۱۴ دی ۱۳۹۷، ۱۸:۴۲
کد خبر: 83158525
T T
۰ نفر
11 اختلاف طایفه ای در دلگان به صلح و سازش منجر شد

زاهدان- ایرنا- فرماندار شهرستان دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: با برگزاری 11 مصالحه و سازش طایفه ای در سالجاری از وقوع درگیری و قتل و جراحت قومی و قبیله ای در این شهرستان جلوگیری شد.

مجتبی شجاعی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به همت اعضای شورای تامین، نهاد نمایندگی مقام معظم‌رهبری در امور اهل سنت، معتمدان، امامان جمعه شهرستان و بخش جلگه چاه هاشم، قرارگاه شهید معمار سپاه پاسداران و تلاش بخشداران ساعی و اعضای شوراهای حل اختلاف از ابتدای سال 97 تا كنون 11 مورد اختلاف و نزاع قومی و طایفه ای و گروهی كه عمدتا ریشه در سالهای قبل داشته منجر به صلح و سازش شده است.
مجتبی شجاعی گفت: 15 نزاع طایفه ای و یا قومی و گروهی كه عمدتا ریشه های ابتدایی و جزیی داشته و منجر به دامنه دار شدن درگیری شده در منطقه احصا كه از این تعداد با كار پیگیرانه و البته با حمایت شورای تامین استان 11 مورد آن به مصالحه انجامیده است.
وی بیان كرد: از خودگذشتگی و ایثار طرفین‌ و گذشت از یكدیگر شاخصه مهم ایجاد زمینه مصالحه و سازش بوده است.
فرماندار دلگان ادامه داد: حاصل این 11 درگیری كه پرسابقه ترین آن 12 سال و كم‌سابقه ترین 6 ماه بوده 10 نفر كشته و 19 نفر زخمی و خسارتهای فراوان به طرفین برجا گذاشته ضمن اینكه هر كدام در دایره زمان ‌و مكان خود مدتها باعث ایجاد ناامنی روانی و چندسال سلب آسایش خانواده های طرفین شده است.
رئیس شورای تامین دلگان اضافه كرد: از مجموع این اختلافات 2 مورد مالی، پنج مورد ملكی و چهار مورد مربوط به مسائل مختلف بوده كه برخی تعصبها و برداشت های غلط از روابط قومی منجر به درگیری و قتل و غیره شده است.
وی گفت: چهار اختلاف دیگر طایفه ای در دلگان‌ در حال پیگیری برای حل قانونی موضوع و سازش و مصالحه است كه یكی از اصلی ترین نزاع ها كه در اسفند گذشته در یكی از روستاهای پرجمعیت بخش مركزی رخ داده نیز در زمره این نزاع هاست كه امیدوارم با عزم‌عمومی شكل گرفته و همكاری معتمدان و ریش سفیدان و دستگاههای دست اندركار به جمع بندی و صلح و سازش منجر شود.
فرماندار و نویسنده كتاب «فرهنگ و مهندسی فرهنگی» گفت: درگیریهای قومی از بقایای تعصبات، خود برتربینی، ‌مدارا نكردن و صبر نداشتن، عدم رجوع به قانون برای رفع اختلافات در مراحل ابتدایی، فقر عاطفی، ناكامی، حسادت، خودنمایی، جامعه پذیری نامناسب، نداشتن مهارت ارتباط و توسل به زور جهت احقاق حق، سطح پایین میزان تحصیلات در نقاط آلوده، بیسوادی یا كم سوادی و عدم آگاهی از عواقب سوء نزاع و برخی اوقات نیز تبعیت نكردن جوانان از توصیه های بزرگان قوم و نصایح دلسوزان است كه گزینه های فوق و عواملی مانند مالی و ملكی و دلایل فردی و اجتماعی و محیطی بهانه های نزاع محسوب می شوند.
وی تصریح كرد: بر اساس یك راهبرد مشخص و زمانبندی شده اما به شرط عزم‌ عمومی و تدابیر عالمانه و اختصاص امكانات و اعتبارات لازم می توان از شكل گیری بسیاری از نزاع های طایفه ای جلوگیری و درگیریها را در سطوح ابتدایی شخصی مدیریت اجتماعی كرد.
فرماندار دلگان گفت: البته الگوهای مناسبی از اقدام و عمل به موقع از طریق دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت و همچنین واحد پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در كنار شورای حل اختلاف استان در این زمینه وجود دارد كه می توان از تجربیات موفقشان بهره برد.
شجاعی اظهار داشت: در 6 ماه گذشته بر اساس ارزیابی ها 26 مورد پیشگیری از وقوع نزاع گروهی و طایفه ای توسط شورای تامین با همكاری معتمدان و تلاش بخشداران و شوراهای حل اختلاف شهرستان نیز در دلگان صورت پذیرفته كه عمدتا علل ملكی و مالی داشته‌است كه در صورت عدم توجه و ورود به موقع، هر كدام می توانست ظرفیت وقوع جریان‌تازه ای از نزاع طایفه ای و بروز خسارتهای دیگر را داشته باشد.
رئیس شورای تامین دلگان ادامه داد: بسیاری از عوامل پیشگیری ها از وقوع نزاع دامنه دار طایفه ای ورود به موقع قانون و برخورد با مجرم و تحت تعقیب قرار دادن مجرمان و مسببان اصلی آنهاست كه این شیوه به خوبی تاكنون جواب داده است تا هم مجرمان در پناه حمایت های قومی گستاخ نشوند و هم افراد ثالث كه هیچ نقشی در وقوع درگیری نداشته‌اند و به سبب وابستگی قومی و طایفه ای در معرض خطرند آسیب نبینند كه الحمدلله عملكرد مجموعه قضایی، انتظامی و نظامی عملكرد مطلوبی در این بخش بوده است.
فرماندار دلگان تاكید كرد: تصویر غلطی كه بخشی از آن به دلیل همین اختلافات و كشتارهای طایفه ای در اذهان عمومی و سرمایه گذاران و گردشگران شكل گرفته باید با صرف هزینه های كلان و سالها تلاش تغییر كند یا كمرنگ‌ شود و در این زمینه عاقلانه تر است كه اعتبارات خود را به سمت توسعه تعلیم و تربیت، ورزش، فرهنگ و هنر و تقویت سمن‌ها و پایگاههای اجتماعی هنجارساز هدایت كنیم تا مجبور به صرف هزینه های جبرانی فراوان نباشیم كه الحمدلله این مهم در دستور كار دولت و تاكید استاندار و مسوولان دستگاهها و نهادهای متولی و دست اندركار است.
شجاعی گفت: سه اصل اساسی شامل «پیشگیری، بازسازی (سازش) و مراقبت از تداوم مصالحه» به منظور جلوگیری از درگیریهای قومی در منطقه باید دنبال شود.
9941 **6081
۰ نفر