به گزارش گروه اطلاع رسانی، استارت آپها نقش بیبدیلی در رشد و توسعه جوامع در دنیای كنونی ایفا میكنند. خلق اندیشه، كارآفرینی، رشد صنعت گردشگری، كسب وكارهای متنوع جدید، فناوری های نوآورانه و ظهور اقتصاد جدید مبتنی بر آن، نقطه عطفی در عرصه اقتصاد به شمار می رود كه پنجره جدیدی برای كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه باز كرده است تا اینگونه بتوانند بهره مندی بیشتری از توسعه در حوزه اقتصاد دانش بنیان بدست بیاورد.
با نگاهی به روند رو به رشد سرمایه گذاری جهانی روی استارتاپها در 2 دهه اخیر می توان گفت یكی از مهم ترین اركان و موثر بر زیست بوم این مقوله، سرمایه و وجود موسسات و نهادهای سرمایه گذاری است كه نقش روانی و عملیاتی مهمی در شكل گیری، رشد و موفقیت كسب و كارهای نوپا دارند.
از این رو، دولت باید با فراهم آوردن راهبردهای صحیح و مناسب برای گذار سریع در همه زمینه ها، تسهیلات لازم را برای ارتقای شركت های دانش بنیان و استارت آپ ها ایجاد كند تا به رشدی چشمگیر در مدت زمانی كوتاه برسد.
در همین راستا پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا در ارتباط با رشد استارت آپ ها و تاثیر آن بر حوزه های كسب و كار، سرمایه گذاری و گردشگری به گفت وگو با «مرتضی یادگاری» استاد دانشگاه تهران، كارشناس حوزه It و استارت آپ پرداخت و این مهم را از زوایای مختلف بررسی كرد.
** استفاده از توان استارت آپ ها در جهت بهبود فضای كسب وكار، افزایش سرمایه گذاری و توسعه فعالیت های مكمل
مطلوبیت فضای كسب و كار از جمله شاخص های تعیین كننده وضعیت اقتصادی هر كشوری به شمار می رود كه هر چه این فضا شفافتر و رقابتیتری باشد، سریع تر به طرف رونق اقتصادی پیش خواهد رفت. بر پایه گزارش رسمی بانك جهانی در 2018 میلادی، ایران در رتبه 124 از میان 190 كشور قرار گرفته است كه این رتبه در منطقه خاورمیانه نسبت به دیگر كشورهای عربی وضعیت مطلوبی نیست. اینك ایران برای دستیابی به رفاه، كارآفرینی، نوآوری و اشتغال باید مقررات مربوط به كسب و كارها را اصلاح كند. در همین راستا توجه به استارت آپ ها كه نماد موفقی از كسب و كارهای نوین هستند گام بزرگی در راستای شكوفایی اقتصادی به شمار می رود كه با مدیریت صحیح به خودكفایی هایی منتج می شود.
بر پایه اطلاعات منتشره رسمی از طرف وزارت ارتباطات، هر استارت آپ به طور میانگین توانسته است هفت تن نیروی متخصص را مشغول به كار كند. این در حالی است كه در سال های اخیر تعداد زیادی استارت آپ تخصصی فعالیت خود را آغاز كرده اند و در صورت ادامه فعالیت می توانند همچنان نقش بسزایی در افزایش اشتغال ایفا كنند. عدم قطعیت در شكل گیری استارت آپ ها به مانند شمشیر دولبه ای است كه می تواند تهدید باشد اما هنر صاحبان آن می تواند این تهدید را به یك فرصت بزرگ تبدیل كند. گواه این ادعا استارت آپ هایی چون گوگل، مایكروسافت و اپل هستند كه این دغدغه را به مزیتی بزرگ تبدیل كرده اند.
** اقدام های ضروری برای بهبود اكوسیستم استارت آپی در ایران
ترغیب شركت ها و سازمان ها برای اضافه شدن به جمع شتاب دهنده ها، تعدیل برخی قوانین دست و پاگیر در حوزه راه اندازی استارت آپ ها، كاهش زمان و هزینه های مرتبط با راه اندازی و ادامه فعالیت استارت آپ ها، تدوین نقشه راه جامع و متناسب به وسیله دولت در ارتباط با سرمایه گذاری، تنظیم یك برنامه كوتاه مدت و میان مدت روشن با تكیه بر افزایش اشتغال، ایجاد امكان دسترسی كامل به وضعیت بازارهای مالی، پولی و سرمایه، ایجاد واحدهای حمایتی در دانشگاه ها و بسته های حمایتی برای دانشجویان كارآفرین، راه اندازی سازوكار بهره برداری از ایده های جوانان خلاق از جمله دانش آموزان، حمایت بدون قید وشرط از استارت آپ ها و بنگاه های كسب و كار و هدایت نظام مند بخش خصوصی به طرف حمایت از استارت آپ ها از جمله اقدام های ضروری برای بهبود اكوسیستم استارت آپی در ایران به شمار می روند.
در بحث راه اندازی استارت آپ از نظر اقتصادی بهترین گزینه، حضور یك سرمایهگذار بزرگ است كه در این صورت خیال كارآفرین از تأمین منابع مالی آسوده خواهد بود اما تجربه نشان داده است كه بیشتر استارت آپ هایی كه با سرمایه گذاری شخصی شروع به كار كرده اند، زودتر به موفقیت میرسند. تا وقتی كه هنوز ایده اصلی خام است و وضعیت كسب و كار به سطح مناسبی نرسیده باشد، سرمایه گذار انگیزه بالایی در سرمایه گذاری ندارد و به همین دلیل به انتظار پیداشدن سرمایه گذار نباید دست روی دست گذاشت زیرا به احتمال زیاد به از دست دادن زمان منجر خواهد شد. طبق آنچه گفته شد و برخلاف تصور غالب، می توان بزرگترین عامل موفقیت استارت آپ ها را خلاقیت درونی و نوآوری دانست.
** نقش استارت آپ ها بر رشد و ارتقای صنعت گردشگری
بر پایه گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه های طبیعی را در جهان دارد و مهم تر اینكه یكی از امنترین كشورهای منطقه و جهان از لحاظ امنیت برای گردشگران خارجی محسوب می شود. متاسفانه بر پایه آمارهای رسمی، سهم ایران از درآمدهای جهانی صنعت گردشگری كمتر از یك درصد است. در اینجا باید بحث اهمیت حضور استارت آپ ها در حوزه گردشگری به طور جدی مطرح می شود زیرا همانطور كه فعالیت استارت آپ ها نقش بزرگی در رونق اقتصادی دارد، طبق آمار به ازای ورود هر گردشگر، 9 فرصت شغلی ایجاد می شود و این امر به طور مستقیم بر اقتصاد تاثیر بسزایی می گذارد. این همكاری مشترك صاحبان كسب و كار و ایده پردازان حوزه گردشگری می تواند تحول بزرگی در صنعت گردشگری كشور و رونق اقتصادی ایجاد كند. حوزه های كارآفرینی در گردشگری و فرصت های مناسب استارت آپی در ایران شامل هتلداری(رزرو اقامتگاه)، خدمات مسافرتی، بازاریابی های مربوط به صنعت گردشگری (فروش اینترنتی)، اطلاع رسانی ها و تبلیغات مختلف در حوزه بازاریابی است. علاوه بر این موارد گردشگری سلامت و گردشگری زیارت(مذهبی) در ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند دلیل بزرگی برای آغاز فعالیت استارت آپی در این حوزه باشد.
** اشتغالزایی در جهت توسعه كشور با استفاده از ظرفیت استارت آپ ها
ظرفیت اشتغال شركتهای دانش بنیان نسبت به تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه ها بسیار پایین است. بنابراین در راستای ایجاد توسعه در كشور باید به طرف اشتغالزایی پیش رفت. یكی از عوامل بهبود وضعیت اشتغال در شرایط كنونی، استفاده از ظرفیت همین شركت های دانش بنیان، كارآفرین و در صدر آنها اهمیت دادن به راه اندازی و توسعه استارت آپ ها است. نگاه ویژه به استارت آپ ها با توجه به پویایی، انعطاف پذیری بالا و تطبیق با شرایط محیطی، تحولی عظیم در اشتغالزایی ایجاد خواهد كرد. علاوه بر این، این كسب و كارها ظرفیت مناسبی برای روبرو شدن با شرایط تحریم را نیز دارا هستند. عدم تمركز فعالیتهای تولیدی در شركت های منتخب وابسته به دولت، مانع از تحریم آسان محصولات و مواد اولیه شركتها نیز میشود.
یكی از اساسیترین زیرساختهای اقتصاد دانش بنیان و كارآفرین، سرمایه انسانی خلاق، نوآور و دانشی است كه به عنوان بزرگترین و باارزشترین سرمایه كشور، باید مورد توجه قرار گیرد و بدین ترتیب با توانمند كردن، تشویق و زمینه سازی فعالیت آنان در قالب شركتهای دانشبنیان، كشور توان رویارویی با هر گونه تهدید و تحریم اقتصادی را خواهد داشت.
** اساسی ترین چالش ها و مشكلات استارت آپ ها
فضای استارت آپی، فضایی در حال رشد است و طبیعی به نظر می رسد كه این فضا با مشكلات و چالش هایی روبرو باشد اما نكته حایز اهمیت تلاش در حل این مشكلات در سریع ترین زمان ممكن است. بزرگترین چالشی كه استارت آپ های ایرانی با آن مواجه هستند، تامین مالی و سرمایه گذاری است. همچنین عدم شناخت و آگاهی سرمایه گذاران بخش خصوصی نسبت به فضای كسب و كارهای اینترنتی باعث عدم اطمینان و اعتماد سرمایه گذاران در این زمینه می شود. مشكل بعدی نبود وجود نهادهای پشتیبان و كمبود شركت هایی است كه خدمات كسب و كاری و تجاری به استارت آپ ها ارایه می كنند. نداشتن تمایل استارت آپ های موفق و شركت های بزرگتر برای همكاری و مشاركت با استارت آپ های جدید و كوچك تر كه با برقراری ارتباطات بیشتر می توانند به رونق گرفتن فضای كسب و كار كمك كنند و نداشتن دسترسی به زیرساخت های فنی مناسب، هزینه دسترسی به زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات، بی توجهی به فرهنگ كارآفرینی، نداشتن ریسك پذیری و سیاست گذاری های دولت از دیگر چالش های موجود بر سر راه استارت آپ ها به شمار می روند.
پژوهشم**9117**2002**9131
تهران- ایرنا- سرمایه انسانی خلاق و نوآور از اساسیترین زیرساختهای اقتصاد دانش بنیان و كارآفرین است كه به عنوان بزرگترین و باارزشترین دارایی كشور، باید مورد توجه قرار گیرد. در این میان توجه به استارت آپ های نوپا و بهره گیری از تجارت دیگر جوامع در چارچوب منافع ملی می تواند موجبات رشد و تعالی اقتصاد در بهره گیری از این قابلیت ها را فراهم آورد.