۶ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۲۹
کد خبر: 83149583
T T
۰ نفر
رسانه هندي: بندر چابهار براي سياست اوراسياي هند حياتي است

دهلي نو - ايرنا - يك رسانه معتبر هندي اعلام كرد كه بندر چابهار ايران براي سياست اوراسياي هند و همچنين پروژه هاي ارتباطي اين كشور در منطقه هند و اقيانوسيه حياتي است.

به گزارش ايرنا، به نقل از روزنامه 'اكونوميك تايمز'، افتتاح اولين دفتر شركت IPGL و همچنين اداره امور اسكله شهيد بهشتي، نتيجه سالها تلاش هند بود. اين اقدام، هند را يك قدم نزديك تر به ايجاد شبكه ارتباطي موثر با افغانستان، آسياي مركزي و قسمت هايي از روسيه مي كند.
ايران براي تحقق پروژه هاي ارتباطي هند با منطقه اوراسيا بسيار حياتي است و اين يكي از دلايل اساسي براي مقاومت هند در مقابل فشار هاي آمريكا عليه ايران محسوب مي شود. دهلي نو توانست از يك سو از تحريم هاي آمريكا براي ادامه واردات نفت از ايران و سرمايه گذاري در چابهار معافيت دريافت كند و از سوي ديگر اين كشور حاضر نبود استراتژي ايران خود را با وجود فشار هاي آمريكا فراموش كند.
اين رسانه هندي افزود: ايران يك ستون اصلي در كريدور بين المللي حمل و نقل شمال و جنوب (INSTC) كه روسيه را به هند در كمترين زمان ممكن متصل مي كند محسوب مي شود. قزاقستان قصد دارد از طريق ايران به ايالت گجرات متصل شود و روسيه نيز مي خواهد از طريق ايران، هندوستان و عمان را به راهروي ارتباطي خود متصل كند. چابهار عنصر اصلي در استراتژي هند و اقيانوسيه دهلي نو است كه شامل اتصال اوراسيا با منطقه اقيانوس هند نيز مي شود. بندر چابهار ايران همچنين عنصر اصلي عضويت هند در شوراي همكاري شانگهاي و يك عامل مهم در پروژه هاي ارتباطي دهلي نو در ميان طرح يك جاده يك كمربند چين است.
هند براي به دست آوردن معافيت از تحريم هاي آمريكا از خود سرسختي نشان داد و حاضر بود حتي بدون موافقت آمريكا، به سرمايه گذاري خود در بندر چابهار ادامه دهد. به گفته مقامات هندي، اكنون معافيت دهلي نو از تحريم هاي آمريكا عليه ايران، سرمايه گذاري را در بندر چابهار با خطر كمتري روبرو مي سازد. براي هند بندر چابهار دروازه دسترسي به منطقه اوراسيا و همچنين عامل بسيار مهم در رشد و توسعه افغانستان است.
مقامات هندي به طور همزمان مذاكرات خود را با آمريكا و همچنين ايران و افغانستان حفظ كرده اند. اين اقدامات به منظور گسترش حضور هند در چابهار انجام شده است. اين بندر در نزديكي بندر گوادر پاكستان قرار گرفته كه با سرمايه گذاري چين ساخته شده است. به همين دليل بندر چابهار بسيار براي هند اهميت دارد.
ويجي گوخال معاون وزير امور خارجه هند پيش از اين اعلام كرده بود كه هند دنبال توسعه بندر چابهار به عنوان دروازه ارتباطات با افغانستان و آسياي مركزي و فراتر از اين مناطق مي باشد.
وي افزود: از زمان افتتاح بندر چابهار در سال گذشته، ما 110 هزار تن گندم مورد نياز و 2 هزار تن غلات از طريق اين بندر به افغانستان صادر كرده ايم. براي استفاده از ظرفيت كامل اين بندر جهت كمك به افغانستان، هند ممكن است پروژه ساخت ريل آهن از چابهار به زاهدان را در آينده اجرايي كند.
دولت هند متعهد به سرمايه گذاري 500 ميليون دلاري براي توسعه چابهار و همچنين سرمايه گذاري 1.5 ميليارد دلاري براي ساخت مجموعه اي از جاده ها و راه آهن شده است. سال گذشته هند دو محموله گندم را از طريق بندر چابهار به افغانستان صادر كرد. اين اقدام با هدف اثبات اعتبار اين مسير و گسترش ورود محموله هاي جهاني پيش از فعال شدن كامل بندر چابهار انجام شد.
دولت نارندرا مودي نخست وزير هند اعتقاد دارد كه بندر چابهار موتور پيشرفت ايران، هند، افغانستان و بسياري از كشور هاي آسياي مركزي خواهد بود. كشور هاي آسياي ميانه - ازبكستان و قزاقستان - همچنين بندر چابهار را به عنوان دروازه اي براي دسترسي به منطقه اقيانوس هند محسوب مي كنند. مقامات هندي معتقدند بندر چابهار كه حدود 1000 كيلومتري بندر كاندلا و 1400 كيلومتري مومباي قرار دارد، دسترسي به مسير دريايي را براي حمل و نقل كالا، تجارت و كسب و كار آسان مي كند.
‌اولين نشست كميته پيگيري موافقتنامه ترانزيتي سه جانبه ايران، هند و افغانستان روز دوشنبه (3 دي) با حضور معاون بندري و اقتصادي و عضو هيأت عامل سازمان بنادر و دريانوردي، هيأت هاي كشورهاي جمهوري اسلامي ايران، جمهوري اسلامي افغانستان و جمهوري هند و جمعي از مديران سازماني و استاني در بندر چابهار برگزار شد.
وزارت امور خارجه هند در بيانيه اي گفت: مذاكراتي مثبت و سازنده بين سه طرف در مورد عملي شدن كامل قرارداد حمل و نقل سه جانبه براي حمل و نقل بين المللي از طريق بندر چابهار برگزار شد. سه كشور در خصوص مسيرهاي تجارت و ترانزيت توافق كردند.
موافقتنامه ترانزيتي سه جانبه بين كشورهاي ايران، هند و چابهار با هدف تسريع، تسهيل و ارتقاي ترانزيت چابهار و اتصال كشور هند و افغانستان به كشورهاي آسياي ميانه از طريق بندر چابهار، توسعه صادرات سه كشور و ايجاد كريدور بين المللي بين كشورهاي مذكور در خرداد ماه سال 1395 به امضاي روساي جمهور ايران و افغانستان و نخست وزير هند رسيد.
آساق**267**1663**