۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۱۸
کد خبر: 83156720
T T
۰ نفر
سبك نادرست زندگي علت بسياري از سرطانهاي رايج است

مشهد- ايرنا- معاون اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي مشهد، سبك نادرست زندگي را عامل اصلي بروز بسياري از سرطان هاي رايج دانست و گفت: با افزايش سواد سلامت عمومي و ترك شيوه هاي زيان آور زندگي بسياري از اين بيماريها قابل پيشگيري هستند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، دكتر غلامحسن خدايي روز چهارشنبه طي نشست با اصحاب رسانه خراسان رضوي در تشريح دستاوردهاي حوزه سلامت استان در زمينه سرطان افزود: امروزه علم پزشكي ثابت كرده است كه سبك غلط زندگي بيشترين تاثير را در بروز انواع سرطانها دارد و مصرف سيگار، الكل، هواي آلوده، فست فود ها و بي تحركي از عوامل اصلي شيوع اين بيماري به شمار مي روند.
وي با بيان اينكه شعار جهاني امسال در اين زمينه 'با خود مراقبتي سرطان قابل پيشگيري و درمان است' عنوان شده اظهار داشت: در استان خراسان رضوي 75 موسسه و انجمن مردم نهاد در حوزه سلامت فعاليت دارند.
وي با اشاره به فعاليت مركز تخصصي راديوتراپي و انكولوژي خيريه رضا (ع) در مشهد گفت: 85 درصد از دغدغه مردم در زمينه تامين هزينه درمان بيماري خود در اين مركز رفع شده و در تمام بيمارستانهاي اين شهر نيز موسسات خيريه احداث شده و دانشگاه علوم پزشكي مشهد هم تخفيفات ويژه اي براي درمان بيماران بويژه بيماران سرطاني در نظر گرفته است.
رئيس هيات مديره انجمن خيريه حمايت از بيماران سرطاني مشهد نيز در اين نشست گفت: افتتاح مركز خيريه درماني رضا (ع) در مشهد در سال 86 حاصل تلاش و زحمت خيرخواهانه 45 ساله جمعي از خيران استان و شهر مشهد است تا اين مركز بتواند به عنوان مهمترين، بزرگترين و مجهز ترين مركز درمان سرطان شرق كشور به بهره برداري برسد.
حميد مستشاري افزود: هم اكنون روزانه بيش از سه هزار خدمت درماني با تعرفه هاي دولتي، خيريه و رايگان براي بيماران سرطاني در اين مركز خيريه انجام مي شود و روزانه بيش از هزار مورد پذيرش در اين مركز درماني به ثبت مي رسد.
وي با دعوت از همه خيران براي كمك به انجمن حمايت از بيماران سرطاني مشهد خواستار همكاري بيشتر ارگانهاي دولتي از جمله بيمه ها براي ادامه روند امور درماني اين مركز شد و اظهار داشت: در حال حاضر بيش از 30 ميليارد تومان از بيمه ها طلبكاريم.
رئيس مركز تخصصي راديوتراپي و انكولوژِي رضا (ع) نيز در اين نشست گفت: در اين مركز درماني با پيشرفته ترين تجهيزات روز دنيا، ماهيانه يك هزار و 200 تا يك هزار و 300 بيمار شيمي درماني مي شوند و تمام تعرفه هاي اين مركز درماني يا دولتي يا خيريه است و تمام تلاش انجمن حمايت از بيماران سرطاني نيز اين است كه با كمترين هزينه زمينه درمان اين بيماران را فراهم آورند.
دكتر فاطمه ورشويي افزود: اين مركز با برخورداري از بهترين تكنولوژي هاي روز دنيا، پزشكان متخصص و فوق تخصص و تجهيزات تشخيصي و درماني با حداقل هزينه به بيماران و مراجعه كنندگان خدمت ارائه مي دهد.
وي اظهار داشت: علاوه بر مراحل تشخيصي و درماني، مشاوره و غربالگري بيماري نيز مورد توجه اين مركز است و در اين زمينه همكاري با آموزش و پرورش و گروههاي مردم نهاد داخلي و خارجي مورد توجه قرار دارد.
وي گفت: حدود 10 درصد از مراجعان اين مركز را اتباع خارجي تشكيل مي دهند كه هزينه هاي درمان براي آنان نيز با تعرفه خيريه است.
مدير درمان سرطان دانشگاه علوم پزشكي مشهد نيز گفت: ميانگين ميزان شيوع انواع بيماري هاي سرطان در خراسان رضوي 157 نفر در صد هزار نفر مرد و 137 نفر در صد هزار نفر زن است كه اين ميزان در سطح جهاني 205 نفر بين مردان و 165 نفر بين زنان است و بيشترين فراواني سرطان در بين زنان سرطان سينه و در بين مردان سرطان معده است.
دكتر محمد علي دنكوب افزود: دانشگاه علوم پزشكي مشهد به عنوان قطب درماني شمال شرق كشور نقش مهمي در ارائه خدمات به بيماران مبتلا به سرطان دارد و در حال حاضر در پنج بيمارستان اميد، دكتر شيخ، شهيد هاشمي نژاد، امام رضا (ع)، قائم (عج) و كلنيك تخصصي زكريا بخش شيمي درماني و در 2 بيمارستان اميد و امام رضا (ع) نيز بخش راديوتراپي فعال وجود دارد.
وي اظهار داشت: علاوه بر بخش دولتي در بيمارستان رضوي و در مركز راديوتراپي و انكولوژي رضا (ع) نيز بخش شمي درماني و راديوتراپي به بيماران خدمات درماني ارائه مي كند.
دكتر دنكوب گفت: در مراكز و بيمارستانهاي دولتي با 95 تخت شيمي درماني سرپايي به طور متوسط روزانه 160بيمار تحت شيمي درماني قرار مي گيرند بطوريكه در 6 ماه ابتداي امسال حدود 26 هزار و 500 مورد شيمي درماني در اين مراكز انجام شده است.
وي افزود: همچنين در بيمارستانهاي ياد شده 156 تخت درماني به بيماران سرطاني اختصاص دارد كه در مدت مزبور چهار هزا رو 779 بيمار در اين مراكز بستري شده و تحت درمان قرار گرفته اند.
مدير عامل انجمن خيريه حمايت از بيماران سرطاني مشهد نيز در اين نشست گفت : ساخت بيمارستان ناظران به عنوان واحد تكميل كنند واحد درماني خيريه رضا (ع) در زميني به مساحت 18 هزار متر مربع با 29 هزار متر مربع زيربنا از سال 94 به همت خيرين با پيش بيني استقرار 200 تخت آغاز شده و با حدود 70 درصد پيشرفت فيزيكي اميد است در نيمه دوم سال آينده به بهره برداري برسد.
اصغر افراسيابي افزود: براي اين مركز اتاق هاي عمل و تجهيزات پيشرفته، راديو تراپي و تصويربرداري هسته اي پيش بيني شده و هزينه نهايي ساخت آن نيز حدود 140 ميليارد تومان برآورد شده كه نيمي از آن هزينه ساخت و نيمي ديگر هزينه تجهيزات است و تاكنون 65 ميليارد تومان براي آن هزينه شده است.
6070 / 6053