۱۲ دی ۱۳۹۷، ۸:۲۱
کد خبر: 83155839
T T
۰ نفر
هر فلز كه هنري بر آن انجام مي شود جز صنايع دستي است

اصفهان- ايرنا- رئيس اتاق اصناف اصفهان با بيان اين كه رسته هاي صنوف از اتاق اصناف ايران كد گذاري مي شود، گفت: هر فلزي كه هنر صنايع دستي بر روي آن انجام مي شود جز رسته صنايع دستي است اما كل منسوجات آن فلز، زير مجموعه آن نيست.

به گزارش ايرنا، عباس شيردل رئيس اتحاديه صنايع دستي استان اصفهان در ميزگرد ايرنا اصفهان با عنوان ' چالش هاي فراروي صنايع دستي' قرار گرفتن رشته هاي صنايع دستي در صنوف ديگر را يكي از چالش هاي فراروي اين صنايع اعلام كرد.
غلامعلي فيض الهي استاد دانشگاه هنر اصفهان در اين ميزگرد قرار گرفتن رشته هاي صنايع دستي در اتحاديه هاي ساير صنوف را اشتباه دانست و گفت: برخي از اتحاديه هايي كه صنايع دستي به آنها واگذار شده است نمي توانند درباره توليدات و منسوجات اين صنايع اظهارنظر كارشناسي كنند.
جعفر جعفرصالحي معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي اصفهان گفت: طبق اعلام اتحاديه صنايع دستي استان 14 رسته صنايع دستي به ساير اتحاديه هاي صنفي واگذار شده است.
رسول جهانگيري رئيس اتاق اصناف اصفهان روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا در واكنش به ادعاهاي مطرح شده گفت: رسته هاي صنوف از اتاق اصناف ايران كدگذاري مي شوند و اختصاص اين صنوف به اتحاديه ها از سوي اتاق اصناف كشور و در سطح ملي انجام مي شود.
وي تصريح كرد: چنانچه اختلافي بين اتحاديه هاي صنوف وجود داشته باشد در كميسيون تشخيص اتاق اصناف ايران مورد بررسي قرار مي گيرد.
وي ادامه داد: رسته اي كه قرار است به يك اتحاديه صنفي اختصاص يابد ابتدا در صحن علني اتاق اصناف ايران مطرح مي شود و پس از انجام دفاعيات موافقان و مخالفان به تصويب مي رسد.
رئيس اتاق اصناف اصفهان اضافه كرد: پس از آن، موضوع در كميته كارشناسي كميسيون نظارت اتاق اصناف ايران بررسي و پس از تصويب در صحن علني اين كميسيون كه متشكل از 14عضو اصلي است به اتحاديه مربوطه ابلاغ مي شود.
جهانگيري صنايع دستي را اشتغالزا دانست و افزود: ما از صنايع دستي دفاع مي كنيم و معتقديم صنوفي كه كارهاي هنري با دست بر روي فلزات انجام مي دهند بايد در زير مجموعه صنايع دستي قرار گيرند.
وي با اشاره به اينكه برخي از هنرهاي دستي بر روي فلزات گرانبها از جمله مس يا نقره انجام مي شود در عين حال تصريح كرد: به عنوان مثال ما نمي توانيم بپذيريم كه چون اين هنر بر روي مس انجام شده است، صنايع دستي نيست يا بر عكس چون صنايع دستي هست با اتحاديه هاي مرتبط با فلزات بي ارتباط است.
رئيس اتاق اصناف اصفهان ادامه داد: ما اگر كار دستي بر روي برنج، نقره يا ساير فلزات گرانبها انجام مي شود را به عنوان صنايع دستي مي پذيريم اما اينكه هرچه منسوجات مس و فلز هست، جز صنايع دستي است را نمي پذيريم زيرا يكسري از منسوجات نقره و طلا توسط دستگاه انجام مي شود.
به گفته وي ارزش يابي و تعيين درصد عيار طلا و نقره تخصص هاي خاص خود را نياز دارد كه اتحاديه طلا و جواهر مرجع كارشناسي عيار سنجي اين فلزات است و بايد يكسري صنوف زير مجموعه آن باشند.
جهانگيري با بيان اينكه تداخل بصورت موردي بين اصناف وجود دارد، گفت: اما اينكه متصور شويم رسته مس بطور كلي به صنايع دستي اختصاص يابد و ساير اتحاديه ها حق استفاده از آن را ندارند، زياده خواهي است.
وي با بيان اينكه هر فلزي كه كار صنايع دستي بر روي آن انجام مي شود را جز رسته صنايع دستي محسوب مي كنيم، بيان كرد: اما اينكه گفته شود كل منسوجات نقره بايد زير مجموعه اتحاديه صنايع دستي قرار گيرند، غير منطقي است زيرا ساير اتحاديه ها از جمله طلا و جواهر مرجع كارشناسي براي تعيين ميزان عيار اين فلزات هستند.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان با اشاره به اينكه سابقه قرارگرفتن برخي از رشته هاي صنايع دستي در ساير صنوف به سال ها قبل بر مي گردد، گفت: در 2 سال گذشته همكاري خوبي را با اتاق اصناف و بخش نظام صنفي سازمان صنعت معدن و تجارت استان داشتيم و بخش هايي از اين موضوع حل شده و بخش هايي از آن حل نشده است.
فريدون اله ياري اظهارداشت: براي بخش هايي كه حل نشده است نيز توافقاتي انجام شده است و اميدواريم همكاري بين اتحاديه صنايع دستي و صنوف ديگر استمرار داشته باشد و بتوانيم مشكل را حل كنيم.
وي بيان كرد: ماهيت فعاليت صنايع دستي متفاوت است و شايد فعاليت اين صنايع با برخي از صنوف شباهت داشته باشد اما كار صنايع دستي و معيارهاي ارزشي آن متفاوت است.
مديركل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان افزود: همكاري هاي خود با اتاق اصناف و اتحاديه هاي ساير صنوف را ادامه مي دهيم و اميدوارم در اين زمينه به نتايج مثبتي دست يابيم.
ه گزارش ايرنا، از 602 رشته صنايع دستي شناسايي شده در دنيا 299 مورد مربوط به ايران و از اين تعداد 196 رشته مربوط به استان تاريخي و هنرپرور اصفهان است.
استان اصفهان يكي از بزرگترين مراكز توليد انواع مختلف صنايع دستي ايران محسوب مي شود و تزئينات آجري، كاشي كاري، گچ بري و انواع خط در آثار تاريخي اصفهان، از حدود قرنها پيش تا دوره معاصر به مناره ها، مساجد، قصرها و بناهاي تاريخي جلوه اي خاص و جذاب بخشيده است.
همچنين هنرهاي زري دوزي و قلم كاري، ترمه و نقره كاري و تذهيب و تحرير انواع كتاب، قرآن و قطعات نگارگري و نقاشي جملگي به جايگاه بي بديل هنر اصفهان گواهي مي دهد.
علاوه براين صنايع دستي اين استان همچون خاتم كاري، ميناكاري، منبت، قلم زني روي انواع فلزات شهرت جهاني دارد.
/6026/2093