناسی خراسان شمالی اعلام كرده است كه دمای هوا در برخی مناطق این استان اواخر امروز جمعه و فردا به هشت درجه سانتیگراد زیر صفر می رسد.
كاهش دما بیشتر در مناطق كوهستانی رخ می دهد كه روستاهای شمال شهرستان شیروان در روزهای گذشته شاهد بارش سنگین برف بوده است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: كشت پاییزه گندم از مهرماه در 21 هزار هكتار اراضی شهرستان شیروان آغاز شده به دلیل شرایط مساعد هوا همچنان ادامه دارد.
محمدنقی كاظمیان افزود: از این میزان سطح 15 هزار هكتار گندم دیم و 6 هزار و 200 هكتار گندم آبی است.
وی با اشاره به اینكه تاكنون بیش از 90 درصد اراضی این شهرستان زیر كشت پاییزه رفته است گفت: بارندگی خوب و به موقع موجب شده تا كشت غلات نسبت به پارسال از گستره خوبی برخوردار باشد.
كاظمیان با بیان اینكه طبق پیش بینی های هواشناسی سرما و یخبندان خواهیم داشت افزود: برای استقرار خوب گندم، تولید مطمئن و مقاوم به سرما از كودهای فسفات و اوره استفاده كنند كه توصیه می شود 80 درصد كود اوره در زمان كشت مصرف شود زیرا كه سرما را متحمل می شود.
رئیس پیش بینی اداره كل هواشناسی خراسان شمالی هم گفت: با توجه به كاهش دما در روزهای آینده كشاورزان باید عملیات شخم قلمی پاییزه در اراضی آیش را انجام دهند.
مهری هاشمی دوین افزود: استفاده از كود سرك پتاس در مزارع به منظور مقابله با سرما امر ضروری است.
كشت پاییزه گندم و جو در سال زراعی جاری برای سطح 32 هزار هكتار از اراضی شهرستان شیروان در دست انجام است.
وی گفت: در 24 ساعت گذشته، روستای كوسه در بخش سرحد شیروان با كمینه دمای منفی 1 درجه سانتیگراد سردترین منطقه خراسان شمالی بود.
هاشمی دوین اظهار داشت: همچنین در این مدت اسماعیل آباد اسفراین با بیشینه دمای 15 درجه سانتیگراد گرمترین منطقه استان بوده است.
هم اكنون 18 درصد سطوح دیم غلات خراسان شمالی، مربوط به شهرستان شیروان است كه كشت پاییزه گندم و جو در سال زراعی جاری برای سطح 32 هزار هكتار از اراضی شهرستان شیروان در دست انجام است.
شهرستان 157 هزار نفری شیروان دومین شهر پر جمعیت خراسان شمالی است كه 105 هزار هكتار عرصه كشاورزی و باغی و 12 هزار بهره بردار كشاورزی دارد.
7186/ 6042