۱۱ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۴۲
کد خبر: 83155398
T T
۰ نفر
افزایش تحركات مشكوك ارتش آمریكا در عراق

بغداد – ایرنا – گزارش منابع مطلع و رسانه های عراق حاكیست كه ارتش امریكا نقل و انتقالات خود را در عراق همزمان با سرگرم بودن افكار عمومی به جشن های سال نوی میلادی، به طور محسوسی افزایش داده و گفته می شود كه این تحركات حتی شامل نیروهای آمریكایی موجود در خاك كویت نیز شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رسانه های عراق همزمان با جشن های سال نو میلادی روز سه شنبه نوشتند كه آمریكایی ها تعدادی از نیروها، تسلیحات و ماشین آلات نظامی خود را از خاك كویت خارج كرده و روانه پایگاه «عین الاسد» در استان الانبار در غرب عراق كرده اند.
براساس گزارش های تایید نشده، دولت كویت نسبت به هرگونه تعرض به كشورهای همجوار از جمله جمهوری اسلامی ایران از طریق اراضی اش به واشنگتن هشدار داده، امری كه آمریكا را بر آن واداشته است تا در انتقال بخشی از نیروهایش از خاك كویت به پایگاه عین الاسد در الانبار تعجیل كند.
نیروها، ماشین آلات و تسلیحات آمریكایی انتقال یافته از كویت به عراق - كه منابعی از الحشد الشعبی در رسانه ها پرده از آن برداشته اند - تاكنون شامل 100 خودرو نوع «هامر» و 50 خودروی نفربر با پشتیبانی بالگردهای «آپاچی» و جنگنده های آمریكایی بوده است.
عین الاسد همان پایگاه نظامی است كه در «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریكا در آستانه سال جدید میلادی از آن با هدف سركشی به نیروهای كشورش، بازدید دزدانه به عمل آورد و این بازدید، جنجال در عراق به پا كرد.
هنوز اعتراض ها در داخل عراق به این سفر غیرمنتظره ترامپ ادامه دارد تا جایی كه نمایندگان پارلمان عراق خواهان پایان سریع حضور نظامیان آمریكایی در خاك كشورشان شده اند.
پایگاه نظامی عین الاسد با 60 كیلومتر مربع مساحت دومین پایگاه هوایی عراق به شمار می رود كه در 108 كیلومتری غرب «الرمادی» مركز استان الانبار در نزدیكی شهر «البغدادی» واقع شده است.
عضو شورای استان الانبار امروز سه شنبه، سخنان نخست وزیر عراق را در خصوص اطلاع بغداد از نقل و انتقالات نظامیان آمریكا و عدم وجود پایگاه انحصاری آمریكایی در خاك عراق رد كرده و مدعی شده است كه همه پایگاه ها و پادگان های آمریكایی موجود در استان الانبار فاقد هرگونه نیروی عراقی هستند.
«عید عماش» در اظهاراتی كه در رسانه های عراق منتشر شده افزوده است كه نیروهای آمریكایی در حال حاضر دو پایگاه در شمال و جنوب شرق رودخانه فرات در شهرستان مرزی «قائم»، دو پایگاه در «الرطبه» و یكی در شهرستان «البغدادی» و چند پادگان در صحرای الانبار دارند كه هیچ نیروی عراقی امكان ورود به این پایگاه ها و پادگان ها را ندارد و این پایگاه ها فقط در انحصار نیروهای آمریكایی است.
وی تاكید كرده است كه بر خلاف آنچه «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق گفته، نیروهای آمریكایی موجود در این پایگاه ها و پادگان ها همگی از نیروی رزمی هستند و هیچ نیروهای عراقی در این مواضع وجود ندارد.
وی خاطرنشان ساخته است كه نیروهای آمریكایی تحت هیچ شرایطی اجازه ورود یا حضور به نیروهای عراقی در این مواضع را نمی دهند.
عماش گزارش های منتشر شده در خصوص نقل و انتقالات گسترده در صفوف ارتش آمریكا در استان الانبار را تایید كرده و افزوده است كه همه این نقل و انتقالات گسترده بدون اطلاع دولت عراق صورت می گیرد.
تعدادی از كارشناس سیاسی و امنیتی و نمایندگان پارلمان عراق در واكنش به خبرهای منتشر شده در این خصوص، خواستار بیان موضع روشن دولت عراق نسبت به این تحركات مشكوك آمریكایی ها در اراضی عراق شدند.
«محمد صادق الهاشمی» از كارشناسان سیاسی عراقی در یادداشتی از سكوت «حیدر العبادی» نخست وزیر سابق و «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر فعلی نسبت به این تحركات آمریكایی ها در اراضی عراق انتقاد كرده و گفته است كه سكوت درباره این تحركات به مثابه خیانت ملی است.
وی ادامه داده است كه وجود نظامیان آمریكایی خطری برای امنیت عراق است و به نظر می رسد كه عبدالمهدی و پیش از آن العبادی از این تحركات اطلاع داشته اما نسبت به آن سكوت كرده اند.
الهاشمی اهداف پشت پرده انتقال نیروهای آمریكا از سوریه به داخل عراق و استقرار این نیروها در اربیل و الانبار را در ارتباط با تهدید كشورهای همسایه دانسته است.
از طرفی نماینده پارلمان از فراكسیون «صادقون» وابسته به گروه «عصائب اهل الحق» گفته است كه عقب نشینی نیروهای آمریكایی از خاك سوریه در بطن خود در برگیرنده اهداف و انگیزه های پلیدی است.
«احمد الكنانی» به خبرگزاری «المعلومه» عراق گفته است كه سیاست احمقانه دولت
امریكا و اغراض پلید آن باعث شده است كه با چشم دشمن به این نیروها در عراق نگریسته شود.
وی خاطرنشان ساخته است كه فراكسیون صادقون در پارلمان عراق نسبت به عقب نشینی نظامیان آمریكا از خاك سوریه به دیده شك و تردید نگاه می كند.
وی تهدید كرده است: در صورتی كه آمریكا بخواهد نیروهای خارج شده از سوریه را در خاك عراق مستقر كند، پاسخ مردم عراق و گروه های مقاومت به واشنگتن دردآور خواهد بود.
همزمان برخی رسانه های غربی گزارش داده اند كه عقب نشینی نیروهای امریكایی كه قرار بود طی یك مدت 30 روزه صورت گیرد، بعد از سفر ترامپ به عراق، با كندی محسوسی مواجه شده است.
روزنامه «نیویورك تایمز» در گزارشی كه امروز سه شنبه در رسانه های عراق نیز منعكس شده نوشته است كه ترامپ به جای 30 روز یك مهلت 4 ماهه برای خروج نیروهای كشورش از سوریه مشخص كرده است.
به رغم نگرانی های رو به تزاید در عراق نسبت سیاست های پشت پرده خروج نظامیان آمریكا از سوریه و استقرار در خاك عراق، سخنگوی فرماندهی نیروهای مشترك عراق امروز سه شنبه گفته است كه نیروهای آمریكایی خارج شده از خاك سوریه در اراضی عراق باقی نمی مانند.
سرتیپ «یحیی رسول» به خبرگزاری «الفرات نیوز» گفته است كه نیروهای خارج شده از سوریه به اربیل انتقال یافته و هیچ یك از این نیروها، در اراضی تابع دولت مركزی عراق مستقر نشده اند.
وی ادامه داده است كه عقب نشینی نیروهای آمریكایی به اربیل با هدف بازگشت آنها به آمریكا یا اماكن دیگر صورت می گیرد اما هنوز مقصد نهایی این نیروها مشخص نشده است.
وی تمامی گزارش های موجود در خصوص استقرار نیروهای عقب نشینی شده آمریكا از سوریه، در خاك عراق را رد كرد و اطمینان داده است كه این نیروها فقط از اربیل به عنوان معبر عبور بهره می برند و هیچ از آنها در خاك عراق مستقر نمی شوند.
یحیی رسول افزوده است كه عراق نیازی به نیروهای اضافی بیگانه ندارد و مستشاران نظامی فعلی آمریكا در خاك عراق كفایت می كنند و نیازی به نیروهای اضافه خارجی وجود ندارد.
براساس گزارش ها، تعداد كل نیروهای آمریكایی موجود در خاك سوریه بیش از 2 هزار نفر هستند كه از 2015 بدون درخواست دولت سوریه، در تعدادی از پایگاه ها و مواضع در شمال و شرق سوریه مستقر شده اند.
این در حالیست كه گزارش ها حاكیست تعداد نیروهای آمریكایی موجود در خاك عراق به بیش از 15 هزار نفر می رسد كه دولت مركزی عراق رقم 5 هزار مستشار نظامی آمریكا را تایید كرده و گفته می شود بقیه، جزو نیروهای محافظ شخصی مستشاران نظامی امریكا هستند.
نمایندگان و منابع مطلع عراقی نیز می گویند كه اغلب نظامیان امریكایی موجود در خاك عراق جزو نیروهای رزمی و یگان ویژه هستند كه بعضا بدون كسب مجوز از دولت عراق اقدام به عملیات ویژه در خاك این كشور به بهانه مبارزه با تروریسم می كنند.
تاكنون نه بغداد و نه واشنگتن در خصوص آمار دقیق نظامیان آمریكایی در عراق و تسلیحات و امكانات آنها و اماكن حضورشان گزارش رسمی منتشر نكرده اند.
خاورم *10*353*380*