۱۰ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۴۵
کد خبر: 83153745
T T
۰ نفر

«ارس»، پلنگ باغ وحش مشهد از مرگ نجات یافت

۱۰ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۴۵
کد خبر: 83153745
«ارس»، پلنگ باغ وحش مشهد از مرگ نجات یافت

مشهد - ایرنا - مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: مراقبتهای تخصصی پزشكی و كنترل دائم، پلنگ شش ساله باغ وحش مشهد موسوم به «ارس» را از مرگ حتمی نجات داد.

تورج همتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به انتشار اخیر فیلمی از زمان تشنج این پلنگ در قفس اشاره و بیان كرد: درست است كه این فیلم نشان دهنده تشنج ارس می باشد و البته لحظات ناراحت كننده ای را نشان می دهد اما اقدامات پزشكی كه از مرداد ماه ارس را زیر پوشش قرار داده تعداد و شدت تشنجهای این گونه ارزشمند را بسیار كم كرده است.
وی افزود: از ابتدا ارس هر دو تا سه روز یكبار دچار تشنج و حمله می شد كه با تجویز دوز دارویی مشخص و كنترل 24 ساعته این حملات به هر دو هفته یكبار كاهش یافته است. تیم مجرب دامپزشكی متشكل از متخصصان دانشكده دامپزشكی دانشگاه فردوسی، اداره كل دامپزشكی و اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی وضعیت سلامتی ارس را به تثبیت رسانده اند.
مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: گرچه به تداوم آزمایشها و تجویز دارو برای این پلنگ نیاز است اما باید توجه داشت كه استقرار دستگاههای درمانی و كنترل آنلاین در محل قفس او نشانگر اهمیت و خدمات دهی كامل به این حیوان بیمار می باشد.
وی گفت: علت صدمات مغزی احتمالی و تشنجهای ارس در گذشته نامعلوم است اما هم اینك عملكرد موثر تیم پزشكی در سلامت پلنگ شش ساله باغ وحش مشهد مورد اذعان همه فعالان و متخصصان حوزه محیط زیست می باشد.
15 مرداد ماه امسال در پی تشكیل تیم تخصصی حیات وحش در خراسان رضوی برای نخستین بار با حضور مشترك اساتید دانشكده دامپزشكی دانشگاه فردوسی مشهد و اداره كل محیط زیست خراسان رضوی وضعیت 'ارس' مورد بررسی قرار گرفت و با بیهوشی و گرفتن نمونه ها گام نخست تشخیص بیماری این گونه ارزشمند برداشته شد. انجام ام.آر.آی 'ارس' با دستگاه ام .آر.آی انسانی در شهریور ماه امسال انجام شد.
ابهام در پرونده پزشكی این پلنگ جوان در باغ وحش مشهد، شرایط، محیط نگهداری و فضای زندگی گونه های جانوری در این مجموعه، مشكلات و ضعفهای تغذیه و بهداشت محیط زیست جانواران در كنار غیراستاندارد بودن فضا و ضعف جدی مدیریت و كنترل سلامت گونه های مختلف بخشی از مشكلات مورد تاكید اساتید صاحبنظر و متخصصان حیات وحش است.
7496/1858
۰ نفر