استقبال فارس از جشنواره روستاهاي دوستدار كتاب چشمگير است

شيراز-ايرنا- معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان فارس گفت: استقبال اين استان از حيث مشاركت روستاها در جشنواره روستاهاي دوستدار كتاب كشور چشمگير است به گونه اي كه پس از استان‌هاي بوشهر و تهران، فارس در رتبه سوم قرار گرفته است.

روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس در گزارش روز سه شنبه خود از قول مهدي اميدبخش افزود: جشنواره روستاهاي دوستدار كتاب با هدف ترويج كتاب و كتابخواني برگزار مي شود.
وي بيان كرد: يكي ديگر از اهداف اين جشنواره، حمايت از اقدام ها و طرح هاي انجام شده در اين زمينه در روستاها، پشتيباني از پيشنهادهاي ابتكاري در حوزه كتاب و كتابخواني و معرفي فعاليت هاي فرهنگي ترويجي و مرتبط با كتابخواني است.
اميد بخش اظهار داشت: دهياران، شوراهاي اسلامي روستا و بخشداران اين استان نقش مهمي در معرفي روستاهاي دوستدار كتاب داشته‌اند‌ به گونه اي كه در دوره نخست اين جشنواره در سال 1393از ميان 24 استان 220 روستا شركت كردند، در دوره دوم كه در سال 1394برگزار شد از ميان 27 استان 800 روستا در اين رويداد شركت داشتند و در دوره سوم و در سال 1395از ميان 30 استان 952 روستا در جشنواره روستاهاي دوستدار كتاب شركت كردند.
معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس در مورد حضور نمايندگان فارس در اين رويداد فرهنگي گفت: از دوره دوم اين جشنواره تا كنون، روستاي لايزنگان از توابع شهرستان داراب، روستاي خواجه جمالي از توابع شهرستان ني ريز، روستاي فهليان از توابع شهرستان ممسني، روستاي امامزاده بزم از توابع شهرستان بوانات و روستاي فيشور از توابع بخش اوز شهرستان لارستان برگزيده شدند.
جشـنواره روسـتاهاي دوسـتدار كتاب براي نخسـتين بـار در سال 1393با هدف ترويـج كتابخواني برگـزار شـد. هـدف ايـن جشـنواره حمايـت از اقدام هـاي انجام شـده در روسـتاها و پشـتيباني از پيشـنهادهاي ابتـكاري در حـوزه كتـاب و كتابخوانـي در روسـتاها، و معرفـي فعاليت هـاي فرهنگـي و ترويجـي مرتبـط بـا كتابخوانـي اسـت كـه بـا مشـاركت مـردم و دسـتگاه هاي فعال در روسـتا انجام شـده يـا اجراي آن براي سـال آينـده پيش بيني شـده اسـت.
تلاش بـراي تاميـن بودجه هـاي لازم بـراي گسـترش فعاليت هـاي مربـوط بـه كتـاب و كتابخوانـي در روسـتاها، توجه دادن مردم و نهادهاي روسـتايي بـه اهميت كتـاب، فرهنگي تـر شـدن فضاي روستاها و پُر كردن اوقات فراغت كودكان و نوجوانان روستايي با كتاب از ديگر اهداف جشنواره روستاهاي دوستدار كتاب است.
پنجمين جشنواره روستاها و عشاير دوستدار كتاب در سال 1397از سوي دفتر مطالعات و برنامه ريزي فرهنگي و ستاد شهرها و روستاهاي دوستدار كتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با مشاركت دستگاه ها و نهادهاي مختلف در اسفندماه به ميزباني تهران برگزار مي شود.
دستگاه هايي كه در برگزاري اين جشنواره مشاركت دارند شامل، نهاد كتابخانه هاي كشور، خانه كتاب، انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران، سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو)، سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، ستاد عالي كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد كشور و برخي ديگر از نهادهاي فرهنگي است.
7375 /6118