الیوم مطالعه این كتاب بر همه روحانیون واجب است

تهران- ایرناپلاس- كتاب «حاج آخوند» كه در بهار 97 منتشر شد، مورد استقبال جمعی از علاقه‌مندان به نوشته‌های دكتر مهاجرانی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت، اما برخی تعابیر به كار رفته درباره این كتاب عجیب است.

آرام آرام این كتاب توسط خوانندگانش به دیگران معرفی شد و توسط برخی روحانیون نیز در فضای مجازی معرفی شد. روز گذشته حجت‌الاسلام زائری نیز در صفحه اینستاگرامش این كتاب را برای «كارنامه یك عمر نویسنده‌اش كافی» دانسته و در آخر نیز از مهاجرانی پرسیده: «تو حاج آخوند را دیده بودی و فریفته قدرت و سیاست شدی؟»

پیش از این چهره‌هایی مانند حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، آیت‌الله محمود امجد و جلال رفیع نیز از این كتاب تعریف و تمجیدهایی كرده بودند؛ كتابی كه به‌سرعت از چاپ هفتم نیز گذشت و در میان پرفروش‌ها، خودش را قرار داد.

**داستانی كه سیدحسن را گریاند

در ماه مبارك رمضان بود كه حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سید حسن خمینی در صفحه اینستاگرامش نوشت:

«چند روز پیش برادر عزیزم جناب آقاي دعایی كتاب حاج آخوند نوشته جناب آقای مهاجراني را به من هدیه داد. این روزها را به خواندن آن مشغول بودم. خواندني است. یك داستان از آن را به‌صورت تصویر برایتان انتخاب كردم. بسیار درس‌آموز است. از شما چه پنهان ، با این داستان گریستم.

حاج آخوند، روحاني عارفي است كه به گوشه روستایي رفته و از هاي و هوي مدرسه و شهر بر كنار مانده است. به تعبیر نویسنده داراي كرامت‌هاي بسیار است؛ خوش قلب، با سواد و مهربان. اما همین مرد به دعاي چوپاني موفق می‌شود به حج برود.

نویسنده مدعي است كه خاطرات خود را - كه بعضاً متضمن نقل‌قول‌های عمیق و طولاني است - در همان روزگار یادداشت می‌كرده و بعدها آن را تنظیم كرده و امروزه در تهران منتشر شده است.

شب قدر مثل همین چوپان با خدا صحبت كنیم. به قول همو با خدا رفیق باشیم.»

**مذهبی هستید یا بی‌دین، كتاب را بخوانید

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری كه سخنان صریحش در حوزه‌های سیاسی و اخلاقی مورد توجه مردم و البته باعث رنجش بسیاری از مسئولان قرار گرفته است، در صفحه اینستاگرامش نوشت: «اگر دكتر مهاجرانی آثار متنوع علمی و فكری نداشت، اگر پنجشنبه‌ها در روزنامه اطلاعات 'كیمیای كلمه' را با قلم سحرانگیزش در ستایش امیر مؤمنان نمی‌نوشت، اگر مباحثه‌های تلویزیونی موفقی در شبكه‌های خارجی برگزار نمی‌كرد، اگر تا امروز در زندگی‌اش هیچ كاری ، هیچ كاری، هیچ كاری نكرده بود، فقط كتاب ماندگار 'حاج آخوند' برای كارنامه یك عمرش كافی بود!

این كتاب بی‌تردید یكی از كتاب‌هایی است كه هر كسی باید اقلاً یك بار در عمر خویش بخواند و تا آن را نخوانده باشید، نمی‌دانید چه گنجینه گرانقدری در این كتاب نهفته است!

ممكن است به هزار و یك دلیل از نویسنده كتاب خوشتان نیاید، شاید او به شما بد و بیراهی هم- چنان كه به من گفته است- گفته باشد، چه بسا روی دیدنش را هم نداشته باشید، اما شرط انصاف و حق‌جویی آن است كه رخسار انسان از دیدن خورشید بشكفد و مادح خورشید بداند و بفهمد كه با ستایش آفتاب مدح زیبابینی و قدرشناسی خویش را می‌سراید!

انقلابی هستید یا ضدانقلاب، اصلاح‌طلب هستید یا اصولگرا، مذهبی هستید یا بی‌دین... هر كه هستید و هر طور فكر می‌كنید باید این كتاب را بخوانید!

من اگر روزی سید عطاءالله مهاجرانی را ببینم، فقط یك سؤال از او خواهم پرسید: تو حاج آخوند را دیده بودی و فریفته قدرت و سیاست شدی؟»

**پاسخ وزیر اسبق

عطاءالله مهاجراني در پاسخ به پرسش محمدرضا زائري از ظرفیت توییتر استفاده كرد و با انتشار توییتی این‌گونه نوشت: «سلام و درود بسیار

اگر فریفته قدرت و سیاست بودم بعد از استیضاح از مركزیت قدرت و سیاست توصیه نمی‌شد كه استعفا كنم. استعفاي اجباري نشانه‌ای از عدم فریفتگي بود. در مطلب راه را درست آمده‌ام؟ در صفحه ١٩٥ كتاب حاج آخوند به این نكته اشاره كرده‌ام.»

**نظر امام جمعه موقت یزد

محمدحسن معزالدینی، امام جمعه یزد نیز در ماه‌های قبل درباره كتاب «حاج آخوند» نوشت:«امروز كتاب «حاج آخوند»نوشته عطاءالله مهاجرانی را خواندم و گریستم. گریه‌ام زمانی شدت گرفت كه فصل‌های«ارامنه حمریان» و «در همه دیر مغان نیست چو من شیدایی» و «باغ انگور» را خواندم و از اینكه به خودم بگویم (طلبه)(آخوند) (روحانی) خجالت كشیدم . اگر میرزای شیرازی بودم حكم می‌كردم كه الیوم مطالعه این كتاب بر همه كسانی كه در سلك روحانیت‌اند یا قصد ورود به حوزه را دارند تعین دارد . حال به‌عنوان برادر دینی از همه راهیان حوزه استدعای عاجزانه دارم این كتاب را به‌دقت بخوانند و راه او را بپویند یا برای خدا از ورود به سلك طلبگی و روحانیت خودداری نمایند.»

جالب است اكثر روحانیونی كه از این كتاب تمجید كرده‌اند، تقریباً در یك خاستگاه فكری قرار دارند و نظر آنها نیز بازگشت به شیوه امثال حاج آخوند توسط روحانیت امروز است.

گزارش از سیدمهدی موسوی تبار

**اداره كل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**