۱۰ دی ۱۳۹۷، ۱۸:۵۰
کد خبر: 83154210
T T
۰ نفر
نقاشی های گل و مرغ در دستان جلال شباهنگی به پرواز درآمدند

تهران-ایرنا- آیدین آغداشلو منتقد و نقاش در تشریح ویژگیهای نقاشی های جلال شباهنگی گفت: نقاشی های گل و مرغ پانصد سال منتظر ماندند تا در دوره ای كه رو به فراموشی بودند در دستان شباهنگی به پرواز درآیند.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار ایرنا، آیدین آغداشلو منتقد و نقاش پیشكسوت در مراسم نكوداشت جلال شباهنگی گفت: شباهنگی بخشی از بدنه هنر و فرهنگ معاصر ایران است و بدون اینكه فریاد بزند با زمزمه هایش برای هنر ایران حرف های شنیدنی گفته است. ما به نوعی جان مشترك داریم و هر دو فریادزن نیستیم. زمزمه های وی در تاریخ ماندگار خواهد شد و در زمانه اش جاری می شود.
وی افزود: شباهنگی بدون هیچ ادعا و تكبری در فرهنگ ایران نقش كارآمدی داشته است و آثار هنری وی بسیار تمیز، نفیس و دقیق خلق شده است. من شیفته منظره های شباهنگی هستم كه گاها تك درخت هایی چنان با مهارت نقش می شوند كه احساس دلبستگی به او و كارهایش را برای من آشنا می كند.
وی گفت: حرف های ضد و نقیضی درباره آثار شباهنگی شنیده نمی شود و با توجه به آثاری كه با حوصله و با عشق شكل گرفته شده است همه مخاطبان این آثار را دوست دارند.
آغداشلو گفت: امروز همه ما اینجا هستیم كه در یك خاطره جمعی كنار یكدیگر باشیم و حافظه جمعی ما یادآوری كند كه در كنار ما چه كسانی زندگی كردند.
وی با اشاره به نقش شباهنگی در هنر گفت: شباهنگی در حد اعلا ثمر بخشی داشته است و از نسل هایی كه مشتاقانه به وی رجوع كردند مراقبت كرده و در بالا و پایین روزگار فروتنانه و صادقانه آموزش را انجام داده است.
وی ادامه داد: شباهنگی یك معنا را كشف كرد و شكل داد و با آباد كردن خود سبب شد اطراف این هنرمند نیزآباد شود، همچون شخصی كه در بیابان درختی می كارد تا از تندباد در امان باشد و پس از چندی جنگلی شكل می گیرد. شاگردان شباهنگی همانند آن جنگل هستند.

**شباهنگی در آموزش خساست نداشت
ابراهیم حقیقی، گرافیست در ادامه مراسم گفت: بزرگترین ویژگی شباهنگی نداشتن خساست در آموزش است و چیزی نبود كه ایشان بداند و نگوید و فضایی در كلاس های وی وجود داشت كه هیچ دانشجویی لحظه ای از حضور در كلاس های ایشان را از دست نمی داد.
وی با تشریح ویژگیهای آثار وی گفت: تمامی آثار شباهنگی در راستای مفاهیم انسانی شكل می گیرد و چنان از تخیل برخواسته است كه حتی كویرهایی كه دارای رخوت هستند با صافی خیال وی تلطیف می شوند و اگر به سمت گل و مرغ می رود روایت عاشقانه گل و مرغ در عنر كوتاه آنها است.
وی با تاكید بر لطافت روح هنر این هنرمند گفت: نقاشی های كویر وی با بهره از رنگ های آرام خشونتی كه در ذات دارد را خنثی می كند و در جایی كه به سوی حجم می رود بلور را جایگزین فولاد می كند.

**نكوداشت پیشكسوتان وظیفه ذاتی فرهنگستان هنر است
علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر نیز در این مراسم گفت: تجلیل و نكوداشت پیشكسوتان یكی از وظایف اساسنامه ای فرهنگستان هنر است و از همین رو سلسله برنامه هایی تدوین شده است كه از هنرمندان شاخص تجلیل شود و همچنین مروری بر آثار ایشان داشته باشیم.
وی افزود: پس از تشكیل مجمع و گروههای تخصصی امكان برگزاری چنین برنامه هایی فراهم شد تا ارتباط اعضا و هنرمندان بستر چنین فعالیت هایی را فراهم كند.
سرپرست فرهنگستان هنر افزود: جلال شباهنگ یكی از هنرمندان پیشرو در هنر ایران است و علاوه بر خلق آثار فاخر در كسوت استادی شاگردان فراوانی را تربیت كرده است كه ادامه دهنده میراث هنری وی هستند.
اسماعیلی افزود: جلال شباهنگی از نقاشان و پژوهشگران تاثیر گذار در هنر ایران است كه در حوزه پژوهش و آموزش هنر كتاب های زیادی منتشر كرده است.
جلال شباهنگی (متولد ۱۳۱۹ تهران) گرافیست، نقاش، مجسمه‌ساز و همچنین استاد دانشكده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان هنر ایران است.
شباهنگی فارغ ‌التحصیل دانشگاه ایالتی سن‌خوزه در ایالت كالیفرنیا آمریكا است و در حوزه آموزش نقش مهمی در هنر معاصر ایران ایفا كرده و چند كتاب‌ هم ترجمه و تالیف كرده است كه می توان به كتاب موفق «خلاقیت در رنگ» اشاره كرد.
مراسم نكوداشت این هنرمند عصر دوشنبه با حضور مصطفی گودرزی، عضو پیوسته و رییس گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر؛ مهدی حسینی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر؛ آیدین آغداشلو، هنرمند نقاش، گرافیست و نویسنده؛ ابراهیم حقیقی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیك ایران؛ سید محمد فدوی، عضو هیئت علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و مسعود ناصری، دبیر هنری نمایشگاه مروری بر آثار استاد جلال شباهنگی و جمعی از هنرمندان در محل فرهنگستان هنر برگزار شد.
در پایان مراسم از كتابی شامل نقاشی های كویر، گل و مرغ و تصاویر حجم های شباهنگی به همراه یادداشت هایی كه بر روی آثار وی نوشته شده است رونمایی شد.
فراهنگ**9031** 1418
۰ نفر