۶ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۲۴
کد خبر: 83149672
T T
۰ نفر
كاروان 400 نفري شتر به بيرون از تالاب هامون رانده شدند

زاهدان - ايرنا - سرپرست اداره حفاظت محيط زيست زابل در شمال سيستان و بلوچستان گفت: محيط بانان اين شهرستان در شبانه روز گذشته در حين گشت زني در بستر تالاب بين المللي هامون يك كاروان 400 نفري شتر را از اين منطقه حفاظت شده بيرون راندند.

مهدي سراواني روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: همه ساله گله هاي بزرگ شتر به طور غيرمجاز وارد مناطق حفاظت شده تالاب بين المللي هامون شده و باعث تخريب گسترده پوشش گياهي، اشغال كردن چشمه ها و مصرف منابع محدود آب، فرسايش و نابودي بافت، خاك و سرانجام ايجاد گرد و خاك مي شوند.
وي ادامه داد: چراي بي رويه احشام در داخل تالاب بين المللي هامون موجب نابودي پوشش گياهي مناسب آن و تشديد پديده گرد و غبار در منطقه سيستان مي شود.
سرپرست اداره حفاظت محيط زيست زابل گفت: در اين راستا يگان حفاظت محيط زيست با تمام قوا و به طور شبانه روزي در محدوده تالاب بين المللي هامون براي جلوگيري از نابودي پوشش گياهي اين تالاب با چراي بي رويه ي دامها در حال گشت زني و مراقبت است.
به گزارش ايرنا تالاب بين المللي هامون در زمان پرآبي يكي از تالاب هاي مهم دنيا و بزرگترين درياچه آب شيرين در سراسر فلات ايران محسوب مي شود كه با مساحتي حدود 5700 كيلومتر مربع و دامنه عمق يك تا پنج متر در ناحيه كويري و بياباني شرق كشور، در منطقه سيستان واقع شده است.
اين تالاب از سه بخش به نام هاي هامون پوزك در شمال شرقي، هامون صابُري در شمال و هامون هيرمند در غرب و جنوب غربي سيستان شكل گرفته است.
بخش وسيعي از هامون پوزك و قسمت عمده هامون صابُري در خاك افغانستان و بقيه هامون ها در خاك ايران قرار دارد.
سطح هر يك از هامون ها بسته به ميزان آب ورودي، فصول پر بارش، خشكسالي ها و ترسالي ها تفاوت داشته و تابعي از آب جريان يافته در رودخانه هيرمند، خروجي پشت سدها و رودخانه هاي فصلي ديگر است كه در زمان پرآبي هر سه هامون به هم متصل شده و تالاب بزرگ بين المللي را تشكيل مي دهند.
قطع كامل آب رودخانه هيرمند سبب خشكيدن تالاب بين المللي هامون شده و در 18 سال گذشته بستر خشكيده اين تالاب به محل تاخت و تاز برخي خودروها، چراي دام ها و برداشت شن از آن به دور از چشم ماموران و در نهايت به كانون ريزگردها تبديل شده است.
7316**3213