۱۳ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۱۰
کد خبر: 83157417
T T
۰ نفر
سواد رسانه ای به مصونیت در برابر آسیب های اقتصادی كمك می كند

تهران- ایرنا- مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای با بیان اینكه سواد رسانه ای می تواند اقتصاد را مدیریت كند، گفت: این مهارت به ما كمك می كند از آسیب های اقتصادی مصون بمانیم.

محمد صادق افراسیابی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا اظهار داشت: در دنیایی كه به هر سو روی برگردانیم با انبوهی از پیام های رسانه ای مواجه می شویم، سواد رسانه ای نیاز تك تك افراد جامعه برای كسب مهارت های مواجهه با محتوای تولید شده از سوی رسانه ها است.
افراسیابی گفت: درك متكی بر مهارت كه بر اساس آن می توان انواع رسانه ها و انواع تولیدات آنها را شناخت و از یكدیگر تفكیك و شناسایی كرد تعریفی از سواد رسانه ای است. سواد رسانه ای آمیزه ای از تكنیك های بهره وری موثر از رسانه ها و كسب بینش و درك برای تشخیص رسانه ها از یكدیگر است.
مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای افزود: توانایی مدیریت مصرف رسانه ها، داشتن رژیم مصرف رسانه ای، توانایی اعتبارسنجی رسانه ها، تجزیه و تحلیل تبلیغات و پیام های رسانه ای تعریف دیگری از سواد رسانه ای است.
افراسیابی مهمترین اهداف انجمن را افزایش سواد رسانه و اطلاعاتی عموم مردم به خصوص خانواده ها عنوان كرد.
وی گفت: زمانی كه ما از سواد رسانه ای صحبت به میان می آوریم، باید به جنبه دانشی و مهارتی آن توجه داشته باشیم.
افراسیابی دانش سواد رسانه ای و مهارت های استفاده از رسانه های نوین و رسانه های جمعی با هدف تحقق رژیم مصرف را از اهداف انجمن عنوان كرد و ادامه داد: تامین تفكر انتقادی نسبت به محتوا و قالب پیام رسانه، افزایش قدرت تجزیه و تحلیل مخاطبان، تامین اخلاق كاربری در فضای مجازی و ایجاد قدرت تولید محتوای سالم، مفید و موثر برای مخاطبان كه بتوانند تولید محتوا را افزایش دهند از دیگر اهداف این انجمن است.
وی افزود: انجمن به دنبال تحقق این اهداف از طریق برگزاری كارگاه های آموزشی و برگزاری نشست هایی با حضور نخبگان، گفتمان و جریان سازی اجتماعی كرده است.
افراسیابی نخبگان دانشگاهی، نخبگان برآمده از بخش خصوصی و نخبگان دولتی را از مجموعه نخبگانی عنوان كرد كه در حوزه سواد رسانه ای دغدغه داشته و انجمن با جذب این افراد از تجربیاتشان در جهت بهبود اهداف انجمن استفاده می كند.
این استاد دانشگاه آسیب پذیرترین قشر در فضای مجازی را كودكان و نوجوانان عنوان كرد و گفت: سواد رسانه ای به خانواده ها كمك می كند تا بتوانند از كودك خود در فضای مجازی محافظت كنند.
افراسیابی به نقش خانواده ها در سواد رسانه ای اشاره كرد و افزود: رسانه ها نقش اساسی را در عملكرد و نقش خانواده ها در فضای مجازی ایفا می كنند.
وی مهارت رژیم مصرف و تفكر انتقادی را برای بالا بردن سواد رسانه ای كودك و نوجوان لازم و ضروری عنوان كرد و گفت: این مهارت ها باید توسط خانواده آموزش داده شود.
این استاد دانشگاه با تاكید بر اهمیت مدیریت مصرف رسانه ای خاطر نشان كرد: در رژیم مصرف رسانه ای، باید فعال باشیم نه منفعل؛ یادگیری مهارت رژیم مصرف كمك می كند تا كودك و نوجوان به محتوای فضای مجازی توجه بیشتری كرده و زمان اختصاص یافته روزانه به این فضا را تنظیم كند.
افراسیابی افزود: رژیم مصرف به ما می گوید كه چه میزان، چه زمان و چگونه مصرف كنیم.
وی اظهار داشت: اگر چیزی به اسم رژیم مصرف رسانه ای كه كلید واژه سواد رسانه است را به نوجوان بدهیم، او دیگر اصلی ترین بخش زندگی را در مصرف زیاد از فضای رسانه ای صرف نمی كند.
مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای تاثیر تفكر انتقادی را در كودك و نوجوان، قدرت نه گفتن نسبت به پیام های ناخواسته بیان كرد و گفت: تفكر انتقادی به كودك یاد می دهد تا روی هر پیامی كلیك نكرده و با تردید به آن نگاه كند.
این استاد دانشگاه نقش خانواده را در آموزش قدرت تجزیه تحلیل محتوا و پیام، اساسی عنوان كرد و افزود: كودك و نوجوان به دلیل پیچیدگی ساخت پیام قادر به تجزیه وتحلیل آن نبوده و این خانواده است كه باید مراحل تولید یك محتوای خوب در عین حال سالم را به نوجوان آموزش دهد .
وی آموزش مهارت تفكر انتقادی و رژیم مصرف را در دوره دبستان و پیش دبستانی عنوان كرد و گفت: به دلیل بالا بودن جنبه مهارتی آن باید در این دوره آموزش داده شود.
افراسیابی آموزش قدرت تجزیه تحلیل محتوا و تولید محتوا را در مقطع دهم عنوان كرد و بیان داشت: به دلیل جنبه دانشی آن، باید در این مقطع آموزش داده شود.
مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای اظهار داشت: وقتی سواد رسانه ای و اطلاعاتی ما بالا نباشد دچار توهم دانایی می شویم. این بدین معنا است كه خیلی چیزها راجع به موضوعات می دانیم كه دردی را از زندگی و كار ما دوا نمی كند و دچار توهم دانش می شویم.
این استاد دانشگاه گفت: زمانی كه فرد سواد رسانه ای و اطلاعاتی خود را افزایش دهد به یك قدرت حداقلی مدیریت دانش دست پیدا می كند كه قادر به كسب و پالایش اطلاعات مفید است و می تواند این اطلاعات را در زندگی، كار و تحصیل خود به كار برد.
وی ادامه داد: دانشجو امروز به این مهارت نیاز دارد تا بتواند اطلاعات مفید را از فضای مجازی كسب كرده و در زمینه تحصیلی خود به كار برد. اگر دانشجو سواد رسانه ای نداشته باشد، دچار افت تحصیلی می شود.
افراسیابی همچنین سواد رسانه ای را برای دانشجو در جهت كسب مهارت های لازم برای كسب و كار در فضای مجازی مهم عنوان كرد و گفت: بسیاری از دانشجویان مهارت لازم را برای كسب و كار در فضای مجازی ندارند.
وی در ادامه با بیان اینكه سواد رسانه ای می تواند اقتصاد را مدیریت كند، اظهار داشت: سواد رسانه ای به ما كمك می كند تا از آسیب های اقتصادی مصون بمانیم.
افراسیابی ادامه داد: در بسیاری از موارد رسانه ها با انتشار اخبار، فرایند های بازار را به هم می ریزند و زمانی كه ما سواد رسانه ای و اطلاعاتی بالایی داشته باشیم، به راحتی تحت تاثیر اخبار در فضای مجازی قرار نگرفته و قانع نمی شویم.
این استاد دانشگاه با بیان این كه سواد رسانه ای باید تبدیل به مسئولیت اجتماعی شود، خاطر نشان كرد: ما باید به جایی برسیم كه آموزش و یادگیری سواد رسانه ای به یك مسئولیت اجتماعی تبدیل شود و علاوه بر بخش های دولتی و خصوصی، عموم مردم نیز در این آموزش به یكدیگر كمك كنند.
وی افزود: اگر زمانی منظور از سواد، سواد خواندن و نوشتن بود، امروز در شرایطی كه رسانه ها ما را احاطه كرده اند و در جامعه شبكه ای كنونی، باید سواد رسانه ای خودمان را بالا ببریم. در غیر این صورت رسانه ها ما را مدیریت كرده و رژیم مصرف مان را تنظیم می كنند.
**8398**1584