۱۰ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۱۴
کد خبر: 83154115
T T
۰ نفر
گام بلند استاندار بومي در گسترش صنعت گردشگري مازندران

ساري - ايرنا - استاندار جديد و بومي استان مازندران مشكل چهل ساله استفاده از فضاي گردشگري كاخ تاريخي صفي آباد بهشهر را در ديدار با وزير اطلاعات پيگير و در حال برطرف كردن آن است.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي استانداري مازندران، احمد حسين زادگان در ديدار با حجت الاسلام سيد محمود علوي وزير اطلاعات در خصوص تمهيد زمينه هاي لازم براي استفاده عموم مردم از فضاي گردشگري كاخ تاريخي صفي آباد بهشهر گفت وگو كرد. ‎
استاندار مازندران بر ضرورت تقويت اميد و نشاط اجتماعي در جامعه تاكيد كرد و گفت: با همكاري هاي بين بخشي و بهره گيري از ظرفيت ها و مزيت هاي مختلف استان مي توان زمينه ارتقاي نشاط و اميد اجتماعي را در جامعه فراهم كرد.
حسين زادگان تاكيد كرد: در راستاي توسعه همه جانبه استان و تمهيد فضاهاي لازم براي افزايش اميد در جامعه همه تلاش و ظرفيت هاي موجود را بكار خواهيم گرفت و كاخ تاريخي صفي آباد بهشهر يكي از فرصت هاي كم بديل گردشگري براي تحقق اين مهم است.
بنابر اين گزارش، وزير اطلاعات در اين ديدار بر مساعدت در اين راستا تاكيد كرد و اظهار داشت: هفته آينده با اعزام نمايندگان ويژه وزارت اطلاعات، راهكارهاي عملي جهت استفاده عموم از فضاي گردشگري كاخ تاريخي صفي آباد بهشهر مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
كاخ صفي‌آباد، يادگار شاه‌عباس در شهرستان بهشهر در استان مازندران است كه در سال 1010 هجري قمري بنا شده چشم‌انداز زيبايي دارد و به‌عنوان يكي از زيباترين جاذبه‌هاي طبيعي بهشهر شناخته مي‌شود.
دليل نام‌گذاري اين كاخ به صفي‌آباد، علاقه شاه‌عباس به فرزندش بود. كاخ صفي‌آباد در زمان شاه صفي نوه شاه‌عباس توسعه پيدا كرد و يكي از بناهاي مورد علاقه شاه‌عباس بود.
اين كاخ زيبا در ميان باغي به‌صورت مربع داراي ابعاد 25 در 25 قرار دارد و شامل دو طبقه مي‌شود. ورودي كاخ در جبهه شمالي قرار دارد و براي ورود به كاخ بايد از 5 پله بالا برويد. طبقه اول اتاق‌هاي متعددي دارد كه دسترسي به آن‌ها از طريق راهرو و هشتي امكان‌پذير است. طبقه دوم هم شبيه به طبقه اول اتاق‌هاي زيادي دارد و بر اساس برخي روايات نقاشي‌هاي ديواري زيبايي در اين كاخ وجود داشته است كه به مرور زمان از بين رفته‌اند.
كاخ صفي‌آباد در حمله افغان‌ها آسيب شديدي ديد، ولي در دوره افشاريه به دست نادرشاه افشار تعمير و بازسازي شد. فاصله ميان كاخ صفي‌آباد تا باغ بهشهر، تونل زيرزميني حفر شده است كه در گذشته در شرايط ضروري از اين تونل براي رفت و آمد استفاده مي‌شده است. فاصله كاخ صفي‌آباد تا دريا چيزي حدود 16 كيلومتر است و از اين تونل زيرزميني براي جلوگيري از حمله دشمنان از راه درياي خزر هم استفاده مي‌شده است.
چشمه پلنگ خيل چشمه‌اي در نزديكي كاخ صفي‌آباد است كه در عصر صفوي، از آن با عنوان چشمه‌اي پر آب ياد شده كه در آباداني منطقه نقش بسزايي داشته است. آب اين چشمه با استفاده از تنبوشه يا همان لوله‌هاي سفالي به داخل كاخ هدايت شده بود و در طول تابستان فضاي داخل كاخ را به خوبي خنك مي‌كرد.
كاخ صفي‌آباد در ارتفاع 650 متري از دريا است و به‌راحتي مي‌توان بندر تركمن و بندر گز را از اين چشم‌انداز نگاه كرد. اين كاخ ، 70 سال پيش دچار آتش‌سوزي شد و در اين آتش‌سوزي بخش عمده‌اي از آثار داخل كاخ از بين رفته و بسياري از آثار هم در طول زمان به غارت رفته است.
رضاشاه در سال 1315 دستور تعمير و بازسازي كاخ صفي‌آباد را صادر كرد. اين مجموعه كه شامل كاخ و باغ بزرگي است، پس از انقلاب اسلامي ايران در اختيار وزارت اطلاعات قرار گرفت و تا سال 84 تصميمي براي آزادسازي حريم اين باغ گرفته نشده بود. در اين سال‌ها رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دستور آزادسازي مجموعه صفي‌آباد را صادر كرد و اين محوطه در طي سال‌هاي بعد بازسازي و ترميم شد.
اين ساختمان قبل از انقلاب در اختيار مستشاران آمريكايي بود و بعد از انقلاب اسلامي فقط چند روزي براي آگاهي دادن به مردم در مورد كارهاي آمريكاييان درب آن را باز كردند و مجددا تا به امروز به دليل اينكه ساختمان در اختيار يك نهاد نظامي است، از بازديد عموم جلوگيري مي‌شود. به همين دليل تاكنون عكس يا اطلاعات جامعي‌ از اين شاهكار عصر صفوي در دست نيست.
6990/1899
۰ نفر